Dopravci motivují řidiče k šetření na palivu

Majitelé dopravních společností taktizují, jak ušetřit peníze na pohonných hmotách. Při množství paliva, které přepravní firmy spotřebují, rozhodují totiž i halíře. Dopravci tak například využívají kurzy ekonomické jízdy či sofistikované systémy vyhodnocující způsob řízení. Samozřejmostí jsou pro ně tankovací karty. A řidiči mnohdy mají za úsporu i motivační složku mzdy.

Řidiči z povolání jsou zaměstnavateli motivováni k šetření na pohonných hmotách. Rozhodující je způsob jízdy, ale i země, ve které palivo tankují. Podle analytičky Evy Mahdalové z firmy Colosseum se totiž například nevyplatí tankovat v Itálii a Německu. Naopak nižší ceny pohonných hmot najdou řidiči v Rakousku a Polsku. „Řidiči mířící do Itálie mohou tankovat výhodně v městečku Livigno, které je u hranic se Švýcarskem. Za litr zaplatí 1,09 euro, jelikož se tam neplatí daně z pohonných hmot,“ uvedla Mahdalová. U pohonných hmot se totiž výše spotřební daňě a DPH v jednotlivých zemích do výsledné ceny výrazně promítá. Česko má podobné daňové zatížení jako Rakousko, nejvíce pak na daních zaplatí Němci a nejmenší daňová zátěž je v Polsku.

Firmy se ovšem rovněž snaží pomocí různých opatření spotřebu pohonných hmot co nejvíce stlačit. Důvod? Nafta je jejich největší nákladovou položkou ve firemním rozpočtu. „Máme interního školitele stylu jízdy s vazbou na úsporu paliva. Spolupracujeme také s výrobci, kteří nás při převzetí automobilu důkladně zaučují, jak s vozidlem zacházet. Řidiči jsou navíc k úsporám motivováni finančně,“ popsal ředitel dopravní společnosti ČSAD Logistik Ostrava Miroslav Konečný.

Další alternativou, jak snížit náklady na pohonné hmoty, jsou pro firmy tankovací karty. „Neexistuje prakticky větší dopravní společnost, která by tankovací karty nevyužívala. Při množství paliva, které dopravní firmy spotřebují, rozhodují pro nákup paliv doslova halíře,“ řekl Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. O to podstatnější je výběr správné tankovací karty. „To, že firma má vyjednanou slevu ze stojanových cen, ještě nemusí znamenat, že tankuje výhodně. Pokud totiž řidič tankuje i s korunovou slevou ze stojanových cen, ale na čerpací stanici u dálnice D1, pak takto ‚výhodně‘ v současnosti natankuje za 36,90 Kč za litr. Řešením jsou tankovací karty s takzvanou plošnou cenou pro celou ČR. Členové naší nákupní aliance i u dálnice D1 tankují za 31,28 Kč,“ upozorňuje generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković. Dopravcům však dnes zjednodušují šetření i samotná vozidla. Součástí aut je už téměř v každém případě zabudovaný software, který vyhodnocuje ekonomičnost jízdy. „Například se rozsvěcují zelené kytičky nebo se objevuje procentuální ekonomické využití jednotlivých pohonných a brzdových systémů,“ vysvětlil Martin Felix. Dopravci si též mohou dokoupit systémy, které vyhodnocují způsob jízdy online.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků