Dodávkou jen 120 km/h. Brusel chystá razantní kroky proti emisím

Všechny nové dodávkové vozy na silnicích Evropské unie by od příštího roku měly mít zařízení omezující jejich maximální rychlost na 120 kilometrů v hodině. Požadavek v Bruselu schválil výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu, podle něhož by emise nových lehkých užitkových vozidel neměly od roku 2020 přesahovat 147 gramů kysličníku uhličitého (CO2) na kilometr.

Nyní emise tohoto skleníkového plynu dosahují u dodávek v průměru 203 gramů. Aby návrh výboru vstoupil v platnost, musí jej schválit členské státy a plénum parlamentu.

Velkou většinou hlasů se výbor vyslovil pro maximální emise 147 gramů CO2, jak to navrhla Evropská komise. Tento limit platí celkově pro každou automobilku, takže jedna společnost může vyrábět dodávky s většími emisemi, ale musí je kompenzovat dalšími vozy s nižšími zplodinami CO2.

Výbor také navíc odhlasoval přibližné limity pro vzdálenější budoucnost - 105 až 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr od roku 2025.

U osobních vozů již platí, že výrobci musí snížit průměrné emise u nových vozidel na 130 gramů na kilometr do roku 2015. Pokud tak neučiní, budou čelit sankcím.

Výbor pro životní prostředí také schválil dodatek, jenž požaduje, aby nové dodávky byly od 1. ledna 2014 vybaveny elektronickým zařízením, které by omezovalo jejich maximální rychlost na 120 kilometrů v hodině.

Schválené emisní limity kritizoval šéf Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač. Podle něj je cíl 147 gramů CO2 „krajně ambiciózní“ a je možné ho dosáhnout jen za použití hybridních technologií. Připomněl také, že segment lehkých užitkových vozidel silně zasáhla hospodářská krize. Prodej dodávek totiž mezi lety 2007 až 2012 klesl o 39 procent.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků