Kapitoly článku:
Využitelný vnitřní prostor a jeho variabilitu považujeme za prvořadé aspekty Golfu Sportsvan – jsou to přece důvody, proč mu má dát cílová skupina přednost před standardním Golfem. Interiér má obvyklé pětimístné uspořádání, na rozdíl od hatchbacků však nabízí posuvnou zadní lavici. Ta umožňuje dopřát více prostoru buď cestujícím vzadu, nebo naopak nákladu.
Dělenou zadní lavici lze podélně posouvat v rozsahu 18 cm, přičemž v nejzazší variantě zůstane za 180cm řidičem 30 cm prostoru pro kolena; sklopné stolky se dodávají sériově
Rozsah posuvu činí 18 centimetrů. Volkswagen považuje za výchozí takovou polohu, ve které je lavice posunuta o pět centimetrů ze zadního dorazu. Právě v této konfiguraci totiž automobilka udává základní objem zavazadelníku, který činí rovných 500 litrů.
Královské místo pro nohy
Odsunutím lavice zcela vpřed získáte 590 litrů, ale za řidičem vysokým 180 cm zůstane v takové situaci velmi málo prostoru pro nohy – konkrétně 13 cm. Opačná poloha udělá ze Sportsvanu téměř limuzínu, aspoň z hlediska prostoru pro kolena (31 cm). Kufr se zmenší výrazně, ale pár velkých tašek do něj dostanete i tak.
Variabilitu zavazadlového prostoru zvyšuje falešné dno, které sice ubere litry (a 12 cm na výšku), ale zarovná podlahu do jedné roviny se sklopenými zadními sedadly. V opačném případě tvoří sklopená opěradla masivní schod, kvůli kterému je kufr v „maximalizované“ konfiguraci nevhodný pro přepravu velkých a těžkých předmětů.
Vyjmutím dvojité podlahy získáte více prostoru pro zavazadla, ale rovinu podlahy pak narušují plastové patky a zejména obrovský schod tvořený sklopenými sedadly
V nejužším místě kufru mezi plastovými patkami dvojité podlahy jsme naměřili 97 cm, jinde je zavazadelník široký „standardních“ 101 cm, jako v autech segmentu C. Skládací kočárek do něj tedy budete muset ukládat trochu napříč, ale okolo něj vám zůstane víc místa. Výška po horní plato je 55 cm, respektive 43 cm s mezipodlahou v horní poloze.
Už vás ty centimetry nudí? Dobrá, pojďme konečně otevřít i přední dveře a posadit se za volant. A už jsme zase u prostoru. Pokud jste zvyklí na C-Max, který je nejpřímějším existujícím soupeřem Sportsvanu, to první, čeho si všimnete, je, o kolik prostornějším dojmem Volkswagen působí. Vzadu se to dalo ještě vysvětlit posuvnou lavicí, ale tady? Částečně je to dáno jinou koncepcí kabiny. Zatímco designéři Fordu se snažili řidiče obklopit, což u rodinného auta nemusí být nejšťastnější přístup, Volkswagen ponechává okolo těla více místa. Palubní deska je plošší a nižší, pravé koleno nebojuje o prostor se středovou konzolou, nízko položená spodní hrana oken dělá kabinu pocitově vzdušnější.
Širší nejen zdánlivě
Není to však jen konstruktérská filozofie, ale i lepší obestavění prostoru. V úrovni loktů je Golf Sportsvan asi o pět centimetrů širší než C-Max, což snad nezní jako mnoho, ale v praxi je to znát hodně.
Palubní desky soudobých Volkswagenů mají tu vlastnost, že na fotkách vypadají fádně a šedivě, ale naživo působí dojmem hodnotné, střízlivé kvality. Základní rozvržení odpovídá Golfu: dvojice velkých kruhových přístrojů za tříramenným volantem, dotykový displej nahoře na středovém panelu nakloněném mírně směrem k řidiči, jednoduché a přehledné tvary bez samoúčelných kudrlinek. Palubní počítač, přehrávání hudby a telefon se ovládají tlačítky na ramenech multifunkčního volantu, zatímco v okolí řadicí páky najdete ovládání elektronické parkovací brzdy, systému stop-start a parkovacích funkcí.
Drobnosti můžete odložit do schránek ve dveřích, pod loketní opěrkou, před i za řadicí pákou, ale také do přihrádky na horní ploše palubní desky.
Rozdíl je i v materiálech
Každého napadne, že jednotlivé úrovně výbavy se liší zejména počtem sériově dodávaných položek. To samozřejmě ano (k jejich výčtu se dostaneme později), ale Volkswagen diferencuje i v materiálech. Modrý Golf Sportsvan ve výbavě Comfortline měl dekorační lišty v hliníkovém vzhledu a dostatečně rozměrná, leč poněkud plochá sedadla s běžným látkovým čalouněním. Interiér verze Highline vedle něj působil jako z luxusního auta. Přitom není potřeba moc.
Hliníkový dekor Dark Silver, plošší sedadla a menší displej audiosystému ve výbavě Comfortline (nahoře); Piano Black, sportovní sedadla a velký displej příplatkové navigace Discover Pro v Highline
Většinu efektu obstará černý „klavírový“ lak s hlubokým leskem – otřepaný, ale stále velmi účinný trik, jak vtisknout kabině nádech luxusu. S hlubokou černí hezky kontrastují stříbřité rámečky přístrojů, displejů i ventilačních otvorů. Druhý velký rozdíl byl v sedadlech. Červené auto ve výbavě Highline mělo „sportovní“ přední sedadla s výraznějším bočním vedením, zdůrazněnou oporou stehen a středovými panely potaženými Alcantarou. Sedělo se v nich výborně.
Jiří Červenka, Dalibor Žák
Velký rozsah výškového seřízení sedadel umožňuje spustit sedačku skoro stejně nízko jako v některých běžných hatchbacích, průměrně vzrostlý řidič však najde optimální polohu zhruba uprostřed zdvihu. Levý kotník v takovém případě zaujme nejpříjemnější úhel na opěrce, volant se ocitne v nejpřirozenější pozici a řidiči se naskytne nejlepší výhled z auta, což je mimochodem další ze silných stránek Sportsvanu. Jednoduché tvary karoserie usnadňují orientaci, zatímco nízko položená a téměř vodorovná spodní hrana bočních oken umožňuje sledovat svět venku i menším dětem, které sedí vzadu.
A pokud se jim přece během jízdy udělá nevolno, určitě to nebude tím, že by neviděly z okna. Jak totiž zjistíme v další kapitole, tatínek se za volantem Golfu Sportsvan může docela snadno zapomenout a podlehnout představě, že řídí nějaký poloostrý hatchback.