Dlouhodobý test: Peugeot 308 SW 1.2 PureTech jezdí za 7 i za 15 l/100 km

Naše bílá třistaosmička se u nás už hezky zabydlela – lépe řečeno my v ní. Tohle auto má pro řidiče připraveno mnoho pozitiv, vyloženě nízká spotřeba k nim ale nepatří. Naopak, při vysokém tempu mizí benzín z nádrže skoro před očima…
Seznam kapitol
  1. Peugeot 308 SW: Test spotřeby
  2. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Dlouhodobý test Peugeotu 308 SW: Dosavadní díly

1. Úvod testu – Proč zrovna tohle auto?
2. Měříme vnitřní prostor
3. Jezdí za sedm i za patnáct litrů


„Náš“ dlouhodobě testovaný Peugeot 308 SW (kombi) je poháněn poměrně odvážně koncipovaným motorem – jedná se o pouhou dvanáctistovku, což na rozměrné kombi nižší střední třídy opravdu není mnoho, a navíc jen tříválcovou. Přesto jsem z motoru doslova nadšený a honit ho kolem dokola otáčkoměru mě nepřestává bavit ani po několika týdnech společného soužití. Nejspíš i proto tankuji mnohem častěji, než by člověk při pohledu do tabulky technických údajů předpokládal…

Spotřebu paliva samozřejmě sledujeme během celého dlouhodobého testu, bude to jeden z nejdůležitějších poznatků, jaké může několikaměsíční soužití s autem přinést. Pečlivě evidujeme každé tankování. A zatím nám vychází průměr okolo 9,5 l/100 km!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spotřebu můžete sledovat na dotykové obrazovce i na menším displeji v přístrojovém štítu, který se cyklicky přepíná tlačítkem na pravé páčce pod volantem

Pravda je, že auto jezdí skoro pořád po Praze a po dálnici, do obvykle nejúspornějšího režimu (konstantní jízda rovinatou krajinou mimo zástavbu) se prakticky nedostane. A také je pravda, že se nijak neostýchám užívat si srdnatý zátah a sympaticky bručivý zvuk energického tříválce. 

Za kolik ale Peugeot 308 SW 1.2 PureTech s automatickou převodovkou jezdí, když se řidič zklidní?

Test spotřeby: klidné cestování

Vyrazil jsem s ním na podobný okruh, jaký jsme použili třeba při srovnání nové Škody Fabia s novým Hyundai i20 i při dalších příležitostech: z Berouna po „staré“ silnici 605 až do Mýta a odtud zpět po dálnici. A totéž pak ještě jednou. 

Lehká noha, striktní dodržování rychlostních omezení a snaha o maximální plynulost přinesly výsledek 6,7 l/100 km. Moderní malý diesel by ve stejném režimu jel za čtyři litry, ale na benzínový motor s „měničovým“ automatem je to hezké číslo. Velmi podobné (6,8 l) nejčastěji uvádějí i uživatelé webu Spritmonitor.de jako dlouhodobou spotřebu. 

Pravda je, že zvolený způsob jízdní zkoušky byl k Peugeotu 308 nejvstřícnější možný. Stejně jako všechna ostatní moderní auta je i on zkonstruovaný tak, aby dosáhl nízké spotřeby v tzv. novém evropském jízdním cyklu, potažmo při klidné jízdě v režimu velmi nízkého zatížení. A tomu naše rovinatá trasa přesně odpovídá.

Co se ale stane, když vystavíme tříválec opačné situaci a vezmeme ho na německou dálnici?

Test spotřeby: německá dálnice

Z důvodů, které budou brzy pochopitelné, se nebudu šířit o tom, kdy a kde přesně jsme následující vysokorychlostní test spotřeby provedli. Uvedené vzdálenosti, rychlosti a samozřejmě i hodnoty spotřeby jsou ale naprosto reálné.

Díky výborným rozhledovým podmínkám i příznivému počasí jsme mohli zajet trasu o délce přes 260 km s rychlostním průměrem 158 km/h. Rád bych zdůraznil, že se tak stalo nad ránem za velmi řídkého provozu. Vysoký průměr tedy vyplývá z ustálené jízdy rychlostí 170-180 km/h, nikoliv ze snahy držet maximálních +200 km/h, přerušované častým brzděním za pomalejším provozem a opětovnou akcelerací. 

Motor 1.2 PureTech ale nedává ani při takovém kalupu najevo nelibost, nepůsobí utrápeným dojmem a neztrácí rychlost v dálničních stoupáních. Hnát se levým pruhem rychlostí okolo 180 km/h zvládá se suverenitou hodnou mnohem většího motoru. Jenže přitom má i odpovídající spotřebu.

Zajímavosti | Život řidiče | Technika

Cena za rychlost: Jaká je reálná spotřeba při maximálce

Na konci úseku ukazuje palubní počítač spotřebu 14,4 l/100 km. Přibližným přepočtem podle tankování mi vychází ještě o litr víc. To znamená, že třiapadesátilitrová nádrž vystačí jen na nějakých tři sta kilometrů!

Logické? Ano, ale ne všichni to vědí

Někteří čtenáři možná kroutí hlavou nad tím, proč děláme povyk okolo samozřejmé skutečnosti. Taková spotřeba je při vysoké rychlosti přece normální. Poučenější možná dodají, že to je paradoxně daň za nízké hodnoty homologované spotřeby – motor optimalizovaný na efektivitu při nízkém zatížení je z principu neefektivní na opačné straně „spektra“ provozních režimů.

Třeba už jen nízkotlaké turbodmychadlo, díky kterému motor tak hezky plynule táhne z nízkých otáček, představuje významnou překážku proudícím plynům. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cestovním tempem mimo město umí 308 jet za méně než sedm litrů, ale náš dosavadní průměr se blíží deseti – i proto, že za městem je radost dávat tomuhle tříválci do těla

To je jistě pravda. Pro řidiče, kteří na francouzský tříválec přesedlají z dieselu (třeba díky změnám flotilové politiky zaměstnavatele), může spotřeba v režimu „jedu na důležitou schůzku s klientem a mám zpoždění“ představovat hotový šok. Vždyť dieselový služebák člověk přes devět litrů spotřeby zpravidla nedotlačí, ani když se vsadil z kolegy, že se příští měsíc probojuje na poslední příčku firemní tabulky nejspořivějších řidičů. 

Zajímavosti | Život řidiče | Technika | Palivo

Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Technický školitel PSA Jan Matoušek připomíná, že pro vysokorychlostní dálniční přesuny má Peugeot v nabídce jiné motory: „Pokud víte, že budete pravidelně jezdit dlouhé trasy po dálnici vysokou rychlostí, máme v nabídce vynikající vznětový dvoulitr.“ 

Rozhoduje řidič

Závěr dnešního pokračování dlouhodobého testu? Vlastně docela banální. Reálná spotřeba paliva v běžném provozu nezáleží na tom, co je napsané v technickém průkazu, ale na řidiči a jeho způsobu jízdy. Divili byste se, kolik lidí stále odmítá vzít tuto samozřejmou pravdu na vědomí.

Za kolik jezdíte s Peugeotem 308 1.2 PureTech vy? Pokud máte s touto motorizací osobní zkušenost, budeme moc rádi, když ji napíšete do komentářů pod článkem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Peugeot 308 SW: Test spotřeby
  2. Technické údaje; Kompletní fotogalerie
Peugeot 208 0.999
Rok výroby: 2015
Stav: 42 445 km
Cena: 159 000 Kč
Peugeot 807 2.179
Rok výroby: 2004
Stav: 204 722 km
Cena: 64 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2008
Stav: 160 521 km
Cena: 90 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků