Drahý benzin nahrává růstu obliby biopaliva E85

Kvůli drahé naftě a benzinu roste mezi motoristy zájem o vozidla poháněná levnějšími biopalivy. Loni se prodalo 345 nových vozidel na biopalivo E85, o rok dříve to bylo jen 32 těchto vozů. Růst prodeje takzvaných Flexi Fuel Vehicles (FFV) na alternativní palivo by měl pokračovat i letos, uvedli zástupci Českého sdružení pro biomasu CZ Biom.

Biopaliva jsou levnější, protože jsou kvůli nižší produkci emisí osvobozena od spotřební daně. Jeden litr biopaliva E85 je o osm až deset korun levnější než klasický benzin. Aktuální průměrná cena paliva E85 činí 26,50 koruny za litr.

Palivo E85 je směs skládající se z 85 procent bioetanolu a 15 procent Naturalu 95. Automobily na biopaliva nabízí již například Ford, Škoda, Renault, Dacia či Volvo. Na biopaliva je možné také přestavět běžné vozy.

„V současnosti nabízí přestavby kolem deseti firem a cena se pohybuje mezi třemi až deseti tisíci. Množství realizovaných přestaveb by se nyní dalo hodnotit v řádech stovek a poptávka stále roste,“ uvedl Ludvík Drápela ze společnosti Biopowers, která se specializuje na přestavby na FFV vozy.

Jiří Trnka z CZ Biom očekává, že se prodej vozidel na biopaliva letos zvýší na 600 až 800. Celkem v Česku nyní podle něj jezdí na E85 zhruba dva tisíce vozů. 

10 korun na litru.

Až o tolik je levnější biopalivo E85 oproti daní zatíženému benzinu. Část odborníků ale upozorňuje na vyšší spotřebu o deset až 30 procent.


Marek Trešl z automobilky Ford ale upozornil, že u vozů FFV je vyšší spotřeba paliva o deset až 30 procent proti běžnému benzinu. Komplikace mohou také nastat při technické kontrole auta přestavěného na FFV, neboť na palivo E85 není homologováno.

Palivo E85 lze v Česku v současnosti natankovat u zhruba 180 čerpacích stanic. To je podle zástupců CZ Biom zatím málo v poměru k celkovému počtu zhruba 3700 veřejných pump.

Zdroj: E15.cz 

Foto: profimedia.cz
 
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků