Dostanou autonomní vozy více lidí na silnice? Toyota si myslí, že ano

Dnešní společnost se snaží všemi možnými prostředky omezovat individuální dopravu, rozuměj jízdu autem. Ať už se jedná o jakýkoli úmysl (tu vybrat více daní, jinde zase snížit spotřebu paliva a emise), ten tlak musíme cítit všichni. Jenže Toyota, respektive někteří její představitelé, se domnívají, že plně autonomní auta naopak hustotu provozu a celkovou spotřebu paliva ještě zvýší.

Zpravodajský server Bloomberg cituje vědeckého pracovníka automobilky Toyota, který tvrdí, že plně autonomní vozidla dostanou na silnice ještě více lidí a zvýší závislost na palivu. Ken Laberteaux z Toyoty vyslovil pro Bloomberg poměrně zajímavé teze.

Elektromobily | Názory

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

„Vždycky, když uděláte jízdu autem jednodušší a pohodlnější, vzroste v lidech potřeba jezdit více a na delší vzdálenosti.“ Dokládá to příklady z americké historie a určitě nemusíme zůstat jen u aut. Podobnou revoluci zaznamenalo třeba letectví s příchodem proudových motorů.

Laberteaux také řekl, že ho překvapuje chování lidí, kteří ušetřený čas při rychlejší a pohodlnější přepravě neinvestují třeba do času s rodinou, ale právě do cestování na delší vzdálenosti. Statistika ve Spojených státech ukazuje, že průměrný Američan dojíždí (nebo dochází) do práce necelou půl hodinu, ale to se týká naprosto všech.

Bezpečnost | Zajímavosti | Video | Technika | Nissan

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Existují extrémnější případy. Například 1,7 milionu Američanů každý den tráví v autě více než 90 minut při cestě do práce, 2,2 milionu lidí zase dojíždí za prací na vzdálenost větší než 80 km.

Automobilky se snaží prosadit autonomní vozidla především v zájmu snížení nehodovosti. Jen ve Spojených státech se ročně zabije při dopravních nehodách 33 000 lidí. Nejtragičtější byl rok 1972, kdy na amerických silnicích zemřelo 54 589 lidí.

Zatímco autonomní vozy už fungují, je nyní nejsložitější vymyslet legislativu, kdo bude odpovídat za případnou nehodu. Auto? Řidič, který vlastně neřídil? Automobilka? Toyota prý pracuje na systému, který by vyžadoval aspoň částečné zapojení řidiče do činnosti řízení vozidla.

Toyota  2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 143 151 km
Cena: 150 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2006
Stav: 195 954 km
Cena: 85 000 Kč
Toyota Land Cruiser 2.982
Rok výroby: 2007
Stav: 208 503 km
Cena: 295 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků