Kapitoly článku:
Předchůdce Volkswagenu Golf Sportsvan přišel na svět v důsledku snahy koncernu Volkswagen vyplňovat i ty nejtěsnější skulinky mezi jednotlivými segmenty. K čemu tohle vajíčko, ptali se mnozí, když Volkswagen před deseti lety představil model Golf Plus. Vždyť je tu přece kombi Golf Variant pro všechny, kteří vozí hodně nákladu; technicky úzce příbuzný Touran jako zástupce třídy kompaktních MPV; a pochopitelně i normální Golf, archetyp kompaktního hatchbacku a dlouhodobě nejprodávanější auto v Evropě.
Sportsvan se v mnohém podobá Golfu, nabízí však o hodně víc prostoru
Volkswagen to ale měl dobře spočítané, Golf Plus si právo na existenci obhájil. Svědčí o tom i fakt, že největší evropská automobilka letos uvádí jeho nástupce. Nový Golf Sportsvan hned na úvod připomíná něco, čeho jsme si prve vůbec nevšimli – jak chytré a výstižné bylo pojmenování předchozího modelu. Golf Plus, kousek Golfu navíc. Sportsvan jakoby chtěl šidit zákazníky už svým jménem. Není přece sportovní a van už vůbec ne. Je to hatchback se zvýšenou konstrukcí karoserie.
O jeho místě v klanu Golf nejlépe vypovídají základní rozměry karoserie, zejména ve srovnání s ostatními variantami. Podívejte se na tuto tabulku:
Volkswagen Golf Sportsvan a jeho příbuzní: rozměry
|
|
Golf 5dv. |
Golf Variant |
Touran |
Golf Sportsvan |
Délka (mm) |
4255 |
4562 |
4494 |
4338 |
Šířka (mm) |
1799 |
1799 |
1794 |
1807 |
Výška (mm) |
1452 |
1481 |
1674 |
1578 |
Rozvor (mm) |
2637 |
2635 |
2678 |
2685 |
Modré auto má motor 1.2 TSI, manuální převodovku a výbavu Comfortline; červený Sportsvan má 1.4 TSI, automat DSG a vyšší výbavu Highline
Vidíte, že Golf Sportsvan má nejdelší rozvor náprav ze všech – dokonce delší než Touran, který ještě využívá o generaci starší techniku a nestojí na modulární platformě MQB. Oproti pětidveřovému Golfu je Sportsvan o osm centimetrů delší, o osm milimetrů širší a o 36 mm vyšší. Mezi nápravami má přitom bezmála pět centimetrů k dobru.
Z hlediska použité techniky nepřináší Golf Sportsvan žádná překvapení. Paletu motorů tvoří známé benzínové jednotky TSI a dieselové TDI, v obou případech pochopitelně z nových konstrukčních řad EA888, respektive EA288. Pro některé z nich je k dispozici dvouspojkový automat DSG, poháněna jsou vždy přední kola. I ve Sporstvanu uplatňuje Volkswagen politiku rozdílných zadních náprav: slabší motorizace spoléhají na jednodušší vlečenou, výkonnější se pyšní náročnějším víceprvkovým zavěšením.
Dva z jednoho těsta
V našem dvojtestu jsme měli štěstí na obě koncepce. Postavili jsme totiž k sobě (výraz „proti sobě“ se při srovnávání téměř totožných aut jaksi nehodí) Volkswagen Golf Sportsvan v obou zážehových motorizacích: 1.2 TSI a 1.4 TSI, v obou případech vždy výkonnější ze dvou nabízených variant. Modrý Sportsvan na fotografiích má dvanáctistovku o výkonu 81 kW (110 koní), červené auto pohání větší TSI s výkonem 110 kW (150 koní).
Rozdíl mezi oběma stupni výbavy je nejzřetelněji vidět v interiéru
Slabší auto mělo výbavu Comfortline, ručně řazenou převodovku a patnáctipalcová kola, obutá do pneumatik s vysokým profilovým číslem 65. Silnější vůz se pyšnil luxusní výbavou Highline, dvouspojkovou převodovkou DSG a sportovním podvozkem na 17“ kolech s pneumatikami 225/45.
To už představuje zajímavý průřez nabídkou variant a umožňuje nám hledat odpovědi na řadu otázek, které by se při izolovaných testech jednotlivých verzí zodpovídaly vždy s nejistotou: Je vlečená náprava o tolik horší? Přinese sportovní podvozek citelné zlepšení na českých silnicích? Vyplatí se připlácet za výkonnější motor? Na tyto a další rozdíly se zaměříme v dalších kapitolách. V té následující se ale budeme ještě věnovat tomu, co mají obě auta společná a co bude zákazníky zajímat snad nejvíc: interiéru a jeho prostornosti.