20
Fotogalerie

Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Recept na úspěch

Kompaktní crossovery jsou jedna z nejprogresivnějších kategorií automobilového trhu. Proto jsme si jeden opatřili na dlouhodobý test – a rovnou ten nejprodávanější. Celoevropsky je Qashqai obchodně nejúspěšnějším autem své třídy a pravidelně se umisťuje i na horních příčkách absolutního pořadí.

Kapitoly článku:


Po Peugeotu 308 SW a Seatu Leon ST Cupra jsme v dalším dlouhodobém testu chtěli změnu. Jakkoliv k sobě měli daleko jízdními výkony i cenou, přece jen to byly kombíky nižší střední třídy s benzinovým motorem a automatem. Co třeba SUV, respektive crossover? Tahle kategorie je na vzestupu a nevypadá to, že by její popularita měla začít slábnout.

Nissan Qashqai 187.jpgNissan Qashqai 179.jpgNissan Qashqai 181.jpg
Nissan Qashqai 184.jpgNissan Qashqai 185.jpgNissan Qashqai 180.jpg
Nissan Qashqai je nejprodávanějším modelem své třídy v Evropě; my testujeme variantu dCi 110, kterou Nissan vyrábí s manuální převodovkou a pohonem předních kol

A když crossover, tak rovnou ten nejprodávanější. Na českém trhu byl Nissan Qashqai v roce 2015 třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster, ale celoevropsky prodejům kategorie SUV/crossover suverénně vládne. Dokonce se jako jediný zástupce své třídy prosadil mezi desítku nejprodávanějších modelů za celý rok 2015. Viz také:

Specifikace se nabízela sama. Nissan na českém trhu prodává tři zážehové a čtyři vznětové motorizace (resp. kombinace motoru, převodovky a pohonu), ale po dvou benzinech s automatem pro nás byl správnou volbou diesel s manuálem. Ostatně vznětové motorizace mezi českými zájemci o Qashqai vedou. V roce 2015 mělo diesel pod kapotou 1449 z 2630 všech Qashqaiů nově zaregistrovaných v ČR, což odpovídá podílu benzin:nafta 45:55.

Jaký to má vlastně objem? 

Nissan v obchodních označeních neudává přibližný objem motoru. Názvy dCi 110 a dCi 130 znamenají výkon v koňských silách. Z tabulky technických údajů přímo v ceníku (PDF) se ale dozvíte, že dCi 110 má motor o objemu 1461 cm3 s výkonem 81 kW/110 k v 4000 min-1 a točivým momentem 260 Nm v 1750-2500 min-1, zatímco dCi 130 dává z objemu 1598 cm3 96 kW/130 k v 4000 min-1 a 320 Nm v 1750 min-1. Už z písmen dCi je zřejmé, že motory poskytla druhá strana aliance Renault-Nissan.

Nissan Qashqai 177.jpgNissan Qashqai 171.jpgNissan Qashqai 173.jpg
Na displeji navigace můžete sledovat své ekologické skóre; zobrazení přesných hodnot tlaku v pneumatikách na displeji palubního počítače naznačuje, že Nissan nespoléhá jen na údaje z ESC, ale má senzory tlaku

Silnější provedení lze kombinovat buď s automatem Xtronic, nebo se čtyřkolkou All Mode 4x4 (obojí dohromady nelze), ale my máme slabší diesel s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Tato varianta je zdaleka nejžádanější. Jak jsme nedávno psali, ze všech SUV a crossoverů prodávaných v ČR má právě Nissan Qashqai nejnižší podíl čtyřkolek, v roce 2015 činil pouhá 3,35 %:

Tabulka technických údajů v ceníku prozradí i to, že varianty dCi 110 a dCi 130 se liší nejen zdvihovým objemem motoru a z toho plynoucími parametry. Zatímco šestnáctistovka jezdí na víceprvkové zadní nápravě, slabší provedení má vzadu vlečená ramena s torzní příčkou.

Druhý stupeň ze čtyř

Na rozdíl od praxe mnoha jiných automobilek nabízí Nissan všechny motorizace ve všech stupních výbavy: Visia, Acenta, N-Connecta a Tekna. Náš Qashqai je ve stupni Acenta, který se s motorem dCi 110 prodává za 576 400 Kč.

Oproti základnímu stupni Visia obsahuje Acenta navíc přední mlhovky, 17“ litá kola, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná zrcátka, volant a hlavici řadicí páky potažené kůží, dekorační rámeček okolo řadicí páky, zadní loketní opěrku s držákem nápojů, výškově seřiditelná přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou a také „kvalitní materiál sedadel“, což si nedokážeme vysvětlit jinak, než že základní stupeň Visia má sedadla nekvalitní.

Nissan Qashqai 186.jpgNissan Qashqai 182.jpgNissan Qashqai 183.jpg
Výbava Acenta obsahuje kromě jiného přední mlhová světla nebo litá kola o průměru 17 palců s pneumatikami 205/60 R 17 (základní Visia jezdí na 16" ocelových kolech)

Rádio s CD/MP3, vstupem USB a Bluetooth nabízí už Visia, ale Acenta přidává navíc dva reproduktory (celkem 6). A v zavazadlovém prostoru je dvoudílná falešná podlaha, jejíž část můžete použít jako vertikální přepážku.

Testovaný Nissan Qashqai disponuje ještě několika příplatkovými položkami: perleťovou bílou metalízou za 18 000 Kč, systémem Nissan Connect za 30 tisíc a sadou Safety Pack za 23 000 korun.

Nissan Qashqai 176.jpgNissan Qashqai 175.jpgNissan Qashqai 174.jpg
Sedadla verze Acenta jsou potažena „kvalitním materiálem“; měkčená bočnice středového tunelu; vstup USB najdete v hluboké schránce pod loketní opěrkou

Pod názvem Nissan Connect se skrývá integrovaná navigace s barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 7 palců (178 mm) a zadní kamerou. Safety Pack je souborem asistenčních systémů na bázi kamery (rozpoznávání značek, brzdění před překážkou, detekce vybočení z pruhu, automatické přepínání světel), doplněných o ultrazvukové senzory vpředu i vzadu a elektrochromatické vnitřní zrcátko.

Všechno dohromady by to stálo 647 400 Kč, ale díky šedesátitisícové akční slevě byste takto vybavený Nissan Qashqai dCi 110 pořídili za 587 400 korun.

Bude 1,5 litru stačit? 

Nissan Qashqai stráví v naší redakci přibližně tři měsíce. To je méně než při předchozích půlročních testech, ale stále dost na to, abychom se na něj mohli podívat z jiné perspektivy než při běžném týdenním testu.

Samozřejmě počítáme s měřením dynamiky na letišti i měřením výkonu na válcové zkušebně. Určitě podnikneme několik delších cest, abychom vyzkoušeli pociťovaný komfort po celém dni za volantem. Se zájmem budeme sledovat, nakolik se reálná spotřeba paliva při běžném používání přiblíží senzační udávané hodnotě 3,8 l/100 km v kombinovaném cyklu.

Nissan Qashqai 167.jpgNissan Qashqai 168.jpgNissan Qashqai 170.jpg
Zajímat nás bude nejen reálná dynamika a spotřeba, ale také jízdní vlastnosti na českých silnicích – motorizace dCi 110 má vzadu jednodušší nápravu s vlečenými rameny

Nejvíc nás ale bude zajímat obecná uživatelská zkušenost, zejména ve vztahu k objemu motoru. Opravdu je vznětová patnáctistovka adekvátním pohonem pro auto, které má sice půdorys srovnatelný s běžným hatchbackem, ale kvůli vyšší stavbě také vyšší jízdní odpory? Pociťovaná dynamika a kultivovanost jsou aspekty, které budeme vnímat nejpozorněji. 

Vy nezapomeňte, že pokud vás v souvislosti s Nissanem Qashqai zajímá něco konkrétního, je dlouhodobý test ideální příležitostí se zeptat v komentářích pod článkem. Pokud to bude v našich možnostech, pokusíme se na konkrétní otázku konkrétně odpovědět – možná ne přímo v diskuzi, ale v některém z dalších pokračování tohoto dlouhodobého testu.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud