Dopravci: Mýta na silnicích nižších tříd jsou ekonomická sebevražda

Plánované rozšíření mýtného pro vozy nad 3,5 tuny na zhruba pět tisícovek kilometrů českých silnic prvních tříd a dalších stovek na „dvojky a trojky“ se nesetkává s všeobecným pochopením. Naopak Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia to považuje za nepřijatelné a pozastavuje se nad tím, proč Ministerstvo dopravy spěchá s tendrem na nová mýta. Upozorňuje také, že takový postup může nejen snížit konkurenceschopnost české ekonomiky, ale dostat stát do sporu s Evropskou unií.

Sdružení požaduje, aby vznikla seriozní studie, která by vyčíslila nejen cenu budoucího mýta, ale i to, jaké bude mít plánované zpoplatnění silnic vliv na makroekonomiku a v regionech na místní dopravce. „Ono to vypadá, že na malých silnicích se motá spousta náklaďáků, ale podle našich zjištění jich není zase tolik a v případě zavedení mýtného se na nich nedá moc vybrat. Z valné většiny se nejedná o vozy, které by kvůli šetření kopírovaly dálnice, ale dojíždějí do podniků, které tam sídlí, nebo zásobují místní firmy. Nejsou to vždycky klasické kamiony, často jde o rozvoz pečiva, masa nebo zeleniny, a na tyto malé dopravce by mýtné hlavně dopadlo,“ říká AutoRevue.cz Martin Felix z Česmad Bohemia.

Hrozí všeobecné zdražení

Nové mýto prý už nejspíš nebude fungovat na bázi bran, které na dálnicích vystavěla firma Kapsch, ale půjde o satelitní technologii. „Ta vypadá na první pohled laciněji, protože se nebudou stavět klasické brány, ale ve skutečnosti to bude mnohem dražší, neboť obrovské náklady spolyká přenos GSM. Jednotka v autě musí neustále komunikovat s centrem, kde se účtuje poplatek, a s kontrolními mechanismy, takže na tom vydělají hlavně provozovatelé a mobilní operátoři. Neví se, jestli tento systém vůbec sám sebe ufinancuje, a není náhodou, že kromě Slovenska, kde vykazují minimální zisky, mýto na silnicích nižších tříd nikdo v Evropě nezavedl,“ pokračuje.

Podle Felixe takový systém přinese do státního rozpočtu málo prostředků. „Mýtné je taková zakuklená daň, kterou pro stát vybírají dopravci. Jde o jednu z jejich nákladových položek, a to se po rozšíření mýtného projeví na cenách zboží, které budou rozvážet. Z toho dopravci nemají žádnou radost. Druhá věc je to, že by peníze, které za mýtné zaplatí, rádi viděli, jak se vrací do státního fondu dopravní infrastruktury, a použily se třeba na opravy rozbitých silnic,“ poukazuje Felix.

Klepněte pro větší obrázek

Česmad Bohemia se snaží vyvolat jednání, aby se myšlenka mýtného na silnicích nižších tříd přehodnotila. „Je to ekonomická sebevražda. Konkrétnímu řidiči, který se živí rozvážením potravin, vyjde cesta na hromadu peněz. Tím pádem se všechno zdraží. Proto vysvětlujeme jednotlivým hejtmanům, kteří se domnívají, že by z mýtného pro kraje mohly vyplynout nějaké peníze, že to tak nebude, protože z toho vytěží jen ti, kteří mýto postaví a budou ho provozovat. Naši zástupci jednají s hejtmany i s politiky na úrovni ministerstva, parlamentu, senátu i regionů,“ uvedl Felix s tím, že ministerstvo dopravy se chová lehkovážně i ve vztahu k Evropské unii. „Rozšíření mýtného musí schválit evropská komise, ale s ní zatím nikdo nejednal,“ dodal.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 460 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek