Dopravní policie o Velikonocích opět předvedla, že je k ničemu

[Komentář] Pokud počty obětí dopravních nehod stoupají zrovna v době, kdy dopravní policie vykonává svoji činnost s maximální intenzitou, něco je špatně. Můžeme debatovat nanejvýš o tom, co přesně.
Dopravní policie o Velikonocích opět předvedla, že je k ničemu

Provoz o prodlouženém velikonočním víkendu se opět odehrával podle podobně neveselého scénáře jako v minulých letech: Dopravní policie vyhlásí div ne mobilizaci a vyrazí na silnice, dálnice i do městských ulic v hojných počtech. Přesto po víkendu počítáme mrtvé, jichž letos během Velikonoc přibylo ve statistikách dvakrát víc než v roce 2013.

V pátek zahynul na českých silnicích jeden člověk, v sobotu tři, v neděli pět, další dva přibyli v pondělí.

Přičiny s otazníkem, výsledek jasný

Smutnou skutečnost můžeme interpretovat různými způsoby na základě vlastní životní zkušenosti i představ o fungování světa. Lze se domnívat, že vysoký počet obětí nehod přes velikonoční svátky svědčí o beznadějné nezodpovědnosti českých řidičů. Můžete motoristy podezřívat z jakési osudové poťouchlosti, která je vede riskovat a bourat jinde a jindy, než zrovna policisté konají svoji záslužnou činnost.

Zajímavosti | Život řidiče | Bezpečnost | Statistiky | Názory

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

A jistě je možné interpretovat počet obětí jako statistickou nahodilost – stačí, aby v některém z těžce havarovaných aut sedělo víc lidí, a statistiky za dané období to může dramaticky vychýlit.

O skutečných příčinách zvýšené velikonoční nehodovosti si zkrátka můžeme všichni myslet, co chceme. Pořád tu ale zůstává onen nápadný rozpor: počty obětí stoupající zrovna v období, kdy se dopravní policie  tolik snaží. Z toho nelze než vyvodit závěr, že snažení dopravní policie se míjí účinkem.

Zajímavosti | Bezpečnost | Škoda | Sportovní auta | Škoda Octavia

Belgická policie si pořídila Škodu Octavia RS v provedení Big Brother

Zase: Můžeme spekulovat o tom, čím to asi je. Jestli policie dělá svoji práci špatně. Jestli je to jen tím, že nemůže být vždycky a všude. Nebo třeba jestli opravdu zjišťuje a trestá právě ty přestupky, které vedou k těžkým dopravním nehodám. Potažmo si můžeme zafilozofovat, jestli je vůbec principiálně možné, aby dopravní policie dokázala jakkoliv předejít čelní srážce dvou aut, vyjetí ze zatáčky ve vysoké rychlosti a podobným situacím, při nichž v autech typicky umírají lidé.

Výsledek ale zůstává stále stejný: nápadné zvýšení počtu obětí nehod zrovna v době, na kterou policie ohlásila velkou dopravní akci. Všechny ty Superby, Passaty, motorky a dokonce i vrtulníky nezmohly optikou statistik nehodovosti, jimž se investice do nich vždy zdůvodňují, zhola nic.

Vedení policie bude na tuto skutečnost patrně reagovat jediným způsobem, který umí: skuhrat, že potřebuje víc Superbů, víc vrtulníků, víc lidí a víc peněz. Stejně jako například v případě střelby v Uherském Brodě.

Život řidiče | Bezpečnost | Video | Názory

Policie poprvé použila v akci zastavovací pásy. Moc úspěšná nebyla  

Pokud se tak stane, měl bych pro ministra vnitra radu: Vzpomenout si, že do úřadu ho poslali voliči, aby jejich jménem kontroloval jemu podřízený bezpečnostní aparát, a nikoliv obráceně; nechat si předložit analýzu vztahu investic do služby dopravní policie a vývoje tragických nehod v posledních letech; a pokud se ukáže, že počty vážných nehod neklesají tím rychleji, čím víc policie za boj s „piráty silnic“ utrácí, jednoduše dopravní policii pro slabé výsledky zrušit. Velikonoční statistiky nasvědčují, že na počtu tragických nehod by se to příliš neprojevilo.  

Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 125 423 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků