V závislosti na projížděné zemi si dávejte pozor na konzumaci občerstvení za jízdy.

V závislosti na projížděné zemi si dávejte pozor na konzumaci občerstvení za jízdy.

Na poslední kus cesty se hodí ovoce i jogurt a samozřejmě voda.

Na poslední kus cesty se hodí ovoce i jogurt a samozřejmě voda.

42
Fotogalerie

Do Chorvatska úplně jinak aneb Bosenská alternativa

Kapitoly článku:


Bojíte se Bosny?

Předsudky a nedostatek informací jsou hrozná věc. Většina lidí, kterým jsem řekl, že mířím do Chorvatska přes Bosnu, se tvářila, jako že mě tam nějací partyzáni v lepším případě okradou. Všeobecná doporučení říkají, že není dobré nechávat v autě jakékoliv cennosti, protože ani placená parkoviště neznamenají, že jsou hlídaná. Ale s tím se dá smířit.

První překvapení se konalo hned na hranicích. Měl jsem s sebou pas, ale jen tak ze zvědavosti (někdo jsem to četl), jsem místo něj použil občanku. Bez problémů. Stejná situace se opakovala i na jihu Bosny, když jsem opět vstupoval do Chorvatska. Na pas už tu evidentně nikdo nehraje.

bosna_18.JPGbosna_19.JPG 
Bosna, to jsou hlavně okresky a samá vesnice. Cesta tu moc neubíhá.

Po přejezdu hranic se „krajinný ráz“ radikálně změní. Nestačil jsem se divit tomu, kolik je na severu Bosny autobazarů. Zatímco ve východním Chorvatsku jsem potkal benzinek pár, tady stojí doslova na každém rohu. Benzin tu v přepočtu vychází suverénně nejlevněji, zaplatíte něco málo přes 30 Kč za litr. V autobazarech se předvádí BMW, Audi, zahlédl jsem i Range Rover. Nerad bych místním obchodníkům křivdil, ale původ těchto aut bude asi dost zajímavý. Na silnicích pak lze vidět úplně všechno od podomácku postavených traktorů až třeba po úplně nové Audi RS5. Podobné to je i s místními obyvateli. Na zastávce čeká stará dáma kompletně zahalená tak, jak je to z pohledu muslimů správně, hned vedle stojí tři tak osmnáctileté slečny v minisukních. Zdá se, že i Bosna má přes řadu mešit a kostelů namířeno tam, kam míří celá Evropa.

Cesta ale moc neubíhá. Vesnic tu je spousta a jsou tak roztahané, že člověk často neví, jestli už je mimo, nebo jestli stále jede v obci. Místní policisté stojí na každém rohu. Jednou to je fungl nový Passat (hned se cítím, jako doma), jindy to je stará bílá Astra, která má za oknem radar a tu byste určitě nepostřehli. Zezačátku jsem kontroly počítal, u čísla 15 jsem to vzdal. Místní ale mají řešení. Na okreskách se najdou tací, kteří nemají problém s jízdou v zatáčkách přes 120 km/h. Jakmile se blíží kontrola, protijedoucí řidiči téměř stoprocentně dávají znamení dálkovými světly. I tací, kteří jedou daleko přes povolenou hranici, pak zpomalí na 80 km/h, aby se za kontrolou opět vrátili k původnímu tempu.

bosna_21.JPGbosna_22.JPG 
Čerpací stanice jsou všude. Jediná zpoplatněná dálnice vedoucí do Sarajeva vás vyjde na dvě eura. Z tohoto pohledu byste silnici tipovali asi spíše na rakouskou.

Zajímavé zpestření

Cesta přes Bosnu je dlouhá, ale nabízí se zde mnoho různých zastávek. Kromě známých míst, jakými je Sarajevo nebo Mostar stojí za prohlídku především prozatím nedotčená příroda. V Bosně jsou velké hory, jezera, pěkné parky. Vybírat je rozhodně z čeho. Já jsem bohužel neměl dostatek času, nakonec to by bylo na samostatný článek. Rozhodl jsem se jenom krátce zamířit do přírody a naplánoval si přejezd několika kopců po místních prašných cestách. Jet můžete prakticky kamkoliv, žádnou závoru jsem osobně nepotkal (pohyboval jsem se kolem jezera Jablaničko). Mít opravdový terénní vůz, asi zde strávím několik dní, protože místní cesty vedoucí odnikud nikam jsou hodně lákavé. Mé off-roadové radovánky ale netrvaly dlouho, neb jsem přípravu road-booku podcenil a po chvíli jsem se ztratil. Příště to bude chtít být pečlivější.

bosna_24.JPGbosna_25.JPG 
Pokud patříte mezi fanoušky nezpevněných povrchů, v Bosně si přijdete na své. Jen to chce dobře připravit navigaci, jinak se brzy ztratíte.

I tak jsem se ale podíval s Outbackem vysoko do hor. Tohle Subaru patří mezi terénními kombi mezi nejschopnější, především díky solidní světlé výšce, ale nemyslete si, že pohon všech kol a terénní ambice jsou hlavní podmínkou. Jedete půl hodiny do prudkých kopců, abyste dojeli do vesnice, kde stojí jeden starý Golf vedle druhého a následně se míjíte se starým Transitem. Jestliže kolem měst to sem a tam vypadá, jako kdybyste byli kdekoliv v jinde v Evropě, stranou veškeré civilizace se zastavil čas. Po hodině jízdy „do pryč“ se z ničeho nic objeví vesnice. Pokud někoho potkáte, většinou se na vás usmívají a mávají.

Po zhruba třech hodinách zkoušení, co Outback na prašných a kamenitých cestách dovede, se nakonec vracím zpět na hlavní trasu vedoucí po silnici M-17 do Mostaru. Od zmíněného jezera se sjíždí klikatými silnicemi kolem řeky Neretvy až do Mostaru. Následuje povinné focení onoho slavného mostu (překvapilo mě, jak je vlastně malý) a opět podél Neretvy dojíždím až do jižního Chorvatska.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud