Dokonalý sportovní vůz pro každodenní provoz – nový SEAT Leon ST CUPRA

SEAT představuje dokonalý vůz pro radost ze života i sportovní jízdy. Nový Leon ST CUPRA kombinuje jedinečným způsobem vrcholné výkony s elegantním stylem a užitnými vlastnostmi. Leon ST CUPRA 280 s maximálním objemem zavazadlového prostoru 1470 litrů dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,0 sekundy – i tak rychlá může být všestrannost. Ohromující design, individuální výbava na přání a excelentní kvalita jsou dalšími vlastnostmi, díky nimž je Leon ST CUPRA velmi jedinečnou nabídkou. A v typickém stylu značky SEAT je její součástí samozřejmě i výjimečný poměr cena/výkon.

SEAT Leon CUPRA jako Sport Coupé a pětidveřový hatchback je velmi oceňován novináři i zákazníky. Verze CUPRA se okamžitě stala pravidelným vítězem srovnávacích testů v nezávislých odborných médiích po celé Evropě a majitelé těchto vozů milují jejich design a jízdní vlastnosti. Nový Leon ST CUPRA k tomu přidává další dimenzi – vnitřní prostor kombi. Leon ST CUPRA je díky své všestrannosti dokonalým sportovním vozem pro všechny aspekty života, pro práci i rodinu, pro sporty i koníčky.

„Nový Leon ST CUPRA je dokonalým doplněním naší řady vysokovýkonných modelů. Naprosto jedinečná je kombinace kultivovaného výkonu a expresivní dynamiky s uklidňujícím komfortem při cestování na dlouhé vzdálenosti a přesvědčivými užitnými vlastnostmi,“ říká Jürgen Stackmann, prezident společnosti SEAT S. A. „Leon ST CUPRA ukazuje hodnoty značky SEAT v nejlepším světle. Jsme hrdí na znamenitou techniku a kvalitu tohoto modelu.“

Koncentrovaný soubor high-tech zaručuje novému modelu Leon ST CUPRA enormní výkony. Na vrcholu je motor 2.0 TSI s dvojitým vstřikováním a proměnným časováním ventilů poskytuje nejvyšší výkon 206 kW/280 k. Adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), uzávěrka diferenciálu přední nápravy, progresivní řízení, volič jízdních režimů CUPRA Drive Profile a standardně dodávané přední světlomety LED jsou dalšími příklady nejmodernějších technologií.

„Nový Leon ST CUPRA je pravý SEAT – emoce a výkony, design a dynamika se úžasným způsobem snoubí v jedinečném automobilu, který poskytuje s každým ujetým kilometrem nefalšovanou radost z jízdy. Nejmodernější technika se projevuje enormní precizností, a také přesvědčivou hospodárností,“ zdůrazňuje Dr. Matthias Rabe, viceprezident společnosti SEAT S.A., zodpovědný za výzkum a vývoj. „Věnovali jsme obrovskou pozornost drobným detailům, abychom zajistili, že Leon CUPRA bude nabízet stejně atletický charakter i v podobě kombi – ovšem s pořádnou porcí praktičnosti navíc.“

S novým modelem Leon ST CUPRA pokračuje úspěšný příběh na ještě vyšší úrovni. První generace byla uvedena na trh v roce 1996 s Ibizou a od té doby se dynamické modely CUPRA staly ikonami značky SEAT. V nové generaci je CUPRA poprvé k dispozici jako třídveřový Leon SC – a nyní i jako Leon ST.

Pohon – nejvyšší úroveň výkonu je samozřejmostí

CUPRA je symbolem síly, výkonu, dynamiky – a nový Leon ST CUPRA všechny tyto přísliby dokonale naplňuje. CUPRA 280 s převodovkou DSG, dodávanou na přání, „vystřelí“ jako vrcholný model značky z nuly na 100 km/h za pouhých 6,0 sekundy, resp. za 6,1 sekundy s mechanickou převodovkou. Elektronicky omezená nejvyšší rychlost 250 km/h je samozřejmostí. Maximální točivý moment 350 N.m v širokém rozpětí otáček od 1700 do 5600 min-1 zaručuje pozoruhodnou hnací sílu v každé situaci. Navzdory výše uvedenému je nový Leon ST CUPRA překvapivě hospodárný. Průměrná spotřeba paliva je pouhých 6,6 litru na 100 kilometrů s DSG, resp. 6,7 litru na 100 kilometrů s mechanickou převodovkou. To odpovídá hodnotám emisí CO2 pouhých 154 g/km, resp. 157 g/km.

Skvělé provozní výkony modelu Leon ST CUPRA lze posunout na ještě vyšší úroveň volbou paketu Performance, který zahrnuje velké brzdové třmeny Brembo, specifická kola a speciální pneumatiky.

Komponenty motoru ze světa high-tech

Jednotka 2.0 TSI spontánně reaguje, jako skutečně sportovní motor, na každý pohyb pedálu plynu a lační po vysokých otáčkách – to vše za výrazného a kultivovaného zvukového doprovodu, který je zesilován a modulován generátorem zvuku. Zcela nová poháněcí jednotka s výjimečně rychle reagujícím turbodmychadlem překypuje prvky ze světa high-tech a pokrokovými technologiemi – například v systému dvojitého vstřikování je přímé vstřikování benzinu do válců doplněno při částečném zatížení nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Jeho optimální nastavení snižuje spotřebu paliva a emise pevných částic. Za všech okolností je zajištěno nejpříznivější plnění válců – vačkové hřídele jsou nastavitelné, otvírání výfukových ventilů kromě toho reguluje také systém variabilního zdvihu ventilů. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a je součástí inteligentního řízení chladicí soustavy. Tření je minimalizováno novým druhem povrchové úpravy hliníkových pístů a ložisek. Soubor opatření pro zvýšení hospodárnosti modelu CUPRA zahrnuje rovněž systém start/stop a rekuperaci kinetické energie.

Podvozek – high-tech pro preciznost a dynamiku

CUPRA byla vždy synonymem vynikající dynamiky, precizní agility a úžasného sportovního charakteru. Nový Leon ST CUPRA přesto posouvá laťku o další velký kus výš – v každém ohledu. S adaptivní regulací podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), uzávěrkou diferenciálu přední nápravy a progresivním řízením v sériové výbavě dosahuje nový Leon CUPRA na závodní dráze výrazně rychlejších časů na kolo než jeho už tak pozoruhodný předchůdce. Zároveň je jízda mnohem komfortnější s překvapivě vysokou úrovní kultivovanosti dokonce i při dlouhém cestování po dálnici. Specifická vysokovýkonná brzdová soustava pro model CUPRA s červenými brzdovými třmeny zaručuje bezpečné a spolehlivé zpomalení.

Adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control)

Klíčovými předpoklady pro vysokou úroveň jízdní dynamiky jsou nízká hmotnost a tuhá struktura karoserie. Systematicky lehká konstrukce nové modelové řady Leon je patrná i u verze ST CUPRA. Nová generace adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), vyvinutá speciálně pro model CUPRA, je ještě citlivější a pohotovější. Během milisekund přizpůsobuje charakteristiku podvozku panujícím podmínkám. Vůz je také schopen adaptace podle různých preferencí řidiče – volič jízdních režimů CUPRA Drive Profile umožňuje rozsáhlou individualizaci jízdní charakteristiky.

Uzávěrka diferenciálu přední nápravy

Nová uzávěrka diferenciálu přední nápravy zlepšuje trakci a ovladatelnost tohoto vozu s pohonem předních kol. Systém používá elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou sadu lamel. Maximální svorný účinek je 1600 N.m a v extrémním případě může být 100 procent hnací síly přenášeno na jedno kolo. Uzávěrka diferenciálu je integrována do všech podvozkových systémů, včetně ESP a EDS. Zlepšuje nejen trakci, ale také eliminuje nežádoucí vliv hnací síly na řízení. Citlivé řízení systému nemá žádný negativní dopad na citlivost řízení a zpětnou vazbu.

Progresivní řízení

Sériová výbava zahrnuje rovněž progresivní řízení, které vylepšuje agilní chování nového modelu Leon ST CUPRA. Řidiče čeká zážitek z precizního a zároveň klidného řízení, s minimálními požadavky na otáčení volantem a přehmatávání, a to zejména při odbočování nebo parkování. Řízení v novém modelu Leon ST CUPRA pracuje s progresivním převodem na základě variabilního ozubení na hřebenové tyči.

Stabilizační systém ESP byl pro nový Leon ST CUPRA dále zdokonalen a umožňuje velmi sportovní styl řízení při plném zachování bezpečnostních funkcí. Pro extrémně dynamické využití, například na závodním okruhu, může být ESP deaktivováno ve dvou stupních – první stupeň deaktivuje protiprokluzový systém a uvede ESP do sportovního režimu, který umožňuje větší míru otáčení vozu kolem svislé osy. Druhý stupeň ESP kompletně deaktivuje.

CUPRA Drive Profile

Volič jízdních režimů CUPRA Drive Profile umožňuje přizpůsobovat charakteristiku nového modelu Leon ST CUPRA individuálním preferencím řidiče ve velmi širokém rozsahu. Inženýři v Martorellu se samozřejmě soustředili nejen na režimy Comfort a Sport, ale i na režim CUPRA. V tomto nastavení je reakce motoru na pohyby pedálu plynu mimořádně citlivá, zatímco DSG pracuje v nejsportovnějším režimu řazení a zvukový generátor podporuje plný zvukový projev přeplňovaného motoru. Také adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), progresivní řízení a uzávěrka diferenciálu přední nápravy pracují ve svém nejsportovnějším nastavení.

Design – emocionální a působivý

Emocionální design patří mezi silné stránky modelové řady Leon. Pro nový Leon CUPRA byl ještě zdokonalen. Prodloužená silueta verze kombi ST dokonale ladí s velkými osobitými koly. Nová příď s velkými otvory pro přívod vzduchu a předními světlomety LED přispívá k působivému vzhledu, což platí i pro zadní nárazník s náznakem difuzoru a dvěma oválnými koncovkami výfukové soustavy. Kola z lehké slitiny mají exkluzivní design CUPRA, zatímco červené brzdové třmeny a tmavě tónovaná skla bočních a zadních oken umocňují individualitu tohoto modelu.

V interiéru přitahuje pozornost sportovní volant CUPRA s jedinečným designem a pádly pro manuální řazení v kombinaci s na přání dodávanou převodovkou DSG. Nepřehlédnutelná jsou rovněž vynikající sportovní sedadla čalouněná černou Alcantarou a ozdobená bílým štepováním. K dispozici je také černé celokožené čalounění, opět doplněné bílým štepováním. Velmi dobré vedení nabízejí na přání dodávaná skořepinová sedadla. Pedály a ozdobné lišty na bočních prazích jsou vyrobeny z hliníku.

ST CUPRA 280 se vizuálně odlišuje svými jedinečnými 19“ koly, lakovanými s titanovým odstínem, dále aerodynamickým paketem se zadním střešním spoilerem, nápisem CUPRA na brzdových třmenech a černými kryty vnějších zpětných zrcátek. Ozdobné prvky v interiéru této vrcholné sportovní varianty jsou černé s hlubokým leskem (alternativně klasické chromované).

Výbava – exkluzivní a individuální

Leon ST CUPRA potvrzuje své postavení vrcholného modelu v nabídce značky SEAT rovněž progresivním řízením, adaptivní regulací podvozku, uzávěrkou diferenciálu na přední nápravě, voličem jízdních režimů CUPRA Drive Profile, vysokovýkonnou brzdovou soustavou a 19“ koly).

Sériová výbava obsahuje také přední a zadní světlomety LED. Přední světlomety LED nabízejí kromě osobitého designu mnoho dalších předností – vozovku před vozem osvětlují světlem s barevnou teplotou 5300 kelvinů, která se velmi blíží dennímu světlu. Výsledkem je velmi malá únava očí při jízdě za tmy. Co se týče hospodárnosti, spotřebovávají diody LED minimální množství energie – například tlumená světla odebírají pouhých 20 W na každé straně.

Nad rámec rozsáhlé základní výbavy modelu Leon ST FR zahrnuje sériová vnitřní výbava modelu Leon ST CUPRA špičkové provedení sportovních sedadel čalouněných Alcantarou, volant CUPRA a Media System Plus s barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 6,5“. Výjimečným prvkem v interiéru modelu ST CUPRA je dekorační osvětlení. Diody LED ve výplních dveří zdůrazňují kontury vnitřního designu a dodávají prostoru pro cestující prémiovou atmosféru. Dekorační osvětlení zároveň umožňuje cestujícím lepší orientaci a umocňuje pocit prostornosti. Prostřednictvím voliče jízdních režimů CUPRA Drive Profile lze přizpůsobit barvu diod LED – v režimu CUPRA září červeně, ve standardním nastavení bíle.

Vzhled modelu Leon ST CUPRA lze dále individualizovat na přání dodávanými pakety White Line, Black Line a Energy Line. Rámečky masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek a části dvoubarevných kol z lehké slitiny jsou lakovány příslušnou barvou – v případě paketu Energy Line odstínem oranžová Cup Racer.

Prodejci značky SEAT v České republice již přijímají na zcela nový model SEAT Leon ST CUPRA předběžné objednávky. První vozy budou do České republiky dodány v březnu 2015. Mimořádně praktické, elegantní a dynamické kombi stojí 699 900 Kč s mechanickou převodovkou, resp. 744 900 Kč s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Seat Leon 1.595
Rok výroby: 2006
Stav: 170 774 km
Cena: 74 000 Kč
Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 265 000 Kč
Seat Exeo 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 104 458 km
Cena: 158 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků