Dopravní policie o Velikonocích opět předvedla, že je k ničemu

[Komentář] Pokud počty obětí dopravních nehod stoupají zrovna v době, kdy dopravní policie vykonává svoji činnost s maximální intenzitou, něco je špatně. Můžeme debatovat nanejvýš o tom, co přesně.

Provoz o prodlouženém velikonočním víkendu se opět odehrával podle podobně neveselého scénáře jako v minulých letech: Dopravní policie vyhlásí div ne mobilizaci a vyrazí na silnice, dálnice i do městských ulic v hojných počtech. Přesto po víkendu počítáme mrtvé, jichž letos během Velikonoc přibylo ve statistikách dvakrát víc než v roce 2013.

V pátek zahynul na českých silnicích jeden člověk, v sobotu tři, v neděli pět, další dva přibyli v pondělí.

Přičiny s otazníkem, výsledek jasný

Smutnou skutečnost můžeme interpretovat různými způsoby na základě vlastní životní zkušenosti i představ o fungování světa. Lze se domnívat, že vysoký počet obětí nehod přes velikonoční svátky svědčí o beznadějné nezodpovědnosti českých řidičů. Můžete motoristy podezřívat z jakési osudové poťouchlosti, která je vede riskovat a bourat jinde a jindy, než zrovna policisté konají svoji záslužnou činnost.

Zajímavosti | Život řidiče | Bezpečnost | Statistiky | Názory

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

A jistě je možné interpretovat počet obětí jako statistickou nahodilost – stačí, aby v některém z těžce havarovaných aut sedělo víc lidí, a statistiky za dané období to může dramaticky vychýlit.

O skutečných příčinách zvýšené velikonoční nehodovosti si zkrátka můžeme všichni myslet, co chceme. Pořád tu ale zůstává onen nápadný rozpor: počty obětí stoupající zrovna v období, kdy se dopravní policie  tolik snaží. Z toho nelze než vyvodit závěr, že snažení dopravní policie se míjí účinkem.

Zajímavosti | Škoda | Bezpečnost | Sportovní auta | Škoda Octavia

Belgická policie si pořídila Škodu Octavia RS v provedení Big Brother

Zase: Můžeme spekulovat o tom, čím to asi je. Jestli policie dělá svoji práci špatně. Jestli je to jen tím, že nemůže být vždycky a všude. Nebo třeba jestli opravdu zjišťuje a trestá právě ty přestupky, které vedou k těžkým dopravním nehodám. Potažmo si můžeme zafilozofovat, jestli je vůbec principiálně možné, aby dopravní policie dokázala jakkoliv předejít čelní srážce dvou aut, vyjetí ze zatáčky ve vysoké rychlosti a podobným situacím, při nichž v autech typicky umírají lidé.

Výsledek ale zůstává stále stejný: nápadné zvýšení počtu obětí nehod zrovna v době, na kterou policie ohlásila velkou dopravní akci. Všechny ty Superby, Passaty, motorky a dokonce i vrtulníky nezmohly optikou statistik nehodovosti, jimž se investice do nich vždy zdůvodňují, zhola nic.

Vedení policie bude na tuto skutečnost patrně reagovat jediným způsobem, který umí: skuhrat, že potřebuje víc Superbů, víc vrtulníků, víc lidí a víc peněz. Stejně jako například v případě střelby v Uherském Brodě.

Život řidiče | Video | Bezpečnost | Názory

Policie poprvé použila v akci zastavovací pásy. Moc úspěšná nebyla  

Pokud se tak stane, měl bych pro ministra vnitra radu: Vzpomenout si, že do úřadu ho poslali voliči, aby jejich jménem kontroloval jemu podřízený bezpečnostní aparát, a nikoliv obráceně; nechat si předložit analýzu vztahu investic do služby dopravní policie a vývoje tragických nehod v posledních letech; a pokud se ukáže, že počty vážných nehod neklesají tím rychleji, čím víc policie za boj s „piráty silnic“ utrácí, jednoduše dopravní policii pro slabé výsledky zrušit. Velikonoční statistiky nasvědčují, že na počtu tragických nehod by se to příliš neprojevilo.  

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků