Kapitoly článku:
Peugeot 308 je rozporuplné auto. Střízlivě elegantním nadčasovým designem přitahuje spíš povahy, jimž jsou nějaké výstřelky proti srsti. V interiéru ale najedou otočí o 180 stupňů a chce po řidiči, aby si zvykal na jednu novotu za druhou. Proto se také většina testů Peugeotu 308, které jste četli u nás i jinde, točí hlavně okolo jeho ergonomických zvláštností. A proto jsme si tento model vybrali k prvnímu dlouhodobému testu v naší historii.
Peugeot 308 SW jsme na AutoRevue.cz už testovali, ale kombinace přeplňovaného tříválce 1.2 PureTech a automatické převodovky je pro nás novinkou
Na počátku stál jednoduchý záměr: ověřit, jak se unikátní ergonomie „třiastaosmičky“ osvědčí při několikaměsíčním používání. Týdenní test je možná málo na to, aby si i novinář, který střídá auta neustále, zvykl na tolik nových věcí: poloha s malým volantem „v klíně“ a přístrojovým štítem vystrčeným nahoru; ručička otáčkoměru, která se otáčí proti směru hodinových ručiček; a téměř naprostá absence hardwarových tlačítek.
Zasvěcený výklad o technice tříválce 1.2 PureTech nám ve školícím středisku PSA v Průhonicích poskytl školitel Jan Matoušek
Konkrétními aspekty Peugeotu 308 SW s motorem 1.2 PureTech a šestistupňovou automatickou převodovkou EAT6 jsme se postupně zabývali v sérii samostatných článků:
1. Úvod testu – Proč zrovna tohle auto?
2. Měříme vnitřní prostor
3. Jezdí za sedm i za patnáct litrů
4. Zaostřeno na techniku
5. Sportujeme
6. Jak je vlastně rychlý?
Dnes se proto zaměříme výhradně na shrnutí dlouhodobých zkušeností a také na spotřebu paliva během celého testu.
Otázka zvyku?
První věc, kterou Peugeot 308 zaskočí řidiče, je pozice za volantem. Podobně jako v menším modelu 208 uplatnila automobilka nezvyklé řešení, když posadila kapličku s přístroji vysoko do zorného pole řidiče a sportovně tvarovaný volant s malým průměrem umístila níž, než je obvyklé. Výsledkem je pocit, že sedíte s volantem „v klíně“.
Samozřejmě nechybí možnost výškového i podélného seřizování, ale chcete-li mít rozumný výhled na přístroje, nutně skončíte s volantem položeným daleko níž, než je zvykem v jakémkoli jiném autě.
Nezvyklou pozici za volantem jsme přestali vnímat velmi rychle a vyvýšené umístění přístrojového štítu se časem ukázalo jako vyložené pozitivum; ovládání přes dotykový displej nás občas iritovalo, ale třeba navigace se obsluhovala dobře
Zpočátku to ruší natolik výrazně, že v prakticky všech testech Peugeotu 308 najdete polohu za volantem v bodovém seznamu nadepsaném znaménkem minus. Ten pocit mám ještě v živé paměti – a o to víc mě překvapuje, že asi po šesti týdnech pravidelného ježdění s redakční třistaosmičkou jsem nezvyklost polohy za volantem naprosto přestal vnímat. Celou dobu jsem přitom přesedal i do jiných aut, od našeho rodinného přes běžné týdenní testy až po novinky na zahraničních prezentacích.
Naopak jsem ještě získal návyk na vyvýšený přístrojový štít, který díky své poloze tak trochu supluje head-up displej, a ve většině ostatních aut mi najednou začala vadit nutnost sklánět zrak dolů. Spravedlivě a bez obalu tedy přiznávám, že nezvyklá pozice za volantem Peugeotu 308 je jedna z těch věcí, které z pohledu majitele nepředstavují ani ten nejmenší problém.
(Což mě přivádí k zajímavé vedlejší úvaze: dokáže se člověk po čase překalibrovat na jakoukoliv pozici za volantem? Třeba i na tu ve Ferrari Testarossa – pro mě s náskokem nejpříšernější ze všech aut, která jsem kdy řídil? Pokud k tomu máte nějaký postřeh, uvítám, když ho napíšete do komentářů pod článkem.)
Po stisku tlačítka Sport se změní podsvícení přístrojů na červené; mezi doplňkovými ukazateli se cykluje stejně jako mezi standardními obrazovkami palubního počítače
Méně jednoznačná je situace s obráceným otáčkoměrem. Prvotní adaptace proběhla relativně rychle a ve většině situací jsem odečítal aktuální otáčky přirozeně bez vědomého soustředění. Při dynamické jízdě náročné na přesnost a načasování se mi ale do poslední chvíle stávalo, že zrak v rozhodujícím okamžiku vždy nejprve zabloudil tam, kde ručičku očekával – takříkajíc „východním“ směrem. Drobnost, zvlášť u auta se samočinnou převodovkou, ale zmínit se musí.
Ani pět měsíců a mnoho hodin strávených za volantem nestačilo k tomu, abych si oblíbil ovládání zábavních, komfortních a komunikačních funkcí přes dotykový displej. Oceňuji „uklizený“ vzhled palubní desky, ale domnívám se, že cena, kterou za něj uživatel platí, je v tomto případě příliš vysoká.
Někdy jde o principiální věci – třeba nemožnost rychlého nastavení maximálního chladicího výkonu, ke kterému se ve většině aut s elektronicky řízenou klimatizací používá otočení kolečkem teploty do polohy Low. Víc mi ale vadilo nepromyšlené a nevyladěné uživatelské rozhraní, třeba doslova nepoužitelné vyhledávání v seznamu kontaktů.
Kdo hledá, nenajde
Nejenže vyhledávací systém bojuje s českými znaky, ale nedokáže vrátit relevantní výsledky po napsání několika písmen požadovaného jména (vrací nahodile vypadají seznam, ve kterém požadovaná osoba zpravidla chybí) a zejména nepodporuje listování výpisem ve výsledcích vyhledávání.
Zapomeňte na to, že zadáte třeba jen první písmeno kontaktu a pak se k němu proklikáte šipkou, nejde to. Asi nemusím vysvětlovat, že pomalá a nepřesná odezva kapacitního displeje se v takových chvílích zdá být ještě pomalejší a nepřesnější. Na adresu konstruktérů Peugeotu zaznělo při mých pokusech o telefonování nejedno pramálo lichotivé slovo.
Pádla automatické převodovky fungují i v samočinném režimu; převodovka však funguje precizněji a ochotněji uzamyká měnič, když přesunete volič do polohy M
Abych jim ale jen nekřivdil, něco vymysleli dobře. Šikovný je třeba rychlý přístup k seznamu posledních hovorů delším stiskem tlačítka na pravém rameni volantu. (Krátký stisk zobrazí seznam rádiových stanic, což je taky příjemné.) Pokud tedy potřebujete zavolat někomu, s kým jste mluvili nedávno, nebo vyřídit zmeškaný hovor, je situace mnohem růžovější.
Až na pomalou odezvu při zadávání písmen jsem nikdy neměl žádný problém ani s používáním navigace. Zadávání cílů je přiměřeně intuitivní, mapa přehledná a grafické pokyny zobrazované na středovém displeji v přístrojovém štítu srozumitelné.
S vyjímáním roletky jsme zpočátku bojovali, než jsme zjistili, jak na to – s koncovkou je potřeba nejprve trochu pootočit; postranní přihrádky tvořené vyjímatelnými bočnicemi; podlahu lze zavěsit za okraj dveřního otvoru, aby nepřekážela
Hladce proběhlo jak první spárování mého telefonu, tak následné automatické připojení po každém nasednutí do auta. Nezaznamenal jsem žádné problémy s kvalitou hlasu při telefonování ani s audio streamingem hudby přes Bluetooth. A přestože, jak už bylo řečeno, palubní systém neuměl vyhledávat v kontaktech začínajících písmenem s českou diakritikou, alespoň české znaky zobrazoval úplně a správně.
Tohle jsem už někde slyšel…
V souvislosti s infotainmetem ještě jeden detail. Zpočátku jsem jej považoval za milou kuriozitu, ale postupem času jsem si na něj vypěstoval silnou alergii: přeskakování rádia. V autě poslouchám většinou rozhlas a většinou veřejnoprávní Radiožurnál, který vysílá digitálně. A náš Peugeot 308 uměl digitální signál přijímat. Jenže ne úplně hladce.
Pravděpodobně v důsledku nahrávání vyrovnávací mezipaměti se každých několik minut stávalo, že zvuk najednou přeskočil asi o deset sekund zpět. Znovu jsem tak slyšel tutéž větu nebo úryvek písně jako před chvílí. Někdy byly tyto přeskoky provázené i slyšitelnou změnou hlasitosti a naštěstí velmi vzácně, ale přece jen se stávalo i to, že zvuk skočil dopředu – takže jsem o několik vět přišel.
Kdyby k tomu docházelo jednou dvakrát denně, člověk by nad tím mávl rukou. Když ale cestou do práce uslyšíte efekt zaseknuté gramodesky třeba po čtvrté, rychle vám začne lézt na nervy. Mě tedy začal.
Energický, pružný a charakterní motor
Rychlost v zatáčkách (na letním obutí)
Bezproblémově fungující automat
Dílenské zpracování interiéru
Velký a pravidelný zavazadelník
Dynamika srovnatelná s dvoulitrovým dieselem
Bohatá výbava
Omezený prostor pro nohy vzadu
Ovládání klima jen přes dotykový displej
Nepoužitelné vyhledávání kontaktů
Vysoká spotřeba, zejména při dynamické jízdě
Kompromisní komfort odpružení
Přeskakující digitální rádio
7 /10