Dopravní chytáky a pokuty v zahraničí? Zde je malý přehled

Až na Velkou Británii se v kontinentální Evropě jezdí vpravo a základní pravidla jsou na silnicích a dálnicích relativně stejná. Přesto jsou místní zvláštnosti, které byste před cestou na dovolenou za volantem vozu neměli při projíždění cizích krajů opominout.

Do prázdnin sice ještě daleko, ale čím dřív se s neobvyklými pravidly a detaily seznámíte, tím víc peněz v létě utratíte. Například v Chorvatsku byste si měli dát pozor na zdejší povrchy.

Chorvatský asfalt je ve srovnání s ostatními silničními koberci v Evropě za deště, hlavně na jeho počátku, mnohem kluzčí. Zkušení řidiči tvrdí, že je „velmi kluzký“. Příčinou není nějak výrazně odlišný materiál, ale většinou vápencový prach navátý z blízkých pohoří.

V sousedním Slovinsku, kterým můžete, ale nemusíte na Jadran projíždět, neplatí přednost vozů na kruhovém objezdu. Tam je naopak v platnosti pravidlo pravé ruky – přednost má to auto, které na „kruháč“ najíždí. Takže pozor.

Kolik reflexních vest v autě máte? U nás se musí při silniční kontrole řidič prokázat alespoň jednou, tou pro sebe. Ostatní jsou doporučené.

V Rakousku je přikázáno – kolik míst má auto v technickém průkazu, tolik reflexních vest s sebou musí řidič vézt. I kdyby jel sám. Co kdyby nabral stopaře a měl na dálnici poruchu a všichni museli opustit vozidlo? S Rakouskou policií není radno diskutovat. Pokuta může vyjít až k 180 euro.

Výstražný trojúhelník, je až na Irsko a Maltu, povinný ve všech zemích Evropy. Kšeft mají španělští prodejci – v této zemi musíte mít v autě trojúhelníky hned dva. Ve Španělsku mějte ještě na paměti, že na čerpací stanici musíte mít vypnutý mobil a řidič, který nosí dioptrické brýle, musí mít ve voze ještě jedny náhradní.

Pokud máte ve voze antiradar, či jiné protiradarové zařízení (rušička, upozornění na měření rychlosti), dejte si pozor v Německu, Švýcarsku, Francii a Irsku. V Německu hrozí kromě pokuty (cca 75 euro) zabavení zařízení. Ve Švýcarsku vyhledává policie radary i u parkujících aut. Za jeho odhalení je až 200 euro pokuty či ekvivalent ve švýcarských francích.

Drahý je v Německu zvednutý prostředníček. Může vás vyjít na neuvěřitelné 4 až 6 tisíc euro. Podstatně levnější (10 euro) je pokuta za příliš hlasitou hudbu v autě (není stanoven počet decibelů, ale řidič by měl v autě slyšet houkání sirén záchrany, policie, nebo hasičů).

U severních sousedů v Polsku se při policejní kontrole chovejte jako v Americe. dejte ruce na volant, čekejte a nevystupujte z vozu.
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků