Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich?

58 komentářů

Zelí
9. prosince • 10:16

Aktuálně se začínají masově osazovat LED. A tady mohl být článeček přínosný, protože mohl objasnit strukturu používaných LED světlometů. Jsou mezi nimi podstatné rozdíly funkční a cenové. To tady chybí.

Jan
19. listopadu • 19:34

Xenony jsem měl, dokonce svítící na vozovku a ne do nebe, tedy neoslňující, ale nechtěl bych je už. Zlaté halogeny. Právě z hlediska vesměs jednoduché výměny svépomocí, dostupnosti žárovek na každé pumpě a pokud se nenajde pí--, co si libuje v oslnění ostatních, tak při správném výškovém nastavení svítí zcela dostatečně a aniž by vypalovaly druhým oči. Pokud někdo má problém, že na potkávačky halogenů špatně vidí, měl by urgentně navštívit očního lékaře. Není chyba u světel, ale u něj. Je to samozřejmě o lidech, kdy lulan tuzerský si do halogenové paraboly nabastlí výbojky či nějakou jinou prasárnu, tak oslňuje a je chyba policistů, že na to dlabou a tyto případy okamžitě nechytí a nezakážou další jízdu. Ale že dokáže u mnoha fakt nových aut svítit "potkávací" světlo už z dálky autům do kabiny a oslňovat, to je nějaké divné. A to nemyslím ty "slabé" do 2000lm, ale naopak prémiové modely, kde regulace je. Asi musí někdo z mocipánů se vymlet vlivem oslnění, aby se to začalo řešit a tuzeroviny/špatnosti od výroby tvrdě vymáhat, včetně povinnosti pro výrobce sjednat nápravu.

Johny HD
4. prosince • 16:22

Každý světelný zdroj má své výhody i nevýhody, jediným plusem xenonů, LED a laserů je jejich nižší příkon. Když bych měl hodnotit (bez ohledu na cenu) parametry světelného zdroje, jako první bych vybral xenony, pak halogeny ve verzi +50% a až pak LED. No a v souhrnu i s cenou a náklady by se prohodily jen xenony s halogeny. Vyzkoušel jsem vše včetně bixenonů a LED bych už nechtěl. Jsou dobré na tlumené, ale pro dálkové je to totální propadák. Ideální kombinace je xenon na tlumené, doplněné výkonnými dálkovými halogeny (např. s H1 +50% Osram Silverstar 2).

jogurt
4. prosince • 23:30

Ehmm, no, proti gustu.... Mám matrix LED a za xenony bych je tedy rozhodně neměnil a za žárovky samozřejmě taky ne. Když přelezu do druhého auta s ALS bixenony, mám pocit že jedu potmě. Výhodou LED také je, že na mě nikdo nebliká dálkovými ani při míjení na horizontu.Apropos, pojem "výkonné dálkové halogeny" je nesmysl, ve spojení z H1 pak nesmysl na druhou. Všechny halogenové žárovky s označení +% nemají ani jediný lumen navíc, mají jen přesněji umístěné vlákno, takže účinnost směrování světelného svazku se zdá být vyšší. H1 je navíc z halogenových žárovek ta nejhorší, v podstatě jde o H3 s osově umístěným vláknem a přímým konektorem. H3 má vlákno napříč a hodí se tedy především pro světla do mlhy. Významně lepší je pouze H7, kde přetlak plynu způsobuje ionizaci okolí vlákna čímž zvyšuje účinnost a je tedy o něco výkonnější než H1/H3/H4. O dalších žárovkách typu HB, H15 apod pak není třeba mluvit, ty jsou okrajové a nic lepšího stejně nenabízejí. Xenon má o 40% menší příkon a přitom dvojnásobný světelný tok, pokud nejde o dobastlený HID, nikoho oslňovat nebude. A LED/Matrix LED jsou ještě o level výš.

Dan Hýbl
25. prosince • 11:43

Děkuji za profesionální sdělení. Mám oktávii II, ve které jsem vyměnil původní xenony ~ 4100k za ~ 5300k a myslel jsem si, konečně v noci uvidím". To ani náhodou .Musím jet pomalu a z jízdy v noci nemám dobrý pocit. Zvažoval jsem zprvu výkonnější xenony,ale po přečtení Vašeho článku zvolím LED. Nemíním na silnici riskovat, ale jet bezpečně, což nejen pro mne především znamená dobře vidět. Budu-li spokojen, nebude patrně jediná noční jízda,kdy bych si na Váš poučný článek nevzpomněl se vzpomínkou na kvalitní rádu. S poděkováním za všechny kteří Váš článek vzali jako poučení. D.H.

Josef
14. prosince • 7:46

Konečně někdo, s kým mohu plně souhlasit. Velmi dobře napsáno, mám stejné zkušenosti!

jaramat
4. prosince • 10:39

Nejpřirozenější jsou běžné žárovky - halogeny. Cokoliv jiného je především v noci na dálnici na vraždu. Sám jsem nikdy nic jiného neměl, takže nemůžu srovnávat pocit pro řidiče takového auta, ale pro ty ostatní je to hnus. Naprosto nenávidím, když se mi za zadek přilepí trotl v SUVčku s xenonama nebo diodama či s čím, zapnutýma na dálku, v úrovni mých očí, a ještě blikáním dává najevo, že 130 km/h (v levém pruhu při předjíždění až 150) je pro něj moc málo.Podobně nesnáším taky diodové blinkry. Na nich mi vadí to, že na rozdíl od obyčejných žárovek, které se postupně rozžhavují a zase vyhasínají, LEDky prostě buď svítí a nebo ne, takže přechod mezi těmi dvěma stavy je nepřirozený a velmi nepříjemný.

pavel
4. prosince • 9:03

"Poprvé se xenonové výbojky začaly používat v roce 1995, konkrétně na Mercedesu třídy E"Nebylo to náhodou BMW E32 o pár let dříve...?

NoFear
4. prosince • 18:14

Přesně tak - první Xenony mělo BMW 7 (E32) v roce 1991.

jogurt
4. prosince • 23:18

Bylo. BMW 1991, Audi 1994, Mercedes 1995.

Sweden
3. prosince • 9:43

Arabští imigranti zapálili ve švédské Haludě další tři auta. http://www.express.co.uk/news/world/738151/Sweden-... ...

miro
2. prosince • 21:00

Některé z těch nových vymožeností bych nejraději krumpáčem zhasl, obzvláště když si řidič sám něco vymění, nebo seřídí.Pak mu to svítí na hrušky a oslňuje na půl kilometru.To je horší než projet na červenou, ohrožují protijedoucí všechny.Ti co pomáhají a chrání to nevidí.

Marex
2. prosince • 16:57

"Náhradní výbojka stojí zpravidla několik tisíc korun, navíc se doporučuje měnit obě naráz." Tak za prvé to není žádné pravidlo a dají se sehnat kvalitní kusy už kolem 500kč (typ D2S od výrobce Autolamp) a za druhé pokud trefíte i barvu světla xenonu ve druhém světle, nemusí se měnit ani obě najednou. Máme v rodině 3 vozy, z toho dva s xenony na patici D2S a mohu napsat, že mají oproti klasickým H7 v třetím voze až neskutečnou výdrž, natož svit do dálky i pomocí dálkových světel.

Kikina
2. prosince • 19:37

Autolamp je naprostý lowend, dát za něj 500 když za 700 je Osram Xenarc, který opravdu svítí a vydrží, může jen blázen.

jogurt
4. prosince • 23:45

Navíc výměna obou je doporučena proto, že životnost výbojek je plusminus stejná, takže vyměníte-li jednu, budete s velkou pravděpodobností měnit co nevidět i druhou a navíc jejich světelný tok s časem mírně klesá, ke konci svého života svítí o něco méně a těsně před smrtí i přidávají červené tóny do barevného spektra. Lépe na tom jsou D3S, jejich životnost je proti starším modelům D1S s externím měničem a D2S s vestavěným měničem několikanásobně delší. Běžně vydrží i 300 000km bez výměny. S mírným poklesem výkonu samozřejmě.

Shr3k
2. prosince • 11:48

Autore, povinnost ostřikovačů a regulace sklonu při zatížení není jen u xenonů, ale i u LED zdrojů a je dána oním max. světelným tokem 2000 lm. Proto mimo slabších 25W xenonových výbojek (např. D(5,6,7,8)R/S, ) existují i stejně ošizené slabší LED. Jako třeba Peugeot 308, ale i mnoho jiných - pro výrobce automobilů je to značná úspora nákladů. Plnotučné LED světlomety ekvivalentní 35W xenonové výbojce má za příplatek např. Passat, ale i další.

fela
2. prosince • 11:16

My máme vo firme autá s H7, xenónami a pribudne i LED. Ale medzi H7 (paraboly so šošovkami) a xenónami, hlavne ak sa už parabola trochu vypáli, nie je žiadny rozdiel. A aby sa dalo so xenónami príjemnejšie jazdiť, museli sme vymeniť studenú bielu za príjemnejší, teplejší odtieň.
Detto aj LED. Po nadšení z úspory (v domácnosti) som LED nahradil teplým žiarovkovým svetlom. Inak sa človek cíti ako v labáku...

Mirek
2. prosince • 19:19

Ve firmě máme auta s xenony, které maj nalítáno až kolem 400 000 km, nejstarší asi 6 let. Ani u jednoho jsem neviděl vypálené paraboly, tak leda poškrábané a trochu zabarvené "skla" světlometů (je to plast). Tímhle ovšem trpí i světla s halogenami. Kdes na tohle přišel? Hledáš důvod proč říct, že vlastně halogeny jsou stejně dobré? Měl jsem halogeny, v současné době mám již více let xenony a nejde to vůbec srovnávat.

ixxoc
4. prosince • 1:49

Jezdite s tema firemnima autama v noci? Samozrejme zalezi, kolik najezdila km se svicenim pomoci xenonu. Pokud maji DRL resene jinym zdrojem a xenony sviti jen opravdu, kdyz je snizena viditelnost, asi kazdemu dojde, ze ty xenony u firemniho auta mohou mit nasviceno velice malo hodin a byt i po 400 tis km ve vybornem stavu.

(Nevěřící) Tomáš
2. prosince • 23:53

"Vypálené" paraboly jsou naprosto běžným jevem i u vozů mladších než 6 let. Bohužel to ale bez rozebrání nepoznáš, protože to není vidět (je schována za čočkou). Dokonce i čočka se zanáší prachem, který pak udělá na čočce takový mléčný opar (už po cca 30.000km). Takže u projektorových světlometů (nejen s xenonovou výbojkou) s provozem klesá účinnost optické soustavy a to dost výrazně (na 1/3 i méně). Bohužel je to postupný proces, takže si toho drtivá většina řidičů nevšimne.
Nehledě na to, že někteří výrobci automobilů dávali záměrně do vozidel matné paraboly (z mně neznámých důvodů) - např.: Audi do modelu A6 4F a určitě i jiní.Mimochodem prvním sériovým vozem vybaveným "LASEROVÝMI" světlomety nebylo BMW i8, ale Audi R8 LMX. Viz. např.:
http://www.autorevue.cz/audi-r8-lmx-edice-stovren... ...

Mirek
3. prosince • 9:54

Podle tebe by mi tedy měly moje xenony svítit již špatně, ale nesvítí, čím to asi?

ixxoc
4. prosince • 1:42

Skutecne tomu tak je, zanasi se cocka, presne jak je tu popsano. Zacne byt matna. Samozrejme muze dojit i k vypaleni paraboly. Opet spravne tu pan pise, ze neni videt, je za cockou, ale kdybys nekdy menil vybojku, vedel bys, ze tam za tou cockou je opravdu parabola, klasicky pokovena, stejne jako u halogenu. A take je naprosta pravda, ze samotna vybojka take ztraci svitivost, ale pomalu a kdyz s tim autem jezdis porad, nevsimnes si toho. Nektere xenony jsou lepsi, nektere horsi, vyrobce od vyrobce, ale po nejakych 2tis hodinach sviceni uz jsou na vymenu. Kort kdyz se k tomu procte degradace te svetelne soustavy jako celku (cocka + parabola). Mel jsem auto, kde byly nastaveny xenony jako DRL, takze se s nima svitilo vlastne porad a kolem te hranice 2tis hodin byly na vymenu (cca 120tis Km). Vymena vybojek lepsi svitivosti pomohla, ale jiz se rozhodne nevratila na puvodni hodnoty, protoze degradovaly cocky a pravdepodobne i parabola. Dal uz ani nema cenu vybojky menit, to radsi auto, nebo aspon cela svetla :)

Mirek
3. prosince • 9:56

Zapomněl jsem dodat, firmní svítí také dobře a s halohenami stále nejdou srovnávat.

Milan
2. prosince • 12:20

Vies, ze LEDky sa vyrabaju aj s teplym bielym svetlom? Nemusel si sa vracat k ziarovkam, stacilo len hned kupit spravny farbeny odtien tych LEDiek :-)

Tomáš Hraj
2. prosince • 13:22

Ano, ale: barva se označuje teplotou (ve stupních Kelvina). Nejteplejší barv, co se prodává je 2700K. Zkuste si srovnat s klasickou žárovkou. LED bude studenější a jaksi sterilnější (to je zase dáno nespojitým spektrem). Domu si je nedám. Maximálně tak do technické místnosti.

a
2. prosince • 18:58

Stupně Kelvina neexistují. To nejsou stupně, ale Kelviny. Stupně jsou Celsia nebo Fahrenheita.

Tom
2. prosince • 16:45

Měl jsem stejný problém s barvou světla ale současné LED 2700 K jsou v pohodě. Bral jsem teď 1000 lumenů a je to srovnatelné s klasickou žárovkou. Ale k článku, což takhle zmínit, že xenony jsou háklivé na špinavé světlomety většinou maji ostřikovače, že LED hůře svítí za deště, prostě praktické info a ne překlad článku odjinud.

Milan
2. prosince • 17:16

Tak ono vseobecne kazde studene biele svetlo (xenon, LED v reflektoroch) pri dazdi alebo hmle viac zanika. Na tieto ucely lepsie posluzi tepla biela (resp. az zlta) farba.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
fela
2. prosince • 18:45

... V minulosti boli bežné žlté svetlá do hmly... a tiež že farncúzske autá mali žlté svetlá (aspoň peugeoty v starých filmoch)... dnes to tusím ani nie je povolené...

Milan
2. prosince • 15:35

Ano, aj ja som takto rozmyslal. Avsak existuju aj LEDky s vysokym CRI, mam take doma, maju CRI 90 (to sa uz povazuje sa vybornu kvalitu svetla) a svietia krasne uz takmer na nerozoznanie od klasickej ziarovky. Svetlo prijemne teple a farby pod nim vyzeraju prirodzene (dokonca aj ludska koze vyzera normalne a nema sivasty alebo zelenkavy nadych). A kde ich dostat kupit? Prekvapivo v IKEI. Treba vzdy sledovat udaj teploty svetla v Kelvinoch a index farebneho podania CRI (Ra) ;-)

ACE
2. prosince • 11:00

LEDky až v nižší střední, ale kdepak, už nějakou dobu se dají pořídit i v malém autě, pravdou je že to není Škoda. (takže pro naše novináře, jako by to nebylo)

stealth01
2. prosince • 14:20

Bože jak vecpat Škodu do diskuze o světlech. To neni normální.

ACE
2. prosince • 23:43

No když autor nemá přesné informace, asi musel z něčeho vycházet. A jelikož zrovna škoda odpovídá vyjádření autora a současně má daleko největší zastoupení v článcích, je to běžná dedukce. A je naprosto normální a každej normální to dokáže pochopit ;-)

tom
3. prosince • 9:54

A ve kterem malem autu jsem mohl teda treba pred mesicem koupil led svetla? Samozrejme ne pro denni sviceni.

ACE
3. prosince • 10:38

Mazda 2 a koupit jsi je mohl klidně už před zhruba rokem a půl. Takže žádná horká novinka. (nejsou pravda v základu)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jogurt
4. prosince • 23:51

Seat Leon a už i část renaultů.

Dagmarrr
2. prosince • 10:49

Já pořád nevím, zda ty inteligentní systémy neoslní chodce nebo někoho na kole (jen s blikačkou) a jak to je v obci (ve městě), nesvítí to lidem do baráků (v obci se přeci dálková světla nesmějí používat, nebo už to neplatí?)??? Má s tím někdo zkušenost?

stealth01
2. prosince • 14:19

Ja mam na BMW M3 adaptivní led a moc je nepoužívám. Neni to 100% spolehlivé, někdy to oslni samo sebe (kdyz se odrazí světlo LED do reflexní vrstvy směrových tabuli ns dálnici) a neumí to moc pracovat s kamiony v protisměru, kdyz jejich světla kryjí středová svodidla, ale kabina se nachází nad úrovni těchto svodidel.
Naopak v obcích neni problém. Zaprve je tam aktivní spolupráce s GPS navigací a zadruhé systém pozná pouliční osvětlení.

Neurotic
2. prosince • 11:38

Jestli se v obci dálková světla používat můžou nebo ne je mi úplně jedno. Nehodlám někoho srazit, protože starosta šetří a lampy jsou tedy vypnuté a nebo svítí jenom tak, aby se nemohlo říct, že nesvítí. Dost světla na vypnutí dálkových je dnes akorát ve městě...

jogurt
4. prosince • 23:50

To není nic proti ničemu. V obci se dálková světla použít smí, pokud není vozovka "dostatečně a souvisle" osvětlena. Což není kromě magistrál skoro nikde.

nornik
2. prosince • 11:03

Ta moje se obci prepnou .... detekuji svetla a odrazove plochy. Na chodce je to pryma, ale u tech cyklistu nevim, ty vecer moc nepotkavam. Nicmene mi prijde pro toho cyklistu bezpecnejsi, kdyz ho uvidim a osvitim, nez obracene.

Kikina
2. prosince • 19:31

To bys musel někdy jet na kole proti kokotovi, co si myslí, že je lepší, když nevidíš, kam jedeš, než aby on musel pohnout prstem a přepnout světlo.

Michal2
24. listopadu • 11:18

Dražší řešení je mít světlo na kole i s dálkovým světlem a prostě bliknout/zesílit.Né každý ale jede s dálkovými i když to tak vypadá.Jsem v německu a oni tady cyklisté jedoucí po "cyklostezce" všichni mají světla i puštěný.K tomu 2/3 i
žlutou výstražnou vestu a ty nejlepší ve stejné barvě i helmu a boty.Asi nový zákon nevím.Nebo chcou přežít né jak cyklisté u nás za tmy a šera v černým i bez odrazek..

T
2. prosince • 9:30

A autor asi neví, čeho je zkratka LED, protože jinak by nemohl napsat LED dioda. Když to rozepíšeme, tak z toho vyjde light emitting diode dioda. Ještě lepší by možná bylo svítící LED dioda. :-D

Marex
2. prosince • 17:08

Nechápu, že to ještě někdo stále hrotí :-D. To je stejné, jako když se píše LCD displej. Ačkoliv je to také nesmysl, tak je potřeba si především uvědomit, že ne každý jedinec je znalí technických zkratek a bude zkratce LED nebo LCD hned rozumět, proto se tam sic nesprávně, ale přesto uvádí druhové jméno výrobku.

Tomáš Hraj
2. prosince • 13:16

Zcela přesně potom: světlo vyzařující LED dioda

vana666
2. prosince • 9:01

Článek jak do dětské knížky, navíc se spoustou chyb. Namátkou - oproti tvrzení autora halogenová žárovka nemá žádné elektrody a navíc se v autech určitě nepoužívá od počátku 20. století, rozšířily až někdy v 70. létech. Mimochodem, i když je účinnost halogenů mizerná, nižší svítivost oproti ostatním zdrojům světla nevyplývá z jejich podstaty, ale z důvodů omezení jejich příkonu předpisy.
A v závěru uvedený popis principu laserového světla by se nehodil snad ani do té knížky pro děti.

Mirek
2. prosince • 9:54

Mi se třeba zdá docela blbost toto:
Xenonové světlomety mají i nevýhody. Kvůli ostrému ohraničení to může být třeba menší dosvit dálkových světel.
Zatím, co jsem jezdil s auty s xenony, tak všechny svítily dálkovými výrazně lépe, než auta s halogenovými žárovkami. Nevím tak, k čemu to porovnání má být, když článek pracuje s popisy světel "vzestupně".

ixxoc
4. prosince • 1:33

Autor si spletl u xenonu nevyhodu s vyhodou. Tim ostrym ohranicem asi myslel, ze xenony (a ne diky zdroji svetla - vybojce, ale diky projektoru, resp cocce), ktere znamena pro nase oko, ze dobre rozezname, kam to svetlo sviti a kde ne. Tim padem u tlumenych jasne vidime hranice, kam sviti, kam ne, protoze tam je velky kontrast svetlo/tma. U dalkovych mi unika, jak to autor myslel. Protoze tak daleko z auta fakt nevidis. Autor tohle nejak zmatene chape jako nevyhodu. Jenze "presne" smerovani paprsku svetla, ktere maji xenony diky pouziti cocky, je oproti halogenum (maji v 99% reflektor) zasadni pro zbloudile paprsky, ktere zpusobuji sebeoslnovani, napr. pri mlze (ona povestna "zed"). Takze zatim s xenonama (resp. projektorama) v mlze prakticky nepotrebujete mlhovky, protoze maji nizkou miru sebeoslnovani, s halogenama je potrebujete jak sul.

Dagmarrr
2. prosince • 10:42

Ono asi také hodně záleží na konstrukci. Podle testů (i mých zkušeností) může klidně kvalitní reflektor s H7 být téměř srovnatelný s xenony. Samozřejmě je tam jiná barva světla (ta se dá do jisté míry ovlivnit typem halogenu), ale nejsou u jednotlivých druhů nijak propasné rozdíly ty jsou mnohdy právě v konstrukcích reflektorů jednotlivých zanček. Spíše oceňuji například natáčení světel do zatáček a nebo přisvěcování do stran (při odbočování).

Mirek
2. prosince • 13:14

Nedalo mi to, dal jsem si tu práci, a zkusil najít test, kde se uvádí, že jsou H7 téměř srovnatelné s xenony. Nic takového jsem nenašel. Odkudpak čerpáš tyto informace?

Mirek
2. prosince • 19:05

Páni mínusáci. přejděte od jedna paní povídala k činům, rád bych viděl ty testy, případně zdroj informací. Nebo nemáte na komunikaci koule?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Dagmarrr
2. prosince • 22:09

Pár testů bylo, zajímavý byl před pár lety např. u ADAC, kde se řešilo, zda se vyplatí investice do xenonů. Tehdy samozřejmě kvalitní xenonové reflektory drtily dosvitem atd. téměř všechny H7, ale například Nissan Qashqai měl obě varianty srovnatelné (kvalitativně).
Já teď střídám auta s inteligentními bixenony u MB a H7 u Peugeotu (2008) a samozřejmě jde o rozdíl, ale není to nijak dramatické. Hlavně mnohá světla časem strašně trpí vypálením a matným (otlučeným) povrchem a to je pak opravdu znatelný rozdíl mezi novým a starým reflektorem.

Mirek
2. prosince • 22:31

To myslíš ten test, kde xenon od Nissanů stal za pendrek, a halogen byl nadprůměr? Výsledek testu převzali i u nás v několika médiich, například tady: http://www.autembezpecne.cz/cz/s40/c1461-Spodni-clank... ...
Proto jsem to jsem zmíňoval výše, že kvalitní se s kvalitním nedá porovnávat.
http://www.auto.cz/halogen-vs-xenon-diody-za... ...
Tady uvádějí, jako i jinde, jedinou přednost halogenů, větší dosah světla, u dálkových světlometů, než u xenonů, ale rovnou dodávají, že nedosahuje využitelné intenzity. Dále je to již jen proti xenonům propadák.

Mirek
2. prosince • 12:09

Ještě jsem neviděl kvalitní reflektor s H7, který by se vyrovnal kvalitnímu reflektoru xenonovému, a to ani vzdáleně. Když máš tu zkušenost, tak jistě umíš napsat i o jaké vozidla se jedná.

stealth01
2. prosince • 8:54

A jdeme dál... Audi ohlásilo lasery s matrix technologií a zadní světla už nejsou daleko k sériové produkci, využívajíc OLED displeje. Miluju Audi za jejich tvrdou práci na nových technologiích.
Mimochodem, teď jsem celý den jezdil v i8 s lasery a takový zázrak to není. Více na mém blogu "akcelerace" na YT.

Josef
3. prosince • 10:02

...já bych to viděl takhle :
1. typ má světlometů KodiaQ, který má navíc zadní dveře větší jak RollsRoyce.
2. typ světlometů má Superb, který navíc už v minulé generaci porazil v testu MB E (v současné generaci porazí v testech úplně všechno).
3. typ světlometů má Octavia, která navíc teď vypadá jako MB, protože má 4 světlomety
4. typ světlometů má Fabia, která je navíc nejkrásnějším malým vozem na světě s nejdokonalejším 3 válcovým benzinovým motorem (tedy hned po nejspolehlivějším motoru 1.2 TSI).Všechny uvedené 4 typy světlometů jsou samozřejmě nejlepší a nejspolehlivější na světě a jsou nepřekonatelné Simply Clever.... :-)

Michal2
24. listopadu • 10:53

..takový fanda jako jsi ty tu určitě žádný jiný není.Druhý ti nesahá ani po kotníky :))

Doporučujeme

Články odjinud