Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Dvouspojková převodovka opravdu jedinečným způsobem spojuje přednosti mechanické a samočinné převodovky.

V současné konstrukci osobních vozů se uplatňuje několik základních druhů převodovek. Kromě klasické mechanické převodovky s manuálním řazením existují samočinné převodovky planetové a plynulé (CVT). Ty jsou zpravidla vybaveny kapalinovým měničem momentu, který zhoršuje účinnost přenosu hnací síly, a tím zvyšuje spotřebu paliva.

Tuto nevýhodu se snaží odstranit automatizované mechanické převodovky, které zachovávají účinnou konstrukci mechanické převodovky s jednokotoučovou suchou spojkou, ale řidiči odnímají práci s řadicí pákou a pedálem spojky.

Spotřeba paliva se v tomto případě sice vyrovná klasické mechanické převodovce, nicméně nezbytné přerušení toku hnací síly během řazení má především při akceleraci nepříznivé dopady na jízdní komfort. Definitivní řešení tohoto problému nabídl od roku 2003 jako první koncern Volkswagen v podobě dvouspojkové převodovky.

Dvě převodovky v jedné skříni

Princip dvouspojkové převodovky není novým objevem a s prvními převodovkami tohoto druhu experimentovaly značky Audi a Porsche již v 80. letech ve svých soutěžních a závodních vozech. Nicméně tehdejší stav elektroniky ještě nasazení do sériové výroby neumožnil.

Dvouspojková převodovka je v podstatě složena ze dvou dílčích převodovek, z nichž každá má vlastní spojku. Spojky mohou být buď vícelamelové v olejové lázni, nebo suché. Jedna spojka přísluší dílčí převodovce s lichými převodovými stupni, zatímco druhá obsluhuje sudé převodové stupně ve druhé dílčí převodovce.

V obou převodovkách je vždy zařazen jeden převodový stupeň, takže při řazení převodovka vlastně neřadí, nýbrž jen souběžně rozepne jednu spojku a sepne druhou spojku. Díky tomu nedochází k přerušení toku hnací síly, veškeré řazení probíhá bleskurychle (cca 0,03 s) a bez nepříjemných rázů. Převodovka přitom přenáší hnací sílu s velmi vysokou účinností.

V současnosti jsou na trhu různými značkami nabízeny šestistupňové a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Nejčastěji se lze s touto technikou setkat v nabídce koncernu Volkswagen, který ji před osmi lety zavedl do sériové výroby.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
 

 

Audi A4 Allroad 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 165 371 km
Cena: 315 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 230 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2007
Stav: 193 445 km
Cena: 190 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků