Doprava ve městech by se měla vyvíjet i podle potřeb cyklistů

Znáte to možná z návštěvy některých západoevropských měst. Auta se v klidu posouvají po širokých bulvárech, vedle proudí ve svém koridoru cyklisté a samozřejmě nechybí ani místo na klasické chodníky. To je asi ideál, který se v Česku hned tak nepodaří vytvořit. Jednak česká a moravská města většinou nemají takové parametry, zástupci samospráv se snaží dohnat hlavně výstavbu komunikací pro motorovou dopravu a pak také někde panují proticyklistické nálady. Přesto existuje snaha, aby došlo ke zlepšení.

Motoristé nadávají na cyklisty třeba proto, že v posledních letech vznikly na silnicích a ulicích cyklopruhy, které někde zaberou čtvrtinu prostoru vozovky, což znemožňuje vzájemné předjíždění aut. „Tento názor motoristické veřejnosti známe, ale mělo by se zároveň říct, že není celoplošný. Obecně platí hlavně v Praze, která určitě není cyklistickým městem,“ řekl AutoRevue.cz koordinátor rozvoje cyklistické dopravy Jaroslav Martinek.

Za cyklistická města jsou naopak považována třeba Pardubice nebo Uherské Hradiště. „To jsou naše laboratoře a na nich chceme ukazovat principy splynutí všech druhů dopravy. Nepotřebují akce typu „Na kole do práce“. Tam na kolech do zaměstnání lidé skutečně jezdí. V místech, kde lidé používají zároveň auta a bicykly problémy prakticky neexistují, protože skoro každý za chvíli přesedne ze čtyř na dvě kola. Prahu nechceme zvelebovat. Začít hodláme jinde, kde řidiči aut berou cyklisty jako normální součást hromadné dopravy,“ pokračoval Martinek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Na to, jak má vypadat moderní město se všemi druhy dopravy, se stačí podívat jen pár kilometrů za hranice. „Nemusí to být až do vyhlášených cyklistických rájů, jako jsou Nizozemsko, Dánsko nebo bavorský Mnichov. Příkladem může být i východní Německo, které na tom bylo podobně jako my, ale za dvacet udělali zejména v Drážďanech a v Lipsku takový kus práce, že od nich můžeme opisovat. Nechceme preferovat cyklisty, naším cílem je, aby se česká města začala podobat tomu, co funguje venku,“ přiznal koordinátor.

Vedle východoněmeckých zkušeností má ke koncepci bezmotorové dopravy v Česku přispět i nový evropský projekt Central MeetBike. Jenže českým problémem je veřejný prostor. „Mezi dvěma hranami proti sobě stojících domů je třeba jen dvacet metrů. Tam je potřeba dostat auta, městskou dopravu, cyklisty, chodce včetně maminek s kočárky a ještě nějakou tu zeleň. To je pro projektanta docela tvrdý oříšek. Na padesáti metrech si může něco dovolit, ale takhle je to boj o každý centimetr. Řešit se to však musí, protože potřeby obyvatel nesouvisí jen s jízdami automobilů,“ dodal.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 52 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků