K otestování několika druhů benzinu nám posloužil dlouhodobě testovaný Seat Leon ST Cupra.

K otestování několika druhů benzinu nám posloužil dlouhodobě testovaný Seat Leon ST Cupra.

Označení na zádi prozrazuje, že motor má podle výrobce dosahovat výkonu 206 kW neboli 280 koní.

Označení na zádi prozrazuje, že motor má podle výrobce dosahovat výkonu 206 kW neboli 280 koní.

Na válcové zkušebně společnosti Dieselpower jsme postupně změřili Natural 95, Natural 98 a MaxxMotion 100.

Na válcové zkušebně společnosti Dieselpower jsme postupně změřili Natural 95, Natural 98 a MaxxMotion 100.

Nejprve Natural 98, který doporučuje výrobce. Naměřené hodnoty (221 kW, 384 Nm výrazně přesáhly ty udávané (206 kW, 350 Nm).

Nejprve Natural 98, který doporučuje výrobce. Naměřené hodnoty (221 kW, 384 Nm výrazně přesáhly ty udávané (206 kW, 350 Nm).

Seat Leon ST Cupra je s námi už nějakou dobu. Nejvyšší čas vzít ho na letiště.

Seat Leon ST Cupra je s námi už nějakou dobu. Nejvyšší čas vzít ho na letiště.

Stejné auto s letním obutím jsme sice neměřili, ale v létě jsme testovali jiný Leon ST Cupra. Měl manuální převodovku, rozměr kol byl však stejný.

Stejné auto s letním obutím jsme sice neměřili, ale v létě jsme testovali jiný Leon ST Cupra. Měl manuální převodovku, rozměr kol byl však stejný.

Dlouhodobě testovaný Leon dostal na zimu pneumatiky Pirelli Winter Sottozero 3 o rozměru 235/35 R 19.

Dlouhodobě testovaný Leon dostal na zimu pneumatiky Pirelli Winter Sottozero 3 o rozměru 235/35 R 19.

Přestože se nepochybně jedná o kvalitní obutí, zhoršení jízdních vlastností bylo okamžitě dobře patrné.

Přestože se nepochybně jedná o kvalitní obutí, zhoršení jízdních vlastností bylo okamžitě dobře patrné.

Převodovka DSG má funkci Launch Control, která při rozjezdu reguluje prokluz kol.

Převodovka DSG má funkci Launch Control, která při rozjezdu reguluje prokluz kol.

Metodou pokusu a omylu jsme zjistili, že lepšího výsledku dosáhneme, když úplně vypneme ESC.

Metodou pokusu a omylu jsme zjistili, že lepšího výsledku dosáhneme, když úplně vypneme ESC.

Rozdíl brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h činí devět metrů, což představuje víc než čtvrtinu letního výsledku!

Rozdíl brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h činí devět metrů, což představuje víc než čtvrtinu letního výsledku!

O výhodách zimního obutí na sněhu slyšíme pořád, ale na zhoršení brzdného výkonu na suchu nikdo zbytečně neupozorňuje.

O výhodách zimního obutí na sněhu slyšíme pořád, ale na zhoršení brzdného výkonu na suchu nikdo zbytečně neupozorňuje.

Při čekání, až vítr vysuší povrch, je čas i na ověření správné funkčnosti ruční brzdy – auto se ve skutečnosti pohybuje zleva doprava.

Při čekání, až vítr vysuší povrch, je čas i na ověření správné funkčnosti ruční brzdy – auto se ve skutečnosti pohybuje zleva doprava.

K otestování několika druhů benzinu nám posloužil dlouhodobě testovaný Seat Leon ST Cupra.
Označení na zádi prozrazuje, že motor má podle výrobce dosahovat výkonu 206 kW neboli 280 koní.
87
Fotogalerie

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Opravdu to byla jízda!

Před koncem prázdnin jsme na tomto místě konstatovali, že dlouhodobý test nejrychlejšího Leonu bude jízda. A také ano! Španělské kombi nás při několikaměsíčním soužití přesvědčilo o neobyčejně širokém repertoáru svých schopností.

Kapitoly článku:


Když jsme v létě přebírali klíče od světle šedého Seatu Leon ST Cupra, nebyla to pro nás žádná neznámá. Už dříve na nás Cupra s krátkou karoserií udělala vynikající dojem při duelu s Renaultem Mégane RS a měli jsme za sebou i mezinárodní prezentaci ve Španělsku. Proto jsme nepochybovali, že nás čeká šest měsíců s fantastickým autem. A nemýlili jsme se.

Seat Leon ST Cupra 161.jpgSeat Leon ST Cupra 154.jpgSeat Leon ST Cupra 156.jpg
Rychlé kombi od Seatu se pyšní i skvělými jízdními výkony, výrobce udává zrychlení 0-100 km/h za 6 s a nejvyšší rychlost 250 km/h

Dnes se proto nebudeme tolik zaobírat jízdními výkony a zážitkem z jízdy Seatem Leon ST Cupra, těm jsme se dostatečně věnovali v samostatných článcích. S Cuprou jsme vyrazili mimo jiné na autobahn, ale také na mostecký závodní okruh, abychom ji podrobili konfrontaci s koncernovou příbuznou:

Pouze si připomeneme to nejdůležitější z naměřených údajů a jinak se budeme soustředit zejména na zkušenosti z dlouhodobého praktického používání, v němž – jak už to v životě chodí – sportovní jízda na oblíbených silnicích tvořila jen relativně nízké procento času stráveného za volantem. Nejprve si ale stručně připomeneme, co je to vlastně za auto a kam na trhu patří. Zasvěcení čtenáři mohou následující odstavce přeskočit a přejít rovnou na další kapitolu.

Seat Leon ST Cupra 280 je sportovní kombi založené na modulární platformě MQB skupiny Volkswagen. Přímého soupeře v rámci koncernu nemá: Octavia RS 230 má sice delší rozvor a prostornější karoserii, ale slabší motor; Golf GTI se s karoserií kombi nevyrábí, Golf R je pak ještě výkonnější a má pohon všech kol. Tomu odpovídá i jeho cena.

Naprosto srovnatelné auto bychom ostatně na trhu hledali těžko nejen v rámci koncernu. Nabídka rychlých kombíků nižší střední třídy je dnes sice bohatší než kdykoliv v minulosti, žádný jiný ale neposkytuje kombinaci tak vysokého výkonu, adaptivních tlumičů a samosvorného diferenciálu, dokonce elektronicky řízeného. A to Cupra během našeho dlouhodobého testu vlastně zastarala.

Na trh totiž mezitím přišel mírně aktualizovaný model. Označení 290 prozrazuje, že nominální výkon narostl z 206 kW (280 k) na 213 kW (290 k). Jinak se nic zásadního nezměnilo.

V další kapitole si zrekapitulujeme základní naměřená data a posvítíme si také na dlouhodobou spotřebu během celého testu. 

Radosti
Vynikající motor
Vysoký reálný výkon
Bohatá standardní výbava
Citlivě reagující samosvor a tlumiče
Komfort v každodenním provozu
Schopnosti při sportovní jízdě
Starosti
Jen 6,5" obrazovka
Nepříliš luxusní vyznění interiéru
Omezená trakce na mokru
Viditelnost v dešti (LED světla)
Už jsme ho museli vrátit
9  /10

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud