Doprava ve městech by se měla vyvíjet i podle potřeb cyklistů

Znáte to možná z návštěvy některých západoevropských měst. Auta se v klidu posouvají po širokých bulvárech, vedle proudí ve svém koridoru cyklisté a samozřejmě nechybí ani místo na klasické chodníky. To je asi ideál, který se v Česku hned tak nepodaří vytvořit. Jednak česká a moravská města většinou nemají takové parametry, zástupci samospráv se snaží dohnat hlavně výstavbu komunikací pro motorovou dopravu a pak také někde panují proticyklistické nálady. Přesto existuje snaha, aby došlo ke zlepšení.

Motoristé nadávají na cyklisty třeba proto, že v posledních letech vznikly na silnicích a ulicích cyklopruhy, které někde zaberou čtvrtinu prostoru vozovky, což znemožňuje vzájemné předjíždění aut. „Tento názor motoristické veřejnosti známe, ale mělo by se zároveň říct, že není celoplošný. Obecně platí hlavně v Praze, která určitě není cyklistickým městem,“ řekl AutoRevue.cz koordinátor rozvoje cyklistické dopravy Jaroslav Martinek.

Za cyklistická města jsou naopak považována třeba Pardubice nebo Uherské Hradiště. „To jsou naše laboratoře a na nich chceme ukazovat principy splynutí všech druhů dopravy. Nepotřebují akce typu „Na kole do práce“. Tam na kolech do zaměstnání lidé skutečně jezdí. V místech, kde lidé používají zároveň auta a bicykly problémy prakticky neexistují, protože skoro každý za chvíli přesedne ze čtyř na dvě kola. Prahu nechceme zvelebovat. Začít hodláme jinde, kde řidiči aut berou cyklisty jako normální součást hromadné dopravy,“ pokračoval Martinek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Na to, jak má vypadat moderní město se všemi druhy dopravy, se stačí podívat jen pár kilometrů za hranice. „Nemusí to být až do vyhlášených cyklistických rájů, jako jsou Nizozemsko, Dánsko nebo bavorský Mnichov. Příkladem může být i východní Německo, které na tom bylo podobně jako my, ale za dvacet udělali zejména v Drážďanech a v Lipsku takový kus práce, že od nich můžeme opisovat. Nechceme preferovat cyklisty, naším cílem je, aby se česká města začala podobat tomu, co funguje venku,“ přiznal koordinátor.

Vedle východoněmeckých zkušeností má ke koncepci bezmotorové dopravy v Česku přispět i nový evropský projekt Central MeetBike. Jenže českým problémem je veřejný prostor. „Mezi dvěma hranami proti sobě stojících domů je třeba jen dvacet metrů. Tam je potřeba dostat auta, městskou dopravu, cyklisty, chodce včetně maminek s kočárky a ještě nějakou tu zeleň. To je pro projektanta docela tvrdý oříšek. Na padesáti metrech si může něco dovolit, ale takhle je to boj o každý centimetr. Řešit se to však musí, protože potřeby obyvatel nesouvisí jen s jízdami automobilů,“ dodal.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků