Dopravci motivují řidiče k šetření na palivu

Majitelé dopravních společností taktizují, jak ušetřit peníze na pohonných hmotách. Při množství paliva, které přepravní firmy spotřebují, rozhodují totiž i halíře. Dopravci tak například využívají kurzy ekonomické jízdy či sofistikované systémy vyhodnocující způsob řízení. Samozřejmostí jsou pro ně tankovací karty. A řidiči mnohdy mají za úsporu i motivační složku mzdy.

Řidiči z povolání jsou zaměstnavateli motivováni k šetření na pohonných hmotách. Rozhodující je způsob jízdy, ale i země, ve které palivo tankují. Podle analytičky Evy Mahdalové z firmy Colosseum se totiž například nevyplatí tankovat v Itálii a Německu. Naopak nižší ceny pohonných hmot najdou řidiči v Rakousku a Polsku. „Řidiči mířící do Itálie mohou tankovat výhodně v městečku Livigno, které je u hranic se Švýcarskem. Za litr zaplatí 1,09 euro, jelikož se tam neplatí daně z pohonných hmot,“ uvedla Mahdalová. U pohonných hmot se totiž výše spotřební daňě a DPH v jednotlivých zemích do výsledné ceny výrazně promítá. Česko má podobné daňové zatížení jako Rakousko, nejvíce pak na daních zaplatí Němci a nejmenší daňová zátěž je v Polsku.

Firmy se ovšem rovněž snaží pomocí různých opatření spotřebu pohonných hmot co nejvíce stlačit. Důvod? Nafta je jejich největší nákladovou položkou ve firemním rozpočtu. „Máme interního školitele stylu jízdy s vazbou na úsporu paliva. Spolupracujeme také s výrobci, kteří nás při převzetí automobilu důkladně zaučují, jak s vozidlem zacházet. Řidiči jsou navíc k úsporám motivováni finančně,“ popsal ředitel dopravní společnosti ČSAD Logistik Ostrava Miroslav Konečný.

Další alternativou, jak snížit náklady na pohonné hmoty, jsou pro firmy tankovací karty. „Neexistuje prakticky větší dopravní společnost, která by tankovací karty nevyužívala. Při množství paliva, které dopravní firmy spotřebují, rozhodují pro nákup paliv doslova halíře,“ řekl Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. O to podstatnější je výběr správné tankovací karty. „To, že firma má vyjednanou slevu ze stojanových cen, ještě nemusí znamenat, že tankuje výhodně. Pokud totiž řidič tankuje i s korunovou slevou ze stojanových cen, ale na čerpací stanici u dálnice D1, pak takto ‚výhodně‘ v současnosti natankuje za 36,90 Kč za litr. Řešením jsou tankovací karty s takzvanou plošnou cenou pro celou ČR. Členové naší nákupní aliance i u dálnice D1 tankují za 31,28 Kč,“ upozorňuje generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković. Dopravcům však dnes zjednodušují šetření i samotná vozidla. Součástí aut je už téměř v každém případě zabudovaný software, který vyhodnocuje ekonomičnost jízdy. „Například se rozsvěcují zelené kytičky nebo se objevuje procentuální ekonomické využití jednotlivých pohonných a brzdových systémů,“ vysvětlil Martin Felix. Dopravci si též mohou dokoupit systémy, které vyhodnocují způsob jízdy online.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků