Dostane Německo kvůli VW pokutu ve výši 1,3 miliardy korun?

Německo přijalo před lety zákon o automobilovém koncernu Volkswagen, který popudil Brusel. Evropská komise (EK) ho za to zažalovala. Nyní se ale zdá, že se karta ve sporu obrací a Německo se trestu možná vyhne.

Jeden z klíčových mužů, generální advokát soudního dvora EU v Lucemburku Nils Wahl, totiž v písemném prohlášení uvedl, že by soud v Lucemburku měl žalobu Evropské komise na Německo zamítnout. Zdůvodnil to tím, že Německo již na výtky ohledně takzvaného „zákona VW“ zareagovalo a provedlo požadované právní změny.

Oč v celém sporu, který se táhne již od roku 2007, jde?

Podle Evropské komise zákon o automobilovém koncernu Volkswagen chrání státní zájmy, porušuje pravidla Evropské unie pro volný pohyb kapitálu a odrazuje investory. Brusel je s tímto zákonem nespokojený i přesto, že ho Německo přepracovalo.

Evropské komisi vadí hlavně to, že v něm zůstala zachována podmínka stanovující, že zásadní rozhodnutí v automobilce musí schválit více než 80procentní většina.

A v tom tkví jádro sporu.

Dolní Sasko totiž vlastní v automobilce více než 20 procent. Takže bez souhlasu této spolkové země, se nestane v koncernu nic, její představitelé mají právo veta. Zákon Německo přijalo, aby koncern nemohl být „nepřátelsky převzat“.   

Evropská komise požaduje po Německu zaplacení pokuty, která k dnešnímu dni dosáhla částky 1,3 miliardy korun.

Chantal Hughesová, jedna z mluvčích EK, odmítla poslední vývoj komentovat a řekla, že vyčkají rozhodnutí soudu. 

Konečný verdikt v případu C-95/12 Evropská komise proti Německu se očekává za několik měsíců. Podle agentury Reuters se ale soudci takovými nezávislými právními stanovisky, jaké nyní vydal Nils Wahl, většinou řídí.  
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků