Kapitoly článku:
Parametry motoru jsme vyrazili ověřit do Modletic na válcovou zkušebnu společnosti Dieselpower, kam jezdíme i s některými auty testovanými v běžném týdenním režimu.
Qashqai dCi 110 by měl podle Nissanu nabízet 81 kW (110 k) a 260 Nm
Označení dCi 110 udává výkon v koňských silách. Patnáctistovka od Renaultu by měla podle výrobce dosahovat výkonu 81 kW/110 k v 4000 min-1 a točivého momentu 260 Nm v 1750-2500 min-1. Jaká je realita?
Slibovaných sto deset koní poskytuje motor v širokém rozsahu, přibližně od 3200 až do 4600 otáček za minutu. Křivka za třemi tisíci pozvolna stoupá ve třech jasně patrných stupních a maxima 87 kW (118 koní) dosahuje v příjemných 4275 min-1. Tím se vysvětluje, proč motor působí tak točivým dojmem.
Graf zachycující průběh výkonu a točivého momentu
A co točivý moment? Plochý vrchol křivky přichází o chloupek později, vydrží však déle, než říkají oficiální údaje. V 1750 otáčkách chybí do udávaných 260 Nm ještě asi desítka newtonmetrů, ale slibované maximum se dostavuje ani ne o sto ot./min. později. V Dieselpoweru naměřili maximum 266 Nm a nad jmenovitými 260 Nm se křivka drží v intervalu cca 1800-2900 min-1, tedy po jedenáct set otáček.
Qashqai vyšel z měření se ctí, na válcové zkušebně firmy Dieselpower jsme mu naměřili o osm koní a šest newtonmetrů víc
Nissan udává zrychlení z nuly na 100 km/h za 11,9 sekundy. My jsme testovali v obvyklé konfiguraci se dvěma muži na palubě, nádrží naplněnou víc než z poloviny a navíc na zimních pneumatikách (teplota v době měření se pohybovala okolo 10°C), takže na základě dosavadních zkušeností jsme neočekávali nijak světoborný výsledek.
Na rozdíl od technicky příbuzných Renaultů nechybí v Nissanech tlačítko pro deaktivaci stabilizačního systému. Najdete ho v levé dolní části palubní desky. Sešlápnutí plynu na doraz pustí motor jen lehce nad tři tisíce otáček. Pokud se vám podaří správně uvolnit spojku – ani neurvale, ani příliš opatrně – otáčky prakticky nezakolísají, když se hnací síla přenese na přední pneumatiky a ty s decentním protočením uvedou auto do pohybu.
Převodovka Qashqaie nepůsobí zvlášť precizním dojmem, nechá si však líbit velmi prudké a necitlivé řazení, což se při měření akcelerace vždycky hodí. Nesmíte ale spoléhat na rychloměr. Ten totiž výrazně přeměřuje:
Nissan Qashqai dCi 110: odchylka rychloměru |
Zobrazovaná rychlost |
Skutečná rychlost |
50 km/h |
45 km/h |
90 km/h |
83 km/h |
130 km/h |
122 km/h |
Co to znamená? Pokud se při akceleraci řídíte pohledem na rychloměr, s největší pravděpodobností budete řadit čtyřku těsně před dosažením rychlosti 100 km/h. Proto je potřeba sledovat displej vBoxu a podržet trojku kousek za hranici nejvyššího výkonu.
Při jednom pokusu jsme dosáhli i výrazně lepšího než udávaného zrychlení, ale jak víte, zveřejňujeme vždy průměr nejlepších jízd oběma směry. A ten vychází na 12,02 sekundy. Což je sice o desetinu víc, než slibuje Nissan, ale vzhledem k okolnostem (a našim dosavadním zkušenostem s jinými auty) považujeme tento výsledek za mimořádně příznivý. Myšleno relativně k oficiální hodnotě – jinak 12 sekund samozřejmě žádný zázrak není.
Pro zajímavost: když podržíte trojku až k hranici přeběhových otáček v 5000 min-1, pojedete rychlostí 119 km/h. Proto jsme nemohli změřit obvyklé zrychlení 80-120 km/h na 3. stupeň, trojka v Qashqai jednoduše tento interval nepokryje (byť nemístně optimistický rychloměr naznačuje opak).
Nissan Qashqai dCi 110: Zrychlení |
0-50 km/h (s) |
3,89 |
0-100 km/h (s) |
12,02 |
0-130 km/h (s) |
21,47 |
30-50 km/h (s) |
1,96 |
50-70 km/h (s) |
2,67 |
80-120 km/h (s) |
9,71 |
80-120 km/h 4° (s) |
10,21 |
Na první stupeň je dosažitelné maximum 37 km/h, na druhý 75, čtyřka se nechá roztočit někam ke 190 km/h. V praxi samozřejmě takové vytáčení nemá smysl, za 4600 ot./min. začíná křivka výkonu strmě padat.
Grafy akcelerace 0-130 km/h a brzdění 150-0 km/h
Při prudkém brzdění jsme jako u všech aut testovaných v zimním období narazili na konstrukční limity sezónních pneumatik. Ve vysokých rychlostech se pláště nedokážou pořádně opřít do povrchu, zpomalení pocitově nabere na důrazu teprve při asi 100 km/h. Brzdná dráha necelých 42 m ze stokilometrové rychlosti nicméně patří k vůbec nejkratším, které jsme v této sezóně naměřili.
Nissan Qashqai dCi 110: Brzdy |
50-0 km/h (s) |
1,57 |
50-0 km/h (m) |
10,34 |
100-0 km/h (s) |
3,08 |
100-0 km/h (m) |
41,74 |
130-0 km/h (s) |
4,00 |
130-0 km/h (m) |
71,76 |
150-0 km/h (s) |
4,60 |
150-0 km/h (m) |
94,67 |
A reálná spotřeba? Z organizačních důvodů jsme tentokrát nemohli sledovat skutečné nároky na palivo za celé tři měsíce, ale za nejdelší nepřerušený úsek v délce přibližně 2000 km jsme podle tankování vypočítali průměr 6,9 l/100 km. To ovšem na dálnici, kde se relativně malý motor už přece jen docela nadře. Při ranním dojíždění do práce ukazoval palubní počítač nejčastěji hodnotu 5,1 l/100 km a mimo město údaj při klidné jízdě rychle klesal na čísla začínající čtyřkou.