Do Chorvatska úplně jinak aneb Bosenská alternativa

Stejně jako je naprostým evergreenem prázdninové cestování do Chorvatska, je také takovou letní klasikou obrovské množství článků na téma, co je nového na hlavních trasách a kudy se vydat. Možná, že nastal ten správný čas vzít to k u nás tolik oblíbenému moři úplně jinak.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Český prim
  2. V Maďarsku netankujte?, Chorvatská „nudle“
  3. Bojíte se Bosny?, Zajímavé zpestření
  4. Proč?, Fotogalerie

Chorvatsko mám rád. Navštívil jsem ho už mnohokrát a s tím také souvisí mnohokrát projeté hlavní cesty. Praha, Vídeň, Graz, Maribor, případně Praha, České Budějovice, Linz, nebo ještě párkrát cesta po okreskách z Vídně rovnou směr Jihlava. Už delší dobu se nemohu zbavit dojmu, že to začíná být trochu nuda a že by nebylo na škodu, kdyby se cesta něčím ozvláštnila. Minulý rok jsem jel z podobného důvodu přes Maďarsko se zastávkou u Balatonu, letos jsem se rozhodl pro ještě úplně jinou trasu.

Kombi | Subaru | Cestování

Chorvatsko 2012: ENC, dvě trasy Praha - Záhřeb, tipy

Pokud míříte až na jih Chorvatska, nabízí se kromě klasiky také bosenská alternativa. Bosnu máme zažitou jako stát, kde se ještě „do nedávna“ válčilo a střílelo. Ty časy jsou sice už dávno pryč, ale abych byl upřímný, stoprocentně jistý tím, co mě na cestě čeká, jsem si nebyl. Do Bosny jsem ještě nikdy nezavítal. Pravdou ale je, že v podobné situaci bylo kdysi také Chorvatsko.

Život řidiče | Cestování

Pět hlavních novinek na cestě do Chorvatska. Co nás čeká?

Cestu jsem naplánoval následovně: Praha, Brno, Bratislava, Budapešť, krátký přejezd východního Chorvatska a dále pak směr Sarajevo, Mostar a opět do Chorvatska, kdy k moři vyjedu u ústí řeky Neretvy. Program to je bohatý, přibližně 1300 km. Na podobnou cestu to chce nějaké prostorné a pohodlné auto. Shodou okolností padla volba na Subaru Outback, které prošlo pro modelový rok 2013 několika změnami. A protože jedeme do Chorvatska jinak, nemá náš vůz pod kapotou diesel, jak by se asi nabízelo, ale benzinovou dva-pětku spolupracující s automatickou převodovkou Lineatronic. Co vám budu povídat, počítal jsem se spotřebou kolem deseti litrů, ovšem to jsem tohoto povedeného Japonce poněkud podcenil.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Začínáme: benzinový Outback rychle ukazuje, že pojede za méně než deset litrů a že to bude hodně pohodlný společník. Přes Brno mířím na Bratislavu.

Český prim

Pondělí, půl sedmé večer a já vyrážím na cestu. Obávaná dálnice D1 se nakonec ukázala jako naprosto bezproblémová záležitost. Uzavírky mají v obou směrech dva jízdní pruhy a žádné kolony se nekonají. Za příjemné dvě hodinky projíždím kolem Brna a zanedlouho pak překračuji slovenské hranice. Tato první část není nijak zajímavá, ale ukázala na dvě věci. Zaprvé benzinový Outback rozhodně za deset litrů nejezdí, spotřeba brzy spadla na osm litrů (při rychlosti kolem 130 km/h). A hlavně o motoru vůbec nevíte. Auto to je tak tiché, že chvílemi připomíná spíše hybrid. Vzpomínám si na test nové Octavie, která s dieselem pod kapotou v podobném režimu byla o poznání hlučnější, což nakonec platí i o naftové variantě Outbacku.

Video | Kombi | Subaru | První svezení

Subaru Outback 2.0D Lineartronic - první jízdní dojmy

Druhou věcí je to, že dálnice D1 je už opravdu ve strašném stavu. Člověk je tak nějak zvyklý, ale jakmile vyjede do ciziny, ukáže se mu tahle smutná realita naplno. D1 se konečně rekonstruuje, za zmínku ale stojí i D2. Ta je na tom aktuálně úplně stejně, ale o nějakých rozsáhlých opravách se nemluví. Možná se dočkáme, až bude hlavní část D1 hotová, nicméně to bude za pěkných pár let a v té době bude hlavní tah na Bratislavu už asi moc zajímavý.

A ještě jedna poznámka. Ačkoliv jsem si naplánoval cestu všude možně včetně Bosny, nic to nezměnilo na tom, že nejhorší silnice máme my tady v České republice.

Následující kapitola
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2006
Stav: 56 587 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru Impreza 1.994
Rok výroby: 2006
Stav: 165 642 km
Cena: 100 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků