Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Dvouspojková převodovka opravdu jedinečným způsobem spojuje přednosti mechanické a samočinné převodovky.

V současné konstrukci osobních vozů se uplatňuje několik základních druhů převodovek. Kromě klasické mechanické převodovky s manuálním řazením existují samočinné převodovky planetové a plynulé (CVT). Ty jsou zpravidla vybaveny kapalinovým měničem momentu, který zhoršuje účinnost přenosu hnací síly, a tím zvyšuje spotřebu paliva.

Tuto nevýhodu se snaží odstranit automatizované mechanické převodovky, které zachovávají účinnou konstrukci mechanické převodovky s jednokotoučovou suchou spojkou, ale řidiči odnímají práci s řadicí pákou a pedálem spojky.

Spotřeba paliva se v tomto případě sice vyrovná klasické mechanické převodovce, nicméně nezbytné přerušení toku hnací síly během řazení má především při akceleraci nepříznivé dopady na jízdní komfort. Definitivní řešení tohoto problému nabídl od roku 2003 jako první koncern Volkswagen v podobě dvouspojkové převodovky.

Dvě převodovky v jedné skříni

Princip dvouspojkové převodovky není novým objevem a s prvními převodovkami tohoto druhu experimentovaly značky Audi a Porsche již v 80. letech ve svých soutěžních a závodních vozech. Nicméně tehdejší stav elektroniky ještě nasazení do sériové výroby neumožnil.

Dvouspojková převodovka je v podstatě složena ze dvou dílčích převodovek, z nichž každá má vlastní spojku. Spojky mohou být buď vícelamelové v olejové lázni, nebo suché. Jedna spojka přísluší dílčí převodovce s lichými převodovými stupni, zatímco druhá obsluhuje sudé převodové stupně ve druhé dílčí převodovce.

V obou převodovkách je vždy zařazen jeden převodový stupeň, takže při řazení převodovka vlastně neřadí, nýbrž jen souběžně rozepne jednu spojku a sepne druhou spojku. Díky tomu nedochází k přerušení toku hnací síly, veškeré řazení probíhá bleskurychle (cca 0,03 s) a bez nepříjemných rázů. Převodovka přitom přenáší hnací sílu s velmi vysokou účinností.

V současnosti jsou na trhu různými značkami nabízeny šestistupňové a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Nejčastěji se lze s touto technikou setkat v nabídce koncernu Volkswagen, který ji před osmi lety zavedl do sériové výroby.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
 

 

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 18 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků