15
Fotogalerie

Dovolená 2014: Projeli jsme celé Chorvatsko

Kapitoly článku:


Chorvatské kontroly důkladně

Přestože je Chorvatsko členem EU, v schengenském prostoru ještě není, což znamená, že zde na vás čeká první kontrola (stačí občanský průkaz). Odpadla alespoň celní kontrola, nicméně jsme byli svědky toho, jak si chorvatská kontrola vybrala jedno z aut jedoucích před námi a dotyční museli vybalit úplně všechno od stanu, přes jídlo až po oblečení. Vše skládali do jakéhosi pojízdného regálu.

Byli jsme velmi rádi, že tohle štěstí nepadlo na nás. V našem případě se příslušný celník ani nepodíval na občanky a pokračovali jsme dále. Kousek před Záhřebem přišel čas na oběd a zhruba půl hodiny dlouhý spánek.

Na chorvatských dálnicích se toho moc nezměnilo. Za úsek Macelj – Záhřeb zaplatíte 48 HRK za osobní automobil, následuje kolem Záhřebu kousek neplacené dálnice a pak už přichází A1. Zde nás začal poněkud tlačit čas. Ze Záhřebu to je do Ploče ještě více než 500 kilometrů a naše tempo pohodových 120 km/h, kdy mimochodem testovaný naftový Forester spotřeboval 6,6 l/100 km, se začalo zdát jako nedostatečné. Takže jsme zrychlili, což ovšem znamenalo okamžitý nárůst spotřeby zhruba na osm litrů.

_DSC1490.JPG_DSC1493.JPG
Spotřeba naloženého Subaru Forester osazeného naftovým dvoulitrem se při rychlosti 120 km/h pohybovala kolem 6,6 l/100 km. Jakmile jsme zrychlili, rychle vyskočila na osm a více litrů. U Maslenice jsme tankovali plnou. Litr nafty stál 10,56 HRK.

Čím jižněji jedete, tím méně lidí na dálnici potkáte. Za Splitem už byla A1 prakticky jen naše. Na úplném jihu pak narazíte na další z důležitějších novinek. Dálnice A1 už je konečně protažená až do Ploče, takže není nutné dojíždět posledních pár desítek kilometrů po místních okreskách. Na sjezdu směr Ploče platíme 222 HRK, následuje několik tunelů a kolem sedmé večer už parkujeme u trajektu.

Na zhruba 1100 kilometrů jsme potřebovali i s krátkými přestávkami téměř přesně 13 hodin naprosto bezproblémové jízdy.

_DSC1488.JPG_DSC1518.JPG_DSC1529.JPG_DSC1536.JPG_DSC1540.JPG_DSC1541.JPG_DSC1546.JPG_DSC1548.JPG

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud