Kapitoly článku:
Už z předchozí kapitoly je zjevné, že Qashqai dCi 110 nebude ideální volbou pro řidiče, kteří tráví hodně času na dálnici. Potenciál motoru samozřejmě s rezervou dostačuje i na obvyklé tempo německé dálnice, ale když potřebujete nabrat rychlost v kopci nebo se rychle zařadit do mezery v připojovacím pruhu, rychle si uvědomíte, že oproti běžnému standardu dvoulitrových dieselů tady něco chybí.
S motorem o objemu 1,5 l je Qashqai lépe na venkovských silnicích než v levém pruhu dálnice; při rychlých dálničních přesunech nenadchne ani dynamikou, ani spotřebou
A kdovíjakou radost z jízdy si neužijete ani potom, co z dálnice sjedete. Qashqai má pověst jednoho z těch řidičsky atraktivnějších kompaktních SUV, ale upřímně řečeno, to vypovídá spíš o tom, jak neveselé poměry v této kategorii panují. Oproti moderním kompaktním hatchbackům tento crossover citelně zaostává co do přesnosti směrového vedení, schopnosti odolávat náklonům karoserie, agility a rovněž komfortu odpružení.
Qashqai se neřídí špatně, ale čím více času jsme trávili za jeho volantem, tím víc jsme si uvědomovali, o kolik jezdí moderní kompaktní hatchbacky lépe
V řízení je patrná hystereze příznačná pro elektrický posilovač umístěný na sloupku a vlečená zadní náprava přenáší rázy od nerovností do karoserie, přestože testované auto jezdilo na obutí s vysokým profilovým číslem. Opakovaně mě také překvapovalo, jak rychle ztrácejí přední pneumatiky Bridgestone Blizzak 215/60 R17 trakci ve zcela triviálních situacích, zejména pokud se měly zároveň starat o směrové vedení. (Představte si výjezd z ostřejší zatáčky nebo rozjezd s odbočením v křižovatce.)
Některé motorizace se vyrábějí s víceprvkovou zadní nápravou, ale dCi 110 má vzadu vlečená ramena a zkrutnou příčku; na ovladatelnosti i komfortu je to znát
Abychom výše řečenému dali správné měřítko: jízdní vlastnosti Nissanu Qashqai nejsou nesnesitelné a už vůbec ne nebezpečné. Vrátit ho kvůli nim jistě nepůjdete. Zároveň ale platí, že kdejaký běžný hatchback jezdí mnohem lépe. Což se výmluvně ukázalo, když jsme na týden vyměnili Qashqai za Pulsar do srovnávacího testu s Méganem:
Stejný motor, prakticky identická technika, a přece Pulsar nabídl řidiči mnohem více jistoty při rychlé jízdě i lepší komfort na špatném povrchu. Zákazníci oceňují na SUV lepší výhled a pocit bezpečí, ale možná není špatné zamyslet se nad tím, jestli to stojí za ústupky v jízdním chování auta. Já bych se jako řidič rozhodně cítil mnohem spokojenější v Pulsaru.