Do roku 2050 budou všechna auta bez řidičů, tvrdí studie

Jsou autonomní vozy přínosem? Pro bezpečnost možná, pro řidiče, kteří si jízdu užívají, však nikoliv. Přesto se jim v budoucnu určitě nevyhneme.

Auta bez řidiče byla snem spisovatelů vědeckofantastické literatury, ale jejich vize se pomalu začínají naplňovat. Většina velkých hráčů na světovém poli je chce uvést do sériové výroby v roce 2020. Analytici z IHS Automotive však vidí ještě dále. Podle jejich studie bude jezdit celosvětově na silnicích o pět let později 230 tisíc takových vozů.

Jedenáct let se může zdát za dlouho, ale ta doba není od současnosti zas až tak vzdálená.

Pracují na tom skoro všichni

Vozy, kde si řidič může při jízdě třeba číst, vyvíjí Renault, jeho alianční partner Nissan, Toyota, ale i ostatní: například Ford, GM a Volkswagen. „Bezpilotní“ Audi TT vyjelo v listopadu 2010 na vrchol slavné hory Pikes Peak v Coloradu. Vyspělá elektronika zatím funguje omezeně do určité rychlosti, ale funguje.

Zajímavosti | Video | Bezpečnost | Technika | Nissan

Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Takový Mercedes-Benz na to jde opačně, veškeré bezpečnostní a asistenční systémy dostává nejdřív luxusní S-Klasse, kde ulehčují jízdu hlavně na dálnicích. Volantu se pak nemusíte skoro ani dotknout... V letectví sice autopiloty fungují mnoho let, ale dohlížet na jejich práci musí posádka. 

Video | Bezpečnost | Technika | Autosalony | Mercedes-Benz | Frankfurt 2013

Mercedes S 500 ujel 100 km bez řidiče v běžném provozu

Vypadá to, že se se něčeho podobného dočkáme i na silnicích. Již dnes máme samočinné parkovací asistenty, čidla hlídající mrtvý úhel, vibrují nám volanty, když přejedeme pruh bez blinkru, auta čtou dopravní značky, zvládnou přibrzdit nebo dokonce sama zastavit při hrozící kolizi. Používáme vyspělé navigace, automobilky se v tomto ohledu spojují s internetovými giganty .A vývoj půjde ještě dál.

V polovině století už budou řídit jen počítače

Podle IHS Automotive budeme v roce 2035 používat již 11,8 milionu „vozů bez řidiče“ a v polovině století má být tímto systémem vybaveno úplně každé. Zní to jako apokalyptická vize?

Jistě, bude nutné investovat prostředky do potřebné infrastruktury. Tlak na používání „ekologických“ paliv z obnovitelných zdrojů ještě zesílí, takže vozů se zážehovými a vznětovými motory potkáme na silnicích v roce 2050 stále méně a méně, pokud je zákonodárci do té doby nezakážou úplně.

Dalším problémem je spolehlivost softwaru. Programátoři jsou přece také jen lidé. A nezapomínejme ani na případné kybernetické útoky.

Člověk je tvor chybující

Zmiňme však i výhody takových řešení. Emisní diktát mocných nechme protentokrát raději stranou. Hlavním faktorem je zvýšení bezpečnosti na silnicích. Cílem každé automobilky je, aby v provozu přestali umírat lidé, ať už uvnitř aut, nebo ostatní účastníci. Američtí analytici spočítali, že 90 % smrtelných zranění způsobuje... ano, lidská chyba.

Automobil s vyspělými systémy na palubě přece dokáže eliminovat chyby i chodců a cyklistů, kteří jsou mnohem zranitelnější. Ubude také dopravních kolapsů ve velkých městech.

Zajímavosti | Bezpečnost | Technika | Příslušenství | Volvo

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Kapitola sama pro sebe jsou náklady na pojištění aut, které by měly určitě klesnout. Zatím však budou taková auta drahá na pořízení. Ceny se odhadují vyšší asi o 140-200 tisíc korun než v případě konvenčních vozů se spalovacími motory. Do zmíněného roku 2035 se však přirážka za „autopilota“ sníží na zhruba 60 tisíc Kč, samozřejmě dle dnešních kurzů vůči americkému dolaru.

Další články o autech bez řidiče:

Video | Bezpečnost | Technika | BMW

Chcete umět driftovat? Nemusíte, tohle BMW M235i to zvládne samo

Zajímavosti | Elektromobily | Hybridy | Názory

Kam kráčí automobilový průmysl? Těšte se na tisíce aut bez řidiče

Zajímavosti | Video | Život řidiče | Technika

Google auta mají nový cíl: jeden milion mil bez řidiče

Zajímavosti | Video | Technika | Audi

Ohlédnutí za CES: Audi A6 nepotřebuje k parkování řidiče

Video | Ford | Premiéry | Ford Focus

Ford testuje systém automatického parkování s dálkovým ovládáním

Ford Focus 2
Rok výroby: 2006
Stav: 152 346 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 144 236 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 21 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků