Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Dodge Viper se letos rozloučí. Na trhu vydržel čtvrt století, což je o dvacet let déle, než jak zněl původní plán. Měla to totiž být jen limitované série.
Seznam kapitol
  1. Novodobá Cobra a vliv Carrolla Shelbyho
  2. Zájem převýšil nabídku, vznikly tři generace
  3. Fotogalerie: Dodge Viper

O historii vzniku modelu Dodge Viper koluje spousta legend a mýtů. Není se ale čemu divit, protože Viper patří mezi nejikoničtější americká auta, vždyť za jeho vznikem stál třeba legendární Carroll Shelby. A plno historek koluje také kolem použitých dílů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Během těch tří generací se Viper vlastně moc nezměnil. Recept zůstal stále stejný: atmosférický desetiválec vpředu, relativně nízká hmotnost a děsivé jízdní vlastnosti

Dodge Viper nepřišel na svět během nějaké porady nejvyššího managementu s kalkulačkou, grafy, tabulkami a obrázkovou prezentací. Dá se říci, že se věci začaly hýbat v únoru 1988, kdy takhle jednou mezi kancelářemi procházel šéf designu společnosti Chrysler Tom Gale a tehdejší šéf Bob Lutz na něj z kanceláře zavolal.

Zajímavosti | Americká auta | Sportovní auta | Dodge

Dodge Viper se definitivně loučí pěti limitovanými edicemi

Mezi oběma muži proběhl neformální pětiminutový rozhovor, během kterého Bob Lutz designérovi řekl: „Stále o tom přemýšlím a domnívám se, že bychom se vážně měli pustit do projektu znovuzrozené Cobry.“

Lutz zhruba nastínil svou vizi, tedy že by auto mělo využívat moderní výrobní technologické postupy, ale stále by mělo odrážet ducha surového vozu bez elektronických serepetiček, řízení všech kol, pohonu 4x4 a přeplňování. Mělo jít o auto komunikující s řidičem, od kterého ale bude vyžadovat maximální soustředění. Na všechno půjde brutální silou, stejně jako kdysi ikonická Cobra.

Je až překvapivé, jak rychle se věci daly do pohybu. Designér Tom Gale nastínil hrubou představu vycházející částečně z dřívějších konceptů sportovních aut z poloviny 80. let. Bob Lutz zase přišel s nápadem využít motor pocházející z divize užitkových vozidel.

Byznys

Bob Lutz vysvětluje, proč padl americký autoprůmysl

Obrovský podíl na vývoji Viperu měl ale také jistý Francois Castaing, který k Chrysleru přišel v červenci 1987. Měl na starosti vývoj motorů pro Jeep a užitková auta, ale jeho praxe sahala dokonce i do Formule 1. Vedl totiž úspěšný projekt přeplňování motoru F1 automobilky Renault.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncepty a návrhy vycházely z původních skic sporťáku z poloviny 80. let. V prototypech se používal osmiválec, desetiválec vznikl prostým přidáním dvou dalších válců

Castaing dohlížel na vývoj nového moderního desetiválce pro pick-upy a malé náklaďáky. Toho se chytil Lutz s Galem, kteří si vzpomněli na vozy Bizzarrini a DeTomaso z 60. let. Ty měly elegantní karoserii a pořádný americký motor. Napadlo je, že něco takového na současném trhu chybí.

A protože Bob Lutz klasickou Cobru vlastnil, začala se celá idea moderní Cobry velmi rychle rozvíjet. Není ani žádným tajemstvím, že design finálního produktu byl Cobrou silně inspirován. Stačilo pak do toho jen vrazit motor z náklaďáku.

Retro | Technika | Sport

Shelby Cobra Daytona (1964-1965): Americké kladivo na Ferrari

V té době působil Carroll Shelby jako konzultant vývoje sportovních vozů a závodního programu koncernu Chrysler. Když za ním Bob Lutz a Francois Castaing přišli, aby se pobavili o budoucích projektech, sám Shelby (který zároveň pracoval na vlastním projektu sportovního auta) navrhl, proč ještě Chrysler nedělá něco na způsob moderní Cobry.

Všichni si pak s Carrollem Shelby sedli k jednomu stolu a během pouhých třiceti minut navrhli hrubý koncept nového auta. Rozhodli o konstrukci rámu, karoserie, podvozku, motoru a podobně. Nicméně ještě trvalo několik let, než management definitivně auto schválil.

Celý projekt tak vznikal vlastně tajně, respektive bez posvěcení nejvyšším vedením. Tomu odpovídaly i tak trochu polní podmínky, svého času se díly pro Viper vyráběly po částech v různých garážích a sklepech po oficiální pracovní době všech zúčastněných. I to se podepsalo na celkovém syrovém charakteru auta bez elektronických hraček.

Zajímavosti | Video | Americká auta | Sportovní auta | Fascinace | Dodge

Dodge Viper budoucnosti má pořád desetiválec a až 2600 koní

Zhruba tři týdny po krátkém pětiminutovém rozhovoru mezi Lutzem a Galem se oba muži znovu sešli, aby probírali něco jiného. Na konci jednání Gale předložil Lutzovi nové návrhy Viperu a ten z nich byl doslova nadšený. Za nákresy stálo oddělení Highland Park Advanced Design automobilky Chrysler.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Původně mělo jít jen o hračku a designové cvičení. Nakonec ale zainteresovaní doslova udolali vedení a donutili ho projekt schválit do výroby. Byl to nečekaný úspěch

Za další tři týdny vznikl hliněný model v životní velikosti. Ten Bob Lutz okamžitě schválil a poslal ho do dalšího stádia. Tím byl funkční koncept, který měl sloužit jako lákadlo na autosalonech v roce 1989. Práce tedy započaly prakticky ihned 28. května 1988.

Koncept byl postaven na trubkovém rámu a zatímco finální produkt měl laminátovou karoserii, koncept měl z technických důvodů ocelové panely. Tehdy se prvně objevily mohutné blatníky připomínající hrozící kobru a bokem vedený výfuk včetně koncovky před zadním kolem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Novodobá Cobra a vliv Carrolla Shelbyho
  2. Zájem převýšil nabídku, vznikly tři generace
  3. Fotogalerie: Dodge Viper
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 152 372 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 156 214 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Clio 1.149
Rok výroby: 2008
Stav: 49 710 km
Cena: 75 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 46 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků