Kapitoly článku:
Proč?
Na přechodu u města Metkovič už hrdě vedle chorvatské vlajky vlaje vlajka EU. Opět stačí občanka a jsem v Chorvatsku, na konci cesty. Celkem i se šestihodinovou zastávkou na přespání, off-roadovým výletem a jedním špatným odbočením mi jízda zabrala skoro 24 hodin, kdy jsem ujel 1400 km. Především část vedoucí přes Bosnu je kvůli častým vesnicím, rychlostním omezením a podobným záležitostem nekonečná. Až na relativně krátký úsek nové dálnice před Sarejevem, za který jsem zaplatil dvě eura, jsem projel celou Bosnu po okreskách, což se docela protáhne.
Bosenskou alternativu samozřejmě nelze brát jako výhodnou náhradu klasických tras, proč tedy zvolit tuto cestu? Třeba protože chorvatské moře už potřebuje nějaké zpestření. Nebo protože zdejší zastávka na pár dní a návštěva místní přírody je zaručeně hodně zajímavé. Dalším důvodem je fakt, že sem zatím ještě mnoho turistů nejezdí. No a kromě toho je tu levno a také klid.
Bosna mi připomněla Chorvatsko tak deset let nazpět, kdy ještě každý turista byl vítaný a místní za něj byli hodně rádi. Válku tady více než rozbité domy už připomínají spíše všudypřítomné hřbitovy, jinak je vidět snaha postavit se na nohy a přiblížit se Evropě. Třeba u Sarajeva jsem potkal nový showroom automobilky Lexus. Stálo v něm sice jediné auto, ale nelze mít všechno hned. Bosna mě překvapila. Určitě se sem ještě vrátím.
Po 1400 km je také dobré vystavit vysvědčení testovanému Outbacku. Nový benzinový motor pod kapotou se na konec průměrně spokojil s přídělem 7,8 l/100 km, a to navzdory přítomnosti automatu. Tohle Subaru je na podobně dlouhé trasy velice dobrým dopravním prostředkem. Je tiché, prostorné, pohodlné, prašných cest se nebojí (to se někdy i v Chorvatsku hodí) a má výborné sedačky, což je věc dost důležitá. A když přijde na věc, dá se v něm i celkem v pohodě přespat. Stačí položit přední opěradlo…
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ