Do roku 2050 budou všechna auta bez řidičů, tvrdí studie

Jsou autonomní vozy přínosem? Pro bezpečnost možná, pro řidiče, kteří si jízdu užívají, však nikoliv. Přesto se jim v budoucnu určitě nevyhneme.

Auta bez řidiče byla snem spisovatelů vědeckofantastické literatury, ale jejich vize se pomalu začínají naplňovat. Většina velkých hráčů na světovém poli je chce uvést do sériové výroby v roce 2020. Analytici z IHS Automotive však vidí ještě dále. Podle jejich studie bude jezdit celosvětově na silnicích o pět let později 230 tisíc takových vozů.

Jedenáct let se může zdát za dlouho, ale ta doba není od současnosti zas až tak vzdálená.

Pracují na tom skoro všichni

Vozy, kde si řidič může při jízdě třeba číst, vyvíjí Renault, jeho alianční partner Nissan, Toyota, ale i ostatní: například Ford, GM a Volkswagen. „Bezpilotní“ Audi TT vyjelo v listopadu 2010 na vrchol slavné hory Pikes Peak v Coloradu. Vyspělá elektronika zatím funguje omezeně do určité rychlosti, ale funguje.

Zajímavosti | Bezpečnost | Video | Technika | Nissan

Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Takový Mercedes-Benz na to jde opačně, veškeré bezpečnostní a asistenční systémy dostává nejdřív luxusní S-Klasse, kde ulehčují jízdu hlavně na dálnicích. Volantu se pak nemusíte skoro ani dotknout... V letectví sice autopiloty fungují mnoho let, ale dohlížet na jejich práci musí posádka. 

Bezpečnost | Video | Technika | Mercedes-Benz | Autosalony | Frankfurt 2013

Mercedes S 500 ujel 100 km bez řidiče v běžném provozu

Vypadá to, že se se něčeho podobného dočkáme i na silnicích. Již dnes máme samočinné parkovací asistenty, čidla hlídající mrtvý úhel, vibrují nám volanty, když přejedeme pruh bez blinkru, auta čtou dopravní značky, zvládnou přibrzdit nebo dokonce sama zastavit při hrozící kolizi. Používáme vyspělé navigace, automobilky se v tomto ohledu spojují s internetovými giganty .A vývoj půjde ještě dál.

V polovině století už budou řídit jen počítače

Podle IHS Automotive budeme v roce 2035 používat již 11,8 milionu „vozů bez řidiče“ a v polovině století má být tímto systémem vybaveno úplně každé. Zní to jako apokalyptická vize?

Jistě, bude nutné investovat prostředky do potřebné infrastruktury. Tlak na používání „ekologických“ paliv z obnovitelných zdrojů ještě zesílí, takže vozů se zážehovými a vznětovými motory potkáme na silnicích v roce 2050 stále méně a méně, pokud je zákonodárci do té doby nezakážou úplně.

Dalším problémem je spolehlivost softwaru. Programátoři jsou přece také jen lidé. A nezapomínejme ani na případné kybernetické útoky.

Člověk je tvor chybující

Zmiňme však i výhody takových řešení. Emisní diktát mocných nechme protentokrát raději stranou. Hlavním faktorem je zvýšení bezpečnosti na silnicích. Cílem každé automobilky je, aby v provozu přestali umírat lidé, ať už uvnitř aut, nebo ostatní účastníci. Američtí analytici spočítali, že 90 % smrtelných zranění způsobuje... ano, lidská chyba.

Automobil s vyspělými systémy na palubě přece dokáže eliminovat chyby i chodců a cyklistů, kteří jsou mnohem zranitelnější. Ubude také dopravních kolapsů ve velkých městech.

Zajímavosti | Bezpečnost | Technika | Volvo | Příslušenství

Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Kapitola sama pro sebe jsou náklady na pojištění aut, které by měly určitě klesnout. Zatím však budou taková auta drahá na pořízení. Ceny se odhadují vyšší asi o 140-200 tisíc korun než v případě konvenčních vozů se spalovacími motory. Do zmíněného roku 2035 se však přirážka za „autopilota“ sníží na zhruba 60 tisíc Kč, samozřejmě dle dnešních kurzů vůči americkému dolaru.

Další články o autech bez řidiče:

Bezpečnost | Video | Technika | BMW

Chcete umět driftovat? Nemusíte, tohle BMW M235i to zvládne samo

Zajímavosti | Elektromobily | Hybridy | Názory

Kam kráčí automobilový průmysl? Těšte se na tisíce aut bez řidiče

Zajímavosti | Život řidiče | Video | Technika

Google auta mají nový cíl: jeden milion mil bez řidiče

Zajímavosti | Video | Technika | Audi

Ohlédnutí za CES: Audi A6 nepotřebuje k parkování řidiče

Video | Ford | Premiéry | Ford Focus

Ford testuje systém automatického parkování s dálkovým ovládáním

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek