Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen Golf GTI Clubsport

122
Fotogalerie

Dvojtest VW Golf GTI Clubsport vs. Renault Mégane R.S. Trophy-R

Jeden slaví narozeniny, druhý se loučí. Ne, tohle nebude klasický srovnávací test, tohle bude především ukázka toho, co všechno dnešní rychlé předokolky umí.

Kapitoly článku:


Prší. No jasně, kdy jindy by měl přijít vydatný liják, než právě dnes, když se nám podařilo postavit vedle sebe nejrychlejší Renault Mégane a historicky téměř nejrychlejší Golf GTI. Pneumatiky se koupou v potocích vody a veškerá snaha o svižnou jízdu je zcela zbytečná. Zezadu se na nás tlačí neodbytná vosa v podobě Ibizy Cupra postavené na normálních pneumatikách a my nejsme schopni ji setřást. 

Mám pocit, že jsem s Méganem R.S. 275 Trophy-R zoufale pomalý a přesto se každou chvíli dostavuje větší nedotáčivost, jak přední téměř hladké pneumatiky bezmocně kloužou po zmáčené vozovce. Nějaká prudší akcelerace? Neexistuje. GTI Clubsport na tom není o mnoho lépe, ale na rozdíl od těžce bezprostředního Mégane se nejprve tváří, jakože se neděje vůbec nic a pak znenadání míří po tečně ven do svodidel. 

IMG_1722.jpgIMG_1779.jpg
Oba jsou vlastně skoro stejně rychlí, ale každý jde na věc úplně jinak. Starý Mégane R.S. i tentokrát dokazuje, že to je skvělé auto

Já jen doufám, že se postupně dostaneme do míst, kde už déšť ustoupil, jinak tento „srovnávací“ test skončí kardiálním nezdarem, protože v daných podmínkách byl nejrychlejší ten drzý malý Seat. A to by mě hodně mrzelo, protože na Clubsport a hlavně na Trophy-R jsem se těšil jako malý kluk. 

Jsou to rekordmani. Opět...

Důvod? Možná si ještě vzpomenete na jiný náš trochu netradiční srovnávací test, kdy jsme vedle sebe postavili expresní čtyřkolku, předokolku a zadokolku. Bylo to nesmírně zajímavé, ale i tenkrát nejvíce pozornosti přitáhla právě předokolka. Šlo totiž o Mégane RS Trophy.

Už tato variant je tak nehorázně sportovní, že z toho až mrazí. Dodnes si živě vzpomínám na neutuchající schopnost držet se okresních zatáček, na práskání do výfuku Akrapovič a na všeobecně fantastický podvozek, který na každém metru okresky jasně dokazoval, kterak Renault se svým dosluhujícím Mégane už musel jít za rekordem na Nürburgringu velmi funkčními a zřejmě ne lacinými úpravami. Trophy-R jde v tomto směru ještě dál, což jsem si tak docela nedovedl představit. 

IMG_1920.jpgIMG_1917.jpg
Na pohled nejde o nic výjimečného, takže tuto edici limitovanou pouze na 250 kusů snadno přehlédnete. Upravený je především podvozek a interiér

Mégane R.S. 275 Trophy-R sice nedává svou speciálnost moc na odiv, ale když si přečtete základní informace a uvědomíte si, že se pořád bavíme o autě určeném pro normální provoz, minimálně zpozorníte. Renault totiž poté, co mu Cupra odebrala titul nejrychlejší předokolky na Nürburgringu, nelenil a připravil omezenou sérii 250 kusů opravdu radikálního R.S.

Z auta šly pryč zadní sedačky, mnoho různé izolace, dokonce i zadní stěrač chybí, naopak přišly kompozitové pružiny nebo o 16 kg lehčí akumulátor. Tlumiče jsou mimochodem nastavitelné. Manuálně. Ve výsledku se podařilo ušetřit dalších 79 kg oproti R.S. Trophy. Musím říci, že nic lepšího na rozloučení se starým Mégane R.S. jsme si asi přát nemohli. 

Volkswagen Golf GTI Clubsport vs. Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R: Základní údaje
  VW Golf GTI Clubsport* Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R
Objem motoru 1984 cm3 1998 cm3
Nejvyšší výkon  213 kW (290 k) 201 kW (275 k)
Při otáčkách 5400-6500 ot./min 5500 ot./min
Nejvyšší točivý moment 380 Nm 360 Nm
Při otáčkách 1800 - 5350 ot./min 3000 - 5000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h 6,3 s 5,8 s
Maximální rychlost 250 km/h 255 km/h
Provozní hmotnost 1375 kg 1372 kg
*hodnoty v tabulce se vztahují k funkci overboost

Jenže co čert nechtěl, také Volkswagen se vložil do boje o titul na Nordschleife. Kdy jindy by to také měl udělat než v roce, kdy GTI slaví čtyřicáté narozeniny. Minulý rok se představilo GTI Clubsport coby historicky nejrychlejší GTI, ale jak asi víte, titul z Nürburgringu dnes drží Clubsport S, který je ještě silnější a který také nemá zadní sedačky. Nás se ovšem týká civilnější provedení. 

IMG_1908.jpgIMG_1904.jpg
Ani Clubsport není designově příliš výstřední. Najdeme zde agresivnější nárazník, větší spoiler kolem zadního okna a dvě koncovky výfuku 

To oproti klasické verzi nabídne především vyšší výkon motoru. Oficiálně má mít tento Golf 195 kW (265 koní), v praxi ale dostanete 213 kW (290 koní). Protože jsme s Clubsportem vyrazili také na brzdu, můžeme potvrdit, že funkce overboost opravdu funguje. Právě díky ní GTI disponuje téměř třemi stovkami koní. Upravená je také aerodynamika a brzdy. 

Clubsport jsem si vyzvedával s menším opovržením, vždyť to je přece taková Cupra, ne? První metry ukázaly, že to tak rozhodně není. Clubsport je tichý, komfortní a nesmírně civilizovaný. Vlastně mě hned na úvod trochu zklamal. Tak tohle že je základem rekordního auta na Nürburgringu?

Pokud je opravdu tak rychlý, jak Volkswagen slibuje, pak to vypadá na dvojitý test ve stylu „dvě absolutně jiné cesty, jeden cíl“. 

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud