Dočkáme se benzinu za 40 korun? Možná hodně brzy

Benzin a nafta na českých čerpacích stanicích za minulý týden opět brutálně podražily. Nejdražší je dnes Natural 95 v Praze a na jižní Moravě, kde se litr prodává v průměru za 34 korun. Nejlevněji je naproti tomu v Jihočeském kraji. Stejné palivo se tam dá pořídit o 1,50 Kč levněji. Benzin šel nahoru o šedesát, nafta o padesát haléřů a všeobecně se očekává, že růst může ještě dál stoupat. Je to tím, že až se zpožděním se u nás projevuje napětí v Libyi. Jak vysoko se ale mohou ceny vyšplhat?

Příčinou vzrůstajících cen je hlavně zdražující severomořská ropa Brent. Ta během
uplynulého týdne stoupla o čtyři dolary za barel. „Pro příští týdny se dá očekávat, že
ropa zůstane v rozmezí 100-120 dolarů. To by při současném kurzu koruny vůči dolaru
znamenalo zhruba udržení současných cen benzínu. K tomu, aby v průměru přeskočil 35
korun za litr, by ropa na světových trzích musela překročit 120 dolarů. Aktuální cena je
kolem 114 USD za barel,“ řekl AutoRevue.cz Marek Hatlapatka, analytik společnosti Cyrrus.

Ještě vyšším cenám brání silná koruna

Nedávná příznivá informace, že výpadek v libyjské těžbě nahradí Saudská Arábie, zřejmě
na české ceny příliš nezafungovala. „Podle dostupných údajů pumpují Saudové o 700 tisíc
barelů ropy více než v lednu. Otázkou ovšem je, zda se jedná o reakci na situaci v Libyi,
protože podle některých zdrojů zvýšili těžbu ještě před vypuknutím konfliktu,“ upozornil analytik.

Navíc se i na Arabském poloostrově zostřuje politická situace. „Každý nový konflikt
v regionu by měl negativní vliv na cenu ropy, a to by přirozeně znamenalo i další
zdražení pohonných hmot,“ sdělil. Takže pokud se nepokoje v arabském světě
ještě rozšíří, můžeme se nejspíš dočkat i cen začínajících čtyřkou. Motoristickou veřejnost
ovšem spíš zajímá, co může současné drahé tankování zastavit? Podle analytika v tom
hraje vedle ceny ropy na světových trzích velkou roli i kurz koruny vůči dolaru.

V ceně paliv se promítá vysoká spotřební daň

„Ceny na našich pumpách se skládají ze čtyř částí a daně v nich hrají největší roli.
Momentálně se nedá očekávat snížení daňového zatížení pohonných hmot. Spotřební daň
je v Česku o téměř 4 koruny vyšší než požaduje EU a asi o 2 koruny na litr převyšuje
zatížení v Rakousku,“ vysvětlil Hatlapatka. „Kromě snížení cen ropy by nám pomohlo i
výraznější posílení české měny. To koneckonců pomáhá už teď. Koruna za poslední dva
týdny posílila vůči dolaru o 50 haléřů, což snížilo dopad vyšších cen ropy zhruba o 40
haléřů na litr,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků