Dvojtest ojetin: Opel Vectra vs. Mazda 626

V dnešním duelu sedanů se utkala německá Vectra s japonskou „šestdvašestkou“. Vítězí starý kontinent, nebo dálný východ?
Seznam kapitol
  1. Interkontinentální souboj, Německý matador, Japonský decenťák
  2. Elegance na úkor funkčnosti, V jednoduchosti je síla, Zkoušené vozy
  3. Uvnitř, Za volantem Vectry
  4. Za volantem šestdvašestky, Spolehlivost a závady, Na silnici
  5. Překvapení na obou stranách, A vystupujeme
  6. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  7. Kompletní fotogalerie

Interkontinentální souboj

K našemu dvojtestu jsme zvolili dva zástupce obou modelových řad, kteří byli srovnatelní svým věkem, modelovými roky, původem, kilometrovým náběhem a stříprostorovou karosérií sedan. V obou případech se jednalo vlastně o poslední, faceliftované  typy v daných řadách. Mazda se od Opelu odlišovala výkonnějším, byť rovněž zážehovým čtyřválcem, ale také mírně rozsáhlejší výbavou. 150 000 najetých kilometrů a sedm let provozu, to jsou již slušné hodnoty k tomu, abychom oba vozy mohli porovnat s patřičným časovým odstupem. Můžete srovnávat s námi, a to nejen v textu, ale také podle přiložených snímků a obvyklých tabulek s výbavou, technickými údaji a námi naměřenými hodnotami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Německý matador

Když koncem roku 1998 prodělala Vectra druhé generace (B) facelift, jezdilo po světě již 1,2 milionu jejích exemplářů. A to se představila teprve v roce 1995. Zcela přesvědčivě se jí podařilo navázat na prodejní úspěchy své předchůdkyně z roku 1988 a na řadě evropských trhů se ve své třídě umístila na první pozici. Na první pohled se facelift projevil pouze v drobnostech, zejména v upravené masce a světlometech s širou optikou, dílčí úpravy na její technice však vedly především ke zvýšení komfortu, zlepšení jízdních vlastností a snížení spotřeby. Všechny motory Ecotec byly odlehčeny, „dvoulitr“ s výkonem 100 kW dostal k potlačení vibrací a hlučnosti dva protiběžné vyvažovací hřídele. Postupně nabíhala nová pětistupňová převodovka s řazením lanovody, cestující na zadních sedadlech dostali navíc 30 mm prostoru před koleny díky vybrání v předních opěradlech. Nově odladěn byl podvozek DSA (Dynamic Safety), který stále spočíval na vzpěrách McPherson vpředu a dvojitých příčných ramenech vzadu, ale nabídnul omezené naklánění v zatáčkách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Standardně montované patnáctipalcové ráfky umožnily instalovat na přední kola zvětšené kotouče o průměru 288 mm. Rozšířila se nabídka standardních a příplatkových výbav, kam se zařadily i xenonové světlomety nebo multimediální systémy Philips s navigací či telefonem, aktivní opěrky hlav vypůjčené od bratrského Saabu se podílí na zvýšení pasivní bezpečnosti. Faceliftovaná Vectra B modelového roku 1999 se nabízela s karosériemi pětidvéřový hatchback, kombi a čtyřdvéřový sedan. Naším testem prošel právě sedan v kombinaci se standardní výbavou a základním zážehovým čtyřválcem 1,6i. Náročnější uživatelé mohli vybírat ještě ze čtyřválců 1,8i/92 kW a 2,0i/100 kW, později nahrazeného novým 2,2i/108 kW. Zážehový šestiválec měl zprvu objem 2,5 a později 2,6 l, přičemž výkon zůstal na hodnotě 125 kW. K dispozici byly též vznětové, přímovstřikové čtyřválce 2,0 a 2,2 DTI, jež nahradily letité jednotky 1,7 D. Bez výjimky všechny motory pro Vectru přitom disponovaly šestnáctiventilovými rozvody.

Japonský decenťák

Až do příchodu řady 6 nepůsobily vozy Mazda střední třídy nikdy příliš dravým dojmem, a to ani přes proklamace výrobce o jeho sportovním akcentu. Model 626 z roku 1991 (generace GE) však patřil zvenčí k nejvyváženějším a nejelegantnějším vozům střední třídy ve své době, třeba pětidvéřové provedení vynikalo zdařile integrovaným zadním spoilerem, a fanoušci značky jen s rozpaky přijímali hranatější vzezření nové generace GF z roku 1997, která přišla s novým logem Mazdy a příliš sterilním vzezřením. Ta již byla vyvíjena s důsledným akcentem na evropského zákazníka, ačkoli zvláště koncepcí interiéru si zachovala asijský charakter. To se příliš nezměnilo ani s nástupem faceliftované verze z roku 2000, jejíhož zástupce jsme pro vás otestovali. V rámci modernizace byl vzhled vozu osvěžen použitím výraznější masky chladiče či světel s čirou optikou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Drobných změn doznal interiér, zvláště s ohledem na rozšíření spektra odkládacích prostorů, a volant byl také nový. Výbavové stupně byly tři, Exclusive, Touring a Sporting, a byly vesměs lépe vybaveny. Již ten základní disponoval třeba výškově stavitelným volantem a sedadlem řidiče, ABS a TCS (kromě vznětového motoru), klimatizací s pylovým filtrem dle patentu Mazda či elektrickým ovládáním předních oken a zpětných zrcátek. Zachována byla paleta nabízených karosérií, jež byla tvořena čtyř a pětidvéřovým sedanem a pětidvéřovým kombíkem. Také v nabídce pohonných jednotek se takřka nic nezměnilo. Základem tedy byl 1,8i/74 kW a následoval dvoulitr ve výkonových verzích 85 a 100 kW. Zájemci o „naftu“ měli možnost zvolit jen přímovstřikový čtyřválec 2,0 DiTD o výkonu 74 kW. Šestiválec byste pod kapotou Mazdy 626 bohužel již hledali marně.    

Následující kapitola
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 109 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 76 270 km
Cena: 220 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 155 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků