100
Fotogalerie

Duel: Audi R8 4.2 FSI vs. Porsche 911 Carrera 4S na českých silnicích

Kapitoly článku:


Nejenom sportovní jízdou živ je majitel sportovního vozu. Oba naši dnešní rivalové jsou ale připraveni obstát se ctí v roli každodenního dopravního prostředku. Ve kterémkoli z nich byste poslali partnerku pro nákup – tedy za předpokladu, že bude mít seznamu jen jahody a šampaňské. Sto litrů v přídi Audi ani 125 l u Porsche výletům do obchodu s naplocho baleným nábytkem nepřeje. 

„Díky vyspělé technice je komfort odpružení v obou rivalech lepší než v Octavii III“

 

Za přední sedačky v R8 uložíte nanejvýš značkovou kabelku. Porsche má zadní sedačky, ale ty se hodí jen jako odkládací prostor nebo trestná lavice pro někoho, kdo měří do 150 cm a právě přinesl ze soukromé školy mizernou známku.

Krotcí jako beránci

Samotná jízda v běžném provozu naštěstí žádným utrpením není. S vypnutými sportovními režimy motoru, převodovky a tlumičů (u Porsche navíc výfuku a ESP) jsou obě auta krotká jako beránci. Ovládací prvky nekladou nepřiměřený odpor a výhled je dobrý, alespoň směrem dopředu. A ty nastavitelné tlumiče, které před chvílí zářily na okresce, jsou zrovna tak působivé na městských stavebních kostkách.

1S9I9717.jpg1S9I9418.jpg1S9I9531.jpg1S9I9563.jpg
19" kola a keramické brzdy Audi, sériové dvacítky s litinovými kotouči u Porsche

Audi je o něco hladší na běžných nerovnostech, Porsche lépe zvládá velké hříchy silničářů. Komfort odpružení v obou je díky vyspělé technice lepší než v Octavii III, kterou jsem jezdil minulý týden – bez nadsázky! Na obou autech se přitom skvěla obrovská kola. R8 měla příplatkové (46 180 Kč) devatenáctipalcové ráfky s pneumatikami 235/35 vpředu a 305/30 vzadu, Carrera 4S jezdí sériově na dvacítkách 245/35 a 305/30.

Na kolik to vlastně vyjde?

Řešit spotřebu je stejně zbytečné jako to, jestli jedno auto stojí o pár set tisíc víc než druhé. Cílová skupina ví, že musí počítat s ročními náklady na provoz a údržbu v řádu vysokých statisíců. Pro nás ostatní ale může být zajímavé vědět, že s Porsche 911 Carrera 4S lze klidným tempem jet (záměrně nepíšeme „jezdit“) za 9,5 l/100 km, zatímco Audi R8 si za stejných okolností bere necelých dvanáct litrů. Spotřeba při rychlé jízdě se pohybuje mezi dvaceti a třiceti litry.

Za všechno se platí

Z předlouhých seznamů příplatkové výbavy obou aut jsme pro zajímavost vybrali ještě tyto položky:

Audi R8
• adaptivní tlumiče 40 043 Kč
• hliníkové pedály 7066 Kč
• kůže Nappa 147 930 Kč
• keramické brzdy 207 745 Kč
Porsche 911
• sportovní výfuk 74 580 Kč
• systém PDCC 91 965 Kč
• lakované výdechy 31 770 Kč
• adaptivní sedadla Plus 103 514 Kč

A pohled do ceníku je pro běžného člověka fascinující demonstrací toho, jak vysoká je doopravdy cena vstupenky do světa sportovních aut. Audi R8 4.2 FSI V8 stojí 2 949 100 Kč, za model 911 Carrera 4S si u Porsche řeknou o 3 101 000 Kč. To je však pouhý začátek. Za PDK připlatíte 100 469 Kč, za S tronic dokonce 104 800 Kč. Pořád se vám zdá 60 tisíc za DSG v Golfu moc?

Vzhledem k rozsáhlosti nabídky příplatkové výbavy a počtu možných kombinací u obou výrobců je zajímavou kuriozitou, že ceny testovaných exemplářů se dostaly prakticky na totožnou úroveň: 4 026 227 Kč za Audi R8 a 4 028 110 Kč za Porsche 911 Carrera 4S.

Navzdory vysokým základním cenám se připlácí i za drobnosti jako volant s řadicími tlačítky, USB, tempomat nebo Bluetooth. Jestli vás to pobuřuje, pak vězte, že nepatříte do cílové skupiny žádné z těchto značek.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud