86
Fotogalerie

Duel Seat Leon Cupra vs. Renault Mégane R.S. Cup: Hra o trůny

Kapitoly článku:


Netrvá ale dlouho a zjistíte, že něco tady nehraje. Předně čísla na tachometru. Pokud si dobře pamatuji, v žádném Golfu TSI (včetně toho s červeným proužkem na masce) nikdy nenaskakovala nahoru tak podezřele rychle. Vtip je v tom, že po přesednutí z přímočarého Renaultu není váš sluch a hmat ještě překalibrován na subtilnější podněty, takže zpočátku doslova nevnímáte, jak moc je tohle auto rychlé.

Seat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 52.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 50.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 46.jpg
Vedle Renaultu vypadá Seat jako obyčejné auto a stejně působí i při jízdě, dokud nenasadíte opravdu ostré tempo; pak se ale začnou dít věci

Podle oficiálních údajů i podle našeho komparativního měření na letištní ploše jsou obě auta prakticky stejně rychlá a mají dokonce prakticky stejné převody, které používáte při sportovní jízdě nejčastěji. Seat jede na trojku asi 145, pětka dostane slovo ve sto devadesáti. U Renaultu je to vždy o pět kilometrů v hodině méně.

Skoro jako šestiválec

Způsob, jakým rychlý Leon svoji dynamiku servíruje, by ale nemohl být odlišnější. Jeho dvoulitr se vytáčí tak hladce a plynule, jako by ani neměl turbodmychadlo, sice bez výraznějšího nástupu ve středním rozsahu, ale také bez znatelné turbodíry. A odkdy mají přeplňované čtyřválce takový elán těsně před omezovačem (který mimochodem zasahuje tak měkce, že si v něm rádi podržíte motor před zatáčkou)? „Připomíná mi šestiválec. Dobrý atmosférický šestiválec,“ říká Dalibor. Od majitele E46 M3 to je pro motoráře koncernu dost silná pochvala.

Samozřejmě to vystihl, tohle je skvělý motor podle všech měřítek. Má všechnu přátelskost a použitelnost dvoulitrového TSI, ale výraznější vršek a výkonnostní bonus, který za jízdy opravdu vnímáte. K tomu docela hezky vrčí. I zde zvuku pomáhá kontroverzní vibrátor, v Leonu Cupra však znělo jeho rádobysportovní bručení zdaleka nejméně falešně ze všech aut, ve kterých jsem na tuhle vymoženost zatím narazil.

Řekli jsme, že Seat Leon Cupra i Renault Mégane R.S. jsou prakticky stejně rychlé. To bylo na letišti. Čím klikatější je ale silnice, tím se Leon zdá být rychlejší. Na jeho výkon totiž nečekáte. Zatímco řidič Méganu R.S. při rychlém střídání levých a pravých oblouků neustále balancuje na hraně turbopropasti, aby pak motor důrazně prohučel hutným, ale krátkým středem, Cupra prostě zrychluje téměř souběžně s tím, jak tlačíte plynový pedál dolů.

Seat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 36.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 42.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 32.jpg
I Leon Cupra umí měřit časy na kolo, rychloměr cejchovaný do 300 km/h však v plném rozsahu nevyužijete; ve slabších Leonech bychom tyto sedačky označili za skvělé, ale zde bychom si přáli pevnější vedení těla

Dobrá, ale to bude sotva stačit na smazání náskoku, který nabral Renault v zatáčkách, viďte? Po krátkém svezení oběma auty v běžném až středně ostrém tempu byste přísahali, že to tak musí být. A pak někde za Bečovem definitivně zjistíte, že tohle auto je opravdový Dr. Jekyll a pan Hyde. Jak civilní až nudné se zdá při běžné jízdě, tak účinné a schopné se ukáže být, když máte čas, prostor a schopnosti dostat z něj maximum jeho potenciálu.

Ne, nevrtí zadkem tolik jako Mégane – jeho zadní kola se soustředí na to, aby pomáhala těm předním sledovat směr naznačený volantem. Ne, netahá se s vámi o volant, když ve vrcholu zatáčky začnete prudce zrychlovat – její elektronicky řízený samosvor klidně a věcně pošle sílu tam, kde je zapotřebí, přičemž nevznikají žádné parazitní momenty v řízení. Ne, nemá ledviny natřásající tvrdost závodního auta – to jen sériově dodávané adaptivní tlumiče vytvářejí iluzi poddajnosti,  ale přitom nedovolí karoserii nadměrné náklony ani v příčné, ani v podélné ose.

Klidnější – a rychlejší

Výsledkem toho je, že Cupra projíždí náročným sledem zatáček rychleji a účinněji než Renault. I na kvalitním asfaltu bez nadměrných podélných nerovností se vyznačuje daleko přesnějším řízením a místo aby mrhala energií na koketní náznaky přetáčivosti, využije ji k vybudování větší rychlosti v oblouku.

Na lehký chod ovládacích prvků si časem zase zvyknete, brzdy by ale snesly více důrazu. Nevím, jestli to vyplývá z konstrukce nebo z únavy konkrétního kusu, ale pedál v testovaném autě byl neurčitě měkký a brzdný účinek po několika kilometrech ostrého ježdění citelně  slábl.

Cupra vás nezahltí tak silnými vjemy jako Renault. Přesto by bylo chybou chápat předchozí řádky tak, že je s ní nuda. Přináší jiný druh řidičského zážitku. Subtilnější, jistě, ale nelze říci, že méně uspokojivý.

Seat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 9.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 12.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 3.jpg
Seat nezahrnuje řidiče tak silnými vjemy, ale dokáže být neskutečně rychlý; elektronicky řízený samosvorný diferenciál na bázi vícelamelové spojky funguje jedna báseň

Vlastně jsme tady narazili na podobný problém jako před rokem při duelu Porsche 911 Carrera 4S s Audi R8: má vyhrát schopnější, nebo v dobrém smyslu slova teatrálnější? Dalibor to vidí jasně. „Mně se víc líbí Renault. Nemusím s ním jet tak strašně rychle, tak blízko limitu, abych si to užíval a měl pocit, že opravdu řídím sportovní auto.“

Přikloníme se k tomuto výkladu, nebo budeme ještě chvíli dumat? Uvidíme. Možná nám do závěrečného hodnocení promluví i intermezzo v podobě krátkého pozastavení nad praktičností a cenou obou soupeřů.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud