Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Recept na úspěch

Kompaktní crossovery jsou jedna z nejprogresivnějších kategorií automobilového trhu. Proto jsme si jeden opatřili na dlouhodobý test – a rovnou ten nejprodávanější. Celoevropsky je Qashqai obchodně nejúspěšnějším autem své třídy a pravidelně se umisťuje i na horních příčkách absolutního pořadí.
Seznam kapitol
  1. Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110
  2. Technické údaje
  3. Fotogalerie

Po Peugeotu 308 SW a Seatu Leon ST Cupra jsme v dalším dlouhodobém testu chtěli změnu. Jakkoliv k sobě měli daleko jízdními výkony i cenou, přece jen to byly kombíky nižší střední třídy s benzinovým motorem a automatem. Co třeba SUV, respektive crossover? Tahle kategorie je na vzestupu a nevypadá to, že by její popularita měla začít slábnout.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nissan Qashqai je nejprodávanějším modelem své třídy v Evropě; my testujeme variantu dCi 110, kterou Nissan vyrábí s manuální převodovkou a pohonem předních kol

A když crossover, tak rovnou ten nejprodávanější. Na českém trhu byl Nissan Qashqai v roce 2015 třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster, ale celoevropsky prodejům kategorie SUV/crossover suverénně vládne. Dokonce se jako jediný zástupce své třídy prosadil mezi desítku nejprodávanějších modelů za celý rok 2015. Viz také:

Byznys | Statistiky

Galerie: Top 20 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2015

Specifikace se nabízela sama. Nissan na českém trhu prodává tři zážehové a čtyři vznětové motorizace (resp. kombinace motoru, převodovky a pohonu), ale po dvou benzinech s automatem pro nás byl správnou volbou diesel s manuálem. Ostatně vznětové motorizace mezi českými zájemci o Qashqai vedou. V roce 2015 mělo diesel pod kapotou 1449 z 2630 všech Qashqaiů nově zaregistrovaných v ČR, což odpovídá podílu benzin:nafta 45:55.

Jaký to má vlastně objem? 

Nissan v obchodních označeních neudává přibližný objem motoru. Názvy dCi 110 a dCi 130 znamenají výkon v koňských silách. Z tabulky technických údajů přímo v ceníku (PDF) se ale dozvíte, že dCi 110 má motor o objemu 1461 cm3 s výkonem 81 kW/110 k v 4000 min-1 a točivým momentem 260 Nm v 1750-2500 min-1, zatímco dCi 130 dává z objemu 1598 cm3 96 kW/130 k v 4000 min-1 a 320 Nm v 1750 min-1. Už z písmen dCi je zřejmé, že motory poskytla druhá strana aliance Renault-Nissan.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na displeji navigace můžete sledovat své ekologické skóre; zobrazení přesných hodnot tlaku v pneumatikách na displeji palubního počítače naznačuje, že Nissan nespoléhá jen na údaje z ESC, ale má senzory tlaku

Silnější provedení lze kombinovat buď s automatem Xtronic, nebo se čtyřkolkou All Mode 4x4 (obojí dohromady nelze), ale my máme slabší diesel s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Tato varianta je zdaleka nejžádanější. Jak jsme nedávno psali, ze všech SUV a crossoverů prodávaných v ČR má právě Nissan Qashqai nejnižší podíl čtyřkolek, v roce 2015 činil pouhá 3,35 %:

Zajímavosti | SUV | Byznys | Statistiky | Nissan

Český trh 2015: Jen polovina všech SUV měla pohon všech kol

Tabulka technických údajů v ceníku prozradí i to, že varianty dCi 110 a dCi 130 se liší nejen zdvihovým objemem motoru a z toho plynoucími parametry. Zatímco šestnáctistovka jezdí na víceprvkové zadní nápravě, slabší provedení má vzadu vlečená ramena s torzní příčkou.

Druhý stupeň ze čtyř

Na rozdíl od praxe mnoha jiných automobilek nabízí Nissan všechny motorizace ve všech stupních výbavy: Visia, Acenta, N-Connecta a Tekna. Náš Qashqai je ve stupni Acenta, který se s motorem dCi 110 prodává za 576 400 Kč.

Oproti základnímu stupni Visia obsahuje Acenta navíc přední mlhovky, 17“ litá kola, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná zrcátka, volant a hlavici řadicí páky potažené kůží, dekorační rámeček okolo řadicí páky, zadní loketní opěrku s držákem nápojů, výškově seřiditelná přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou a také „kvalitní materiál sedadel“, což si nedokážeme vysvětlit jinak, než že základní stupeň Visia má sedadla nekvalitní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výbava Acenta obsahuje kromě jiného přední mlhová světla nebo litá kola o průměru 17 palců s pneumatikami 205/60 R 17 (základní Visia jezdí na 16" ocelových kolech)

Rádio s CD/MP3, vstupem USB a Bluetooth nabízí už Visia, ale Acenta přidává navíc dva reproduktory (celkem 6). A v zavazadlovém prostoru je dvoudílná falešná podlaha, jejíž část můžete použít jako vertikální přepážku.

Testovaný Nissan Qashqai disponuje ještě několika příplatkovými položkami: perleťovou bílou metalízou za 18 000 Kč, systémem Nissan Connect za 30 tisíc a sadou Safety Pack za 23 000 korun.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sedadla verze Acenta jsou potažena „kvalitním materiálem“; měkčená bočnice středového tunelu; vstup USB najdete v hluboké schránce pod loketní opěrkou

Pod názvem Nissan Connect se skrývá integrovaná navigace s barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 7 palců (178 mm) a zadní kamerou. Safety Pack je souborem asistenčních systémů na bázi kamery (rozpoznávání značek, brzdění před překážkou, detekce vybočení z pruhu, automatické přepínání světel), doplněných o ultrazvukové senzory vpředu i vzadu a elektrochromatické vnitřní zrcátko.

Všechno dohromady by to stálo 647 400 Kč, ale díky šedesátitisícové akční slevě byste takto vybavený Nissan Qashqai dCi 110 pořídili za 587 400 korun.

Bude 1,5 litru stačit? 

Nissan Qashqai stráví v naší redakci přibližně tři měsíce. To je méně než při předchozích půlročních testech, ale stále dost na to, abychom se na něj mohli podívat z jiné perspektivy než při běžném týdenním testu.

Testy | SUV | Hyundai | Srovnávací testy | Nissan

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Samozřejmě počítáme s měřením dynamiky na letišti i měřením výkonu na válcové zkušebně. Určitě podnikneme několik delších cest, abychom vyzkoušeli pociťovaný komfort po celém dni za volantem. Se zájmem budeme sledovat, nakolik se reálná spotřeba paliva při běžném používání přiblíží senzační udávané hodnotě 3,8 l/100 km v kombinovaném cyklu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zajímat nás bude nejen reálná dynamika a spotřeba, ale také jízdní vlastnosti na českých silnicích – motorizace dCi 110 má vzadu jednodušší nápravu s vlečenými rameny

Nejvíc nás ale bude zajímat obecná uživatelská zkušenost, zejména ve vztahu k objemu motoru. Opravdu je vznětová patnáctistovka adekvátním pohonem pro auto, které má sice půdorys srovnatelný s běžným hatchbackem, ale kvůli vyšší stavbě také vyšší jízdní odpory? Pociťovaná dynamika a kultivovanost jsou aspekty, které budeme vnímat nejpozorněji. 

Vy nezapomeňte, že pokud vás v souvislosti s Nissanem Qashqai zajímá něco konkrétního, je dlouhodobý test ideální příležitostí se zeptat v komentářích pod článkem. Pokud to bude v našich možnostech, pokusíme se na konkrétní otázku konkrétně odpovědět – možná ne přímo v diskuzi, ale v některém z dalších pokračování tohoto dlouhodobého testu.

Následující kapitola
Nissan Pathfinder 2.488
Rok výroby: 2008
Stav: 102 532 km
Cena: 265 000 Kč
Nissan Micra 1.24
Rok výroby: 2015
Stav: 40 865 km
Cena: 175 000 Kč
Nissan Qashqai 1.997
Rok výroby: 2010
Stav: 70 545 km
Cena: 220 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků