Domácí plnička na CNG se vyplatí tomu, kdo hodně najezdí

Jezdit s pohonem CNG (Compressed Natural Gas) vypadá na první pohled lákavě. Ekologická auta na stlačený zemní plyn mají levnější provoz a šanci na další rozšíření potvrzují čísla ze světa. Jenže v Česku větší expanzi brání nízký počet čerpacích stanic GNG. Momentálně jich je v provozu jen třiatřicet, což není dostatečné množství na pokrytí potřeb privátních motoristů. Vedle toho existují síť podnikových plniček, ale tam se běžný řidič obvykle nedostane.

Pro něj je možnou alternativou zařídit si stanici přímo doma. Při bližším zkoumání terénu však vychází najevo, že to přináší náklady rovnající se koupi dalšího auta. Statistiky přesto registrují zhruba stovku takových zařízení. Co je k tomu kromě přiměřeného finančního obnosu potřeba?

Instalace není náročná

Výhodou těchto menších plniček je to, že pro ně platí zjednodušená legislativa na instalaci a provoz daná Technickým doporučením TDG 982 03, která platí pro zařízení do výkonu 20 Nm3/h a velikosti tlakového zásobníku 960 litrů vodního objemu. Zařízení jsou zpravidla uzpůsobena tak, že stačí připojení k plynovému domovnímu řádu a na elektrické připojení přípojky 3x400 V.

LAN_6813.jpg PB26019.jpg

„Elektrická a plynová přípojka musí být zapojena autorizovanou osobou a instalace zařízení provedena subjektem s oprávněním k montáži a opravám plynových zařízení. Výrobce si většinou pro instalaci určuje své proškolené dealery,“ řekl AutoRevue.cz Zdeněk Prokopec, který je předsedou Asociace NGV o.s. - sdružení pro podporu využití zemního plynu v dopravě.

V praxi to znamená, že to je schopná dělat jakákoliv firma provádějící montáže plynových kotlů a proškolená od výrobce plnících zařízení. „Cena na zhotovení přípojek se pohybuje od dvou do sedmi tisíc korun, instalace plnícího zařízení je zpravidla v ceně. Při tom je třeba dbát na to, aby byl správně nadimenzovaný regulátor tlaku a hlavní plynoměr s ohledem na nový plynový spotřebič a celkovou spotřebu,“ vysvětlil.

I CNG podraží

Čerpání v době odstávky vozidla trvá při prázdné nádrži zhruba tři až pět hodin. Proces plnění je automatický s řadou bezpečnostních funkcí a po naplnění se zastaví. Cena nevelkého zařízení je však poměrně vysoká. Pohybuje se od 140 tisíc bez DPH výše podle výkonu a výbavy. K tomu je ještě potřeba přičíst náklady na servis.

„Může se to zdát hodně, ale pro provozovatele s vyššími nájezdy se zařízení rozhodně vyplatí. Pokud uživatel najede ročně 75 tisíc, investice se mu vrátí za dva roky. Zařízení je možné dovybavit dvěma plnícími koncovkami a při provozu dvou vozidel je návratnost poloviční. Ceny plynu se pohybují od sedmi korun bez DPH, což je v ekvivalentu na litr benzinu zhruba devět korun,“ dodal.

Všichni tuzemští provozovatelé plnících stanic se však od příštího roku musí vypořádat s mírným zdaněním CNG. To bylo dosud nulové.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud