Díra na vozovce: kdo zaplatí škodu na autě?

České ementálové vozovky jsou každoročně v zimě a hlavně po ní denní i noční můrou řidičů. Jízda mezi výtluky leckdy připomíná slalom, který by nezvládla ani Šárka Záhrobská.

Že se přitom řidič soustředí na nepoškození vozu a může snadno přehlédnout chodce, protijedoucí auto či jinou překážku, je nabíledni. Jen za leden a únor bylo letos zaznamenáno 128 dopravních nehod, jejichž příčinou byla závada komunikace.

V roce 2011 jich policie a pojišťovny zaznamenaly ve stejném období 50 – nárůst je tedy neuvěřitelných 150 procent. I když to lze přičítat i tomu, že s ohledem na toto frekventované téma se začali čeští řidiči více rvát za svá práva a uplatňovat škody na majitelích komunikací.

Není to nijak jednoduchý zápas. Jenže získat peníze na opravu poškozených ráfků, pneumatik, prasklé poloosy nebo motoru se vyplatí.

"Škody z výtluků je obvykle možné uplatnit z havarijního pojištění," vysvětluje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným. Pokud pojistitel v rámci vlastního šetření nezjistí žádné pochybnosti o vzniku nebo rozsahu škody, vyplatí klientovi uplatňované plnění. Problémem je, že havarijní pojištění má v České republice jen čtvrtina řidičů.

V takovém případě se může majitel či správce silnice hájit, že na stav vozovky upozorňovala značka Nerovnost vozovky, byla umístěna značka Snížená rychlost. Správce komunikace se tak zbaví zodpovědnosti a řidič platí škody ze svého, není-li pojištěn.

Náhradu lze podle Lukáše Fládra uplatnit jen ve velice specifických situacích. Například tehdy, kdy nelze jednak jinak, než do výtluku najet. Může se tak stát v místech, kde není žádná možnost manévrovat, anebo tam, kde by za takových okolností mohlo dojít k ohrožení chodců.

„Je ale nutné prokázat, že ke škodě došlo najetím do konkrétního výtluku, například svědeckou výpovědí spolujezdce. Dále doporučujeme vyfotografovat výtluk spolu s nějakým předmětem tak, aby se dal lépe určit rozměr poškození vozovky," dodává Fládr.

Určitě se i přes časové zdržení vyplatí zavolat Policii ČR, která může stav vozovky zaprotokolovat a doložit chybějící označení silnice. Teprve potom lze hovořit o odpovědnosti správce či vlastníka komunikace.

Je určitě dobré mít s sebou, když ne fotoaparát, tak mobil s dobrým fotoaparátem pro fotodokumentaci poničené vozovky. Anebo se chovat jako stále víc ruských řidičů. Ti jezdí se zapnutými autokamerami, aby se bránili proti dopravním pirátům. U nás by se to vyplatilo proti vlastníkům a správcům děravých vozovek.

Určitou orientaci o stavu děr na českých silnicích získáte například na internetovém portálu vymoly.cz. Portál umožňuje řidičům přidávat fotodokumentaci, jak ji pořídí na svých cestách. Najdete zde například sekci Nejnovější díry i Nejhorší díry.
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků