Dopravní chytáky a pokuty v zahraničí? Zde je malý přehled

Až na Velkou Británii se v kontinentální Evropě jezdí vpravo a základní pravidla jsou na silnicích a dálnicích relativně stejná. Přesto jsou místní zvláštnosti, které byste před cestou na dovolenou za volantem vozu neměli při projíždění cizích krajů opominout.

Do prázdnin sice ještě daleko, ale čím dřív se s neobvyklými pravidly a detaily seznámíte, tím víc peněz v létě utratíte. Například v Chorvatsku byste si měli dát pozor na zdejší povrchy.

Chorvatský asfalt je ve srovnání s ostatními silničními koberci v Evropě za deště, hlavně na jeho počátku, mnohem kluzčí. Zkušení řidiči tvrdí, že je „velmi kluzký“. Příčinou není nějak výrazně odlišný materiál, ale většinou vápencový prach navátý z blízkých pohoří.

V sousedním Slovinsku, kterým můžete, ale nemusíte na Jadran projíždět, neplatí přednost vozů na kruhovém objezdu. Tam je naopak v platnosti pravidlo pravé ruky – přednost má to auto, které na „kruháč“ najíždí. Takže pozor.

Kolik reflexních vest v autě máte? U nás se musí při silniční kontrole řidič prokázat alespoň jednou, tou pro sebe. Ostatní jsou doporučené.

V Rakousku je přikázáno – kolik míst má auto v technickém průkazu, tolik reflexních vest s sebou musí řidič vézt. I kdyby jel sám. Co kdyby nabral stopaře a měl na dálnici poruchu a všichni museli opustit vozidlo? S Rakouskou policií není radno diskutovat. Pokuta může vyjít až k 180 euro.

Výstražný trojúhelník, je až na Irsko a Maltu, povinný ve všech zemích Evropy. Kšeft mají španělští prodejci – v této zemi musíte mít v autě trojúhelníky hned dva. Ve Španělsku mějte ještě na paměti, že na čerpací stanici musíte mít vypnutý mobil a řidič, který nosí dioptrické brýle, musí mít ve voze ještě jedny náhradní.

Pokud máte ve voze antiradar, či jiné protiradarové zařízení (rušička, upozornění na měření rychlosti), dejte si pozor v Německu, Švýcarsku, Francii a Irsku. V Německu hrozí kromě pokuty (cca 75 euro) zabavení zařízení. Ve Švýcarsku vyhledává policie radary i u parkujících aut. Za jeho odhalení je až 200 euro pokuty či ekvivalent ve švýcarských francích.

Drahý je v Německu zvednutý prostředníček. Může vás vyjít na neuvěřitelné 4 až 6 tisíc euro. Podstatně levnější (10 euro) je pokuta za příliš hlasitou hudbu v autě (není stanoven počet decibelů, ale řidič by měl v autě slyšet houkání sirén záchrany, policie, nebo hasičů).

U severních sousedů v Polsku se při policejní kontrole chovejte jako v Americe. dejte ruce na volant, čekejte a nevystupujte z vozu.
 

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků