Dotykové displeje jsou v módě. První byl ale Buick už v roce 1986

Dotykové displeje vládnou automobilovým interiérům. Některé automobilky dokonce jdou tak daleko, že na dotykovém displeji sdružují již většinu funkcí. A není to vyhrazeno jen luxusním a drahým vozům. Vzpomeňme například na nový Peugeot 308.

Jenže kdo s tím vlastně přišel úplně první? O dotykovém displeji se začalo teoretizovat v polovině šedesátých let dvacátého století a na počátku let sedmdesátých už vnikly první prototypy. Jeden například postavilo evropské výzkumné centrum CERN.

Zajímavosti | Technika | Audi | Luxusní auta

Audi se chystá na budoucnost bez tlačítek v interiéru

V roce 1986 představila automobilka Buick dotykový displej v modelu Riviera. Přes obrazovku s úhlopříčkou 9 palců se ovládaly funkce palubního počítače, zobrazovala se třeba teplota oleje a vody či otáčky motoru, ladilo se rádio a nastavovala klimatizace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sken dobového prospektu ukazuje různé funkce dotykového displeje. Po kritice novinářů a zákazníků značka po čtyřech letech tento objev z trhu stáhla

Jenže už tehdy motorističtí novináři kritizovali mizernou ergonomii a především nebezpečnost systému v tom, že jste museli na delší dobu spouštět zrak ze silnice. Automobilka v roce 1990 od systému upustila, neboť si stěžovali i zákazníci, že je příliš obtížný na ovládání a že je rozptyluje při řízení. V přiloženém videu můžete vidět, jak se systém ovládal.

Od té doby uběhla spousta času a moderní dotykové displeje jsou samozřejmě rychlejší, hezčí a efektivnější. Přesto jim jedna vlastnost zůstala. Dokážou být otravné a rozptylují řidiče víc než systémy, které lze alespoň částečně obsluhovat na základě hmatové zpětné vazby.

Peugeot 307 1.56
Rok výroby: 2003
Stav: 190 500 km
Cena: 50 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2008
Stav: 170 489 km
Cena: 90 000 Kč
Peugeot 3008 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 221 092 km
Cena: 100 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků