Dual-Ghia: oslovila nejmocnější, přesto dlouho nepřežila

Přesně před 50 lety měl premiéru film Kiss Me, Stupid. Dean Martin se v něm proháněl svým vlastním kabrioletem Dual-Ghia. Neznáte? Tak poslouchejte…
Seznam kapitol
  1. Italsko-americké námluvy v dalším jednání, Dual-Ghia ve společnosti, Videa
  2. Další modely, Případ Dean Martin, Technické údaje
  3. Fotogalerie

Italsko-americké námluvy v dalším jednání

Film natočil Billy Wilder (podepsal se také pod Někdo to rád horké s Marilyn Monroe, Jackem Lemmonem a Tonym Curtisem) a do hlavních rolí v něm obsadil Sinatrova kumpána Deana Martina a krásnou Kim Novakovou. V roce 1964, kdy Kiss Me, Stupid vstoupil do kin, patřila již automobilka Dual-Ghia minulosti. V průběhu několika let, jež jí byly vyměřeny, vyrobila jen něco přes 100 aut, která si oblíbila tehdejší americká smetánka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncepty Chrysleru, zejména pak Fire Arrow a Firebomb, posloužily jako základ produkce nové značky

Značka Dual-Ghia, resp. firma Dual Motors Corporation, byla automobilkou z Detroitu. Přímo navazovala na éru první půle padesátých let, kdy Chrysler pod dozorem šéfstylisty Virgila Exnera tvořil fantastické studie ve spolupráci s italskou karosárnou Ghia. Tyto vozy budily mimořádný zájem, ale do sériové výroby se nakonec nedostaly. Možná i pod tíhou frustrace Virgil Exner v roce 1961 postavil pro Chrysler svůj poslední prototyp, extravagantní Turbo Flite, a odstoupil.

Retro | Design | Americká auta | Fascinace | Kupé | Luxusní auta | Chrysler

Chrysler Ghia: neuvěřitelný příběh americko-italských námluv

V roce 1955 to však ještě vypadalo, že by kombinace americké mechaniky a italského designu mohla u zákazníků zafungovat. Průmyslník Eugene Casaroll se pro tento nápad nadchnul a od koncernu Chrysler odkoupil práva na výrobu několika Exnerových prototypů. Do projektu se s chutí zapojil i Paul Farago, tehdejší zástupce karosárny Ghia pro USA.

Dual-Ghia ve společnosti

První model značky Dual-Ghia vycházel ze série koncepčních studií Fire Arrow, jež v první půli padesátých let Chrysler prezentoval jak pod značkou Chrysler, tak i jako DeSoto. Casaroll však koupil práva také na Dodge Firebomb, z nějž byl první Dual-Ghia přímo odvozen (pod jménem Firebomb byl dokonce zprvu také prezentován!).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Frank Sinatra u svého Dual-Ghia a dobové reklamy na tento model

Výroba probíhala stejně, jako u Exnerových konceptů: upravený podvozek Dodge byl odeslán do Itálie, kde na něj v karosárně Ghia ušili kabát. Poté se vrátil do Detroitu, aby tam do něj vestavěli osmiválec Hemi 5,2 l a samočinnou převodovku Powerflite. Jistě, nákladný proces, ale vozy Dual-Ghia 5,2 l byl drahé. Hodně drahé. Prodávaly se za 7 646 dolarů, což bylo o 1 000 dolarů více, než tehdy stál okázalý Cadillac Eldorado Biarritz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zřejmě všechny vozy série L5.2 měly otevřené karoserie

Tento model byl koncepčně veskrze konvenční a stylisticky nikterak převratný, přesto u americké smetánky zabodoval. A možná právě tím, že byl tak drahý. Stroje Dual-Ghia si koupili takřka všichni členové „krysí smečky“ (Rat Pack) včetně Franka Sinatry a Deana Martina, jezdili jimi též herecké hvězdy Lucille Ball či Glenn Ford i američtí prezidenti Richard Nixon, Ronald Reagan a Lyndon Johnson. Traduje se, že Johnson jediný si Dual-Ghia nekoupil, ale vyhrál jej na Reaganovi v pokeru…

Následující kapitola
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 5 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek