Dopravci: Mýta na silnicích nižších tříd jsou ekonomická sebevražda

Plánované rozšíření mýtného pro vozy nad 3,5 tuny na zhruba pět tisícovek kilometrů českých silnic prvních tříd a dalších stovek na „dvojky a trojky“ se nesetkává s všeobecným pochopením. Naopak Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia to považuje za nepřijatelné a pozastavuje se nad tím, proč Ministerstvo dopravy spěchá s tendrem na nová mýta. Upozorňuje také, že takový postup může nejen snížit konkurenceschopnost české ekonomiky, ale dostat stát do sporu s Evropskou unií.

Sdružení požaduje, aby vznikla seriozní studie, která by vyčíslila nejen cenu budoucího mýta, ale i to, jaké bude mít plánované zpoplatnění silnic vliv na makroekonomiku a v regionech na místní dopravce. „Ono to vypadá, že na malých silnicích se motá spousta náklaďáků, ale podle našich zjištění jich není zase tolik a v případě zavedení mýtného se na nich nedá moc vybrat. Z valné většiny se nejedná o vozy, které by kvůli šetření kopírovaly dálnice, ale dojíždějí do podniků, které tam sídlí, nebo zásobují místní firmy. Nejsou to vždycky klasické kamiony, často jde o rozvoz pečiva, masa nebo zeleniny, a na tyto malé dopravce by mýtné hlavně dopadlo,“ říká AutoRevue.cz Martin Felix z Česmad Bohemia.

Hrozí všeobecné zdražení

Nové mýto prý už nejspíš nebude fungovat na bázi bran, které na dálnicích vystavěla firma Kapsch, ale půjde o satelitní technologii. „Ta vypadá na první pohled laciněji, protože se nebudou stavět klasické brány, ale ve skutečnosti to bude mnohem dražší, neboť obrovské náklady spolyká přenos GSM. Jednotka v autě musí neustále komunikovat s centrem, kde se účtuje poplatek, a s kontrolními mechanismy, takže na tom vydělají hlavně provozovatelé a mobilní operátoři. Neví se, jestli tento systém vůbec sám sebe ufinancuje, a není náhodou, že kromě Slovenska, kde vykazují minimální zisky, mýto na silnicích nižších tříd nikdo v Evropě nezavedl,“ pokračuje.

Podle Felixe takový systém přinese do státního rozpočtu málo prostředků. „Mýtné je taková zakuklená daň, kterou pro stát vybírají dopravci. Jde o jednu z jejich nákladových položek, a to se po rozšíření mýtného projeví na cenách zboží, které budou rozvážet. Z toho dopravci nemají žádnou radost. Druhá věc je to, že by peníze, které za mýtné zaplatí, rádi viděli, jak se vrací do státního fondu dopravní infrastruktury, a použily se třeba na opravy rozbitých silnic,“ poukazuje Felix.

Klepněte pro větší obrázek

Česmad Bohemia se snaží vyvolat jednání, aby se myšlenka mýtného na silnicích nižších tříd přehodnotila. „Je to ekonomická sebevražda. Konkrétnímu řidiči, který se živí rozvážením potravin, vyjde cesta na hromadu peněz. Tím pádem se všechno zdraží. Proto vysvětlujeme jednotlivým hejtmanům, kteří se domnívají, že by z mýtného pro kraje mohly vyplynout nějaké peníze, že to tak nebude, protože z toho vytěží jen ti, kteří mýto postaví a budou ho provozovat. Naši zástupci jednají s hejtmany i s politiky na úrovni ministerstva, parlamentu, senátu i regionů,“ uvedl Felix s tím, že ministerstvo dopravy se chová lehkovážně i ve vztahu k Evropské unii. „Rozšíření mýtného musí schválit evropská komise, ale s ní zatím nikdo nejednal,“ dodal.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků