Dvojčata i trojčata na českém trhu: Sophiina volba?

Mnoho automobilek sdružených v nejrůznějších koncernech nabízí některé modely u více značek. Šetří tak výrobní náklady. Jedna konstrukce, jedna technologie, často i jedna linka. Jen na konci nalepí dopředu a dozadu jiná loga a nápisy. Současně si však ubírají pozornost a na někdy se doslova kanibalizují.

Český trh nabízí v posledních letech zhruba sedm až osm totožných modelů, jen pod jinou značkou a jménem. Rozdíl je přitom opravdu jen ve jménu a někdy jen drobných interiérových exteriérových detailech. Kdo si vede lépe?

Berlingo a Partner

Typickými dvojčaty jsou Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Ty rozeznáte jen podle loga a lvíčka, či šípů na volantu. Vyrábějí se už ve třetí generaci od roku 1996 a v Česku si nepoměrně lépe vede Berlingo. V některých letech se jednalo až o násobky ve prospěch Citroënu. Jen letos v lednu se prodalo zhruba čtyřikrát více Berlinga, než Partnera (to lez přičíst na vrub výrazným lednovým slevám Citroënu). Vloni bylo Berlingo lepší o téměř čtyři stovky aut, v roce 2010 dokonce o 1202 kusů. V letech 2002 až 2012 zaznamenal Svaz dovozců automobilů u Berlinga 10 039 vozů, zatímco Peugeot vykázal u Partnera 4849 kusů. Ve prospěch Peugeotu v posledních čtyřech sezónách (2009-2012) mluví to, že má stabilní každoroční registrace (cca 650 až necelých 700), zatímco Berlingo má v roce 2009 cifru 1887 kusů, v roce 2010 ještě 1853 vozů, ale v roce 2011 už jen 821 aut. Vloni se opět Berlingo vyhouplo přes tisíc aut (1057 ks).

Sedici a SX4

Poměrně jasně na body vede z dvojice populárního SUV Fiat Sedici – Suzuki SX4 druhé ze jmenovaných aut. Vůz, který sjíždí z jedné výrobní linky v Maďarsku, převzal Fiat od Suzuki, aby rozšířil nabídku. Stejné auto však přehledně vítězí pod japonskou vlajkou. Prodeje SX4 byly v některých letech i více než desetinásobné. Vloni zaregistrovali prodejci Fiatu 91 Sedici, SX4 jich má na kontě 1455. V roce 2008 to bylo 116 versus 1588 ve prospěch Suzuki. Jen v roce 2011 se Italové pochlapili se 451 Fiaty Sedici ku 1853 Suzuki SX4.

Captiva a Antara

Bodovací soutěž v rámci jednoho koncernu jasně vyhrává na českém trhu také dvojice od General Motors: Chevrolet Captiva a Opel Antara. Takřka totožné SUV (Chevrolet nabízí navíc delší sedmimístnou variantu) je u obou značek ve společné nabídce od roku 2007. Captiva (kromě zaváděcího roku 2006) má regiostrace v trojmístných číslech, Opel Antara se s výjimkou roku 2007 (69 registrací) nepřehoupl přes padesátku.

Aygo, 107 a C1

V kategorii minivozů jsou k dispozici v současné době hned dvoje trojčata. Kolínská továrna TPCA posílá do prodejen od roku 2005, kdy zahájila výrobu, mírně odlišnou Toyotu Aygo a totožnou dvojici Peugeot 107 a Citroën C1. V letech 2005 až 2012 se zaregistrovalo 3015 C1, 3325 stosedmičky a 2162 kusů Ayga. Peugeot s Citroënem se téměř pravidelně střídali v této „rodinné bitvě“ o prvenství, ale vloni si nejvíce ukrojila Toyota Aygo, kdy s 517 registrovanými kusy poprvé předhonila francouzské sourozence (Peugeot 200 ks a Citroën 463 ks).

4007 a C Crosser

Kdo ještě vede bratrovražedný boj o zákazníka? Léta se o přízeň pral Peugeot 4007 s Citroënem C Crosser (na podvozkové základně Mitsubishi Outlander) – tady v posledních pěti letech měl víc zájemců Peugeot (ale pořád výrazně méně, než Outlander). Od loňska se perou o zákazníky oba francouzské vozy na podvozku a dalších dílech Mitsubishi ASX.

Citigo, Up a Mii

Dvojčata a trojčata má v nabídce i koncern VW. V minivozech má náskok z rychlého uvedení česká Škoda Citigo, kvůli vyšší ceně bude zřejmě i nadále ztrácen VW Up a jako poslední přišel Seat Mii, jeho prodeje jsou zatím zanedbatelné. I ve dvojici Škoda Rapid a Seat Toledo je zatím jasným vítězem Rapid (v lednu 2013 zaregistroval SDA 405 Rapidů proti 13 Toledům).
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků