Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Jak moc potřebujete crossover?

Po třech měsících opustil bílý crossover redakční parkoviště a vydal se tam, odkud k nám původně dorazil – do dealerství Nissanu na pražské Kolbenově ulici. Všechny dojmy a informace, které jsme při společném soužití nasbírali, najdete v tomto článku.
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; ergonomie a ovládání
  2. Výhled a vnitřní prostor
  3. Naměřený výkon, jízdní dynamika a spotřeba
  4. Chování na silnici a pocit z jízdy
  5. Ceny a výbava; verdikt
  6. Technické údaje
  7. Nissan Qashqai dCi 110: Kompletní fotogalerie

Jak jsme konstatovali už v úvodním článku, Nissan Qashqai jsme vzali na dlouhodobý (i když v tomto případě spíše střednědobý) test mimo jiné z toho důvodu, že se jedná o nejprodávanější kompaktní SUV nebo crossover na evropském trhu. A to není žádná malá věc: v roce 2015 se SUV poprvé stala nejprodávanější kategorií aut na evropském trhu, když s 3,2 miliony registrací dosáhla podílu 22,5 % a předstihla tak malé vozy. A nejúspěšnější byl právě Qashqai, který překonal VW Tiguan a Kiu Sportage.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Qashqai je celoevropsky nejprodávanější crossover, v ČR je třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster; v ČR se jich loni prodalo 2630, takže na celkových prodejích Nissanu se Qashqai podílel z více než poloviny

V České republice zbyla na crossover Nissanu až bronzová medaile, v bilanci roku 2015 skončil s 2630 registracemi třetí za Škodou Yeti (5751) a Dacií Duster (3764). Na značku, která byla celkově loni na českém trhu až 14. s podílem 2,17 procenta, je to neuvěřitelný úspěch. Pro ilustraci: Nissan si loni připsal v ČR celkem 5007 registrací, takže každý druhý prodaný Nissan byl právě Qashqai! Hlavní otázka testu se přímo nabízí: co na něm všichni mají?

Náš Qashqai byl vlastně typickým představitelem konfigurace, jaká jde (nejen) v ČR na odbyt zdaleka nejlépe: vznětový motor, manuální převodovka, pohon předních kol. Připomeňme, že ze všech SUV a crossoverů prodávaných na našem trhu má právě Qashqai nejmenší podíl čtyřkolek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
LED diody denního svícení i blinkry integrované v zrcátkách jsou elegantní, klasická prutová anténa už méně; Qashqai se nesnaží vypadat jako tradiční SUV, působí spíš dojmem zvýšeného hatchbacku

Jedním z důvodů obliby Qashqaie bude nepochybně rozvržení hlavních ovládacích a informačních prvků. Odpovídá totiž víceméně evropským zvyklostem a cíleně se vyhýbá jakýmkoliv výstřelkům, takže při prvním seznámení v showroomu neodrazuje zájemce nutností zvykat si na nezvyklé uspořádání.

V přístrojovém štítu před řidičem najdete dvojici tradičních přístrojů s kruhovými stupnicemi, oddělených displejem palubního počítače. Ten je sice barevný, ale nepůsobí tak, protože většina obrazovek je laděná monochromaticky. Uprostřed pod středovými výdechy ventilace je panel infotainmentu a o další patro níž panel klimatizace, oba s párem otočných ovladačů fungujících obvyklým a očekávaným způsobem. (Jsou auta, ve kterých se hlasitost nebo teplota nastavuje opakovaným klikáním.) Tempomat i základní hudební a telefonní funkce ovládáte prostřednictvím tlačítek na volantu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na volantu najdete nejen ovládání hlasitosti a telefonu, ale také palubního počítače (vlevo) a tempomatu s omezovačem rychlosti (vpravo)

Klimatizace v testovaném Qashqai se ovládala konvenčním způsobem, ale měla nekonvenční kalibraci. Podobně jako v mnoha modelech Subaru jsem se nejpříjemněji cítil s nastavenou teplotou až o čtyři stupně nižší než ve většině aut.

Láhev s pitím můžete odložit do kapsy ve dveřích nebo do držáku na středové konzole. Ten ale nebyl řešený příliš šťastně. Větší láhev překážela při řazení a běžný kelímek s kávou do něj zapadl tak hluboko, že při jízdě vždy hrozilo nechtěné uchopení za víčko a následná kávová katastrofa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Parkovací brzda je elektronická; víčko nádrže se uvolňuje z kabiny; méně frekventovaná tlačítka jsou v levé spodní části palubní desky

Infotainment Nissan Connect neohromí supermoderní grafikou nebo převratnými funkcemi, rozhraní je ale velmi přehledné a dobře se mi obsluhovalo i za jízdy. Škoda, že systém nepodporuje procházení skladeb při bezdrátovém připojení chytrého telefonu přes Bluetooth. A možná jsem měl jen smůlu na kvalitu signálu, ale docela často se mi stávalo, že jsem musel přerušit telefonát kvůli nesrozumitelnému zvuku.

Radosti
Ergonomie palubní desky
Přehledný a použitelný infotainment
Rozsah standardní výbavy
Dostupnost úchytů ISOFIX
Šikovná mezipodlaha v zavazadelníku
Velká šířka mezi podběhy
Nízká spotřeba mimo dálnice
Starosti
Nijak oslnivá dynamika
Komfort odpružení na špatném povrchu
Řidičsky neatraktivní projev (oproti hatchbackům)
Přilnavost zimního obutí
Pulsar je celkově lepší auto
5  /10
156 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie156 fotografií
Nissan Qashqai dCi 110 267.jpg Nissan Qashqai dCi 110 259.jpg Nissan Qashqai dCi 110 255.jpg

Následující kapitola
Nissan Micra 1.461
Rok výroby: 2005
Stav: 131 015 km
Cena: 40 000 Kč
Nissan Qashqai 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 68 719 km
Cena: 195 000 Kč
Nissan Micra 1.386
Rok výroby: 2006
Stav: 102 563 km
Cena: 75 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek