Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Dvouspojková převodovka opravdu jedinečným způsobem spojuje přednosti mechanické a samočinné převodovky.

V současné konstrukci osobních vozů se uplatňuje několik základních druhů převodovek. Kromě klasické mechanické převodovky s manuálním řazením existují samočinné převodovky planetové a plynulé (CVT). Ty jsou zpravidla vybaveny kapalinovým měničem momentu, který zhoršuje účinnost přenosu hnací síly, a tím zvyšuje spotřebu paliva.

Tuto nevýhodu se snaží odstranit automatizované mechanické převodovky, které zachovávají účinnou konstrukci mechanické převodovky s jednokotoučovou suchou spojkou, ale řidiči odnímají práci s řadicí pákou a pedálem spojky.

Spotřeba paliva se v tomto případě sice vyrovná klasické mechanické převodovce, nicméně nezbytné přerušení toku hnací síly během řazení má především při akceleraci nepříznivé dopady na jízdní komfort. Definitivní řešení tohoto problému nabídl od roku 2003 jako první koncern Volkswagen v podobě dvouspojkové převodovky.

Dvě převodovky v jedné skříni

Princip dvouspojkové převodovky není novým objevem a s prvními převodovkami tohoto druhu experimentovaly značky Audi a Porsche již v 80. letech ve svých soutěžních a závodních vozech. Nicméně tehdejší stav elektroniky ještě nasazení do sériové výroby neumožnil.

Dvouspojková převodovka je v podstatě složena ze dvou dílčích převodovek, z nichž každá má vlastní spojku. Spojky mohou být buď vícelamelové v olejové lázni, nebo suché. Jedna spojka přísluší dílčí převodovce s lichými převodovými stupni, zatímco druhá obsluhuje sudé převodové stupně ve druhé dílčí převodovce.

V obou převodovkách je vždy zařazen jeden převodový stupeň, takže při řazení převodovka vlastně neřadí, nýbrž jen souběžně rozepne jednu spojku a sepne druhou spojku. Díky tomu nedochází k přerušení toku hnací síly, veškeré řazení probíhá bleskurychle (cca 0,03 s) a bez nepříjemných rázů. Převodovka přitom přenáší hnací sílu s velmi vysokou účinností.

V současnosti jsou na trhu různými značkami nabízeny šestistupňové a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Nejčastěji se lze s touto technikou setkat v nabídce koncernu Volkswagen, který ji před osmi lety zavedl do sériové výroby.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
 

 

Audi A3 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 130 956 km
Cena: 205 000 Kč
Audi A4 1.984
Rok výroby: 2009
Stav: 133 325 km
Cena: 280 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 63 325 km
Cena: 385 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků