Dieselgate: Týká se i vašeho motoru? A co s tím máte dělat?

Dieselgate: Týká se i vašeho motoru? A co s tím máte dělat?

Kvůli množícím se nejasnostem ohledně aféry koncernu Volkswagen přinášíme na jednom místě odpovědi na nejčastější otázky, které se týkají vlastnictví a provozování dotčených aut.

Kauza Dieselgate se nedotýká jen automobilky, ale samozřejmě i majitelů aut. Celkem jich bylo vyrobeno 11 milionů a je dost dobře možné, že právě vy máte doma koncernové auto s jednotkou TDI, která má v sobě zabudovaný software pro „obcházení“ emisních norem.

1. V čem je podstata Dieselgate?

Popis toho, co přesně Volkswagen provedl a jak na to americké úřady přišly, naleznete v našem starším článku:

2. Týká se Dieselgate i mého auta?

Falešný software motorů TDI se podle Volkswagenu nechází ve všech motorech generace EA 189 plnících normu Euro 5. Jsou to motory se vstřikováním common-rail a filtrem pevných částic, nemají ovšem selektivní katalytickou redukci SCR čili vstřikování močoviny AdBlue.

Podle Volkswagenu (a dalších koncernových automobilek) jsou nově prodávané vozy dle normy Euro 6 již vybaveny systémem SCR a poháněny jednotkami nové konstrukční řady, kterých se problém netýká.

Tajný software tak měly mít motory 1.2 TDI CR, 1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR napříč celým koncernem v autech modelových let 2009 až 2014. Zjednodušeně můžeme konstatovat, že každé auto s naftovým motorem EA 189 plnící Euro 5 má upravený software.

3. Jak zjistím, jestli mám v autě motor z řady EA 189?

Například podle výrobního kódu motoru.V případě koncernu VW se jedná o tří- nebo čtyřpísmenné označení, které naleznete mimo jiné na štítku v servisní knížce. Pokud máme úplné informace, mělo by jít o motory 1.2 TDI s kódem CFWA, 1.6 TDI s kódy CAYA, CAYE, CAYB, CAYD, CAYC a CRKB a 2.0 TDI s kódy CBCD, CAGC, CAGB, CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA, CAGA, CRBC, CBBB, CFGB, CEGA, CAHA, CGLC a CFCA.

4. Můžu s autem jezdit nebo ho prodat?

Vaše auto je bezpečné a můžete s ním normálně jezdit, potvrdilo to i ministerstvo dopravy. Sofware pro řízení emisí nemá vliv na bezpečnost nebo výkon v reálném provozu, v případě VW se jednalo o speciální mapu řízení motoru pro případ měření na zkušebně v laboratoři.

S autem tedy lze nakládat jako obvykle. Klidně ho můžete legálně prodat, na vás se žádné povinnosti ani omezení nevztahují, ani na dalšího majitele.

Všechny články o této kauze najdete pod štítkem Dieselgate

Ono se totiž ještě vlastně ani neví, o kolik (a zda vůbec) jsou emise NOx dotčených motorů TDI horší podle evropského měřícího cyklu. Americké normy jsou přísnější, podle normy Euro V mohl vznětový motor vypouštět 0,18 g/km NOx, podle Euro VI je to 0,08 g/km NOx. Americká norma Tier 2 dovoluje jen 0,06 g/km NOx. Motory Volkswagenu u nás (v Evropě) prošly normovaným měřícím cyklem a jsou tedy legální.

5. Bude svolávací akce povinná?

Automobilky koncernu VW plánují svolávací akci. Technická řešení a opatření chce Volkswagen představit úřadům v říjnu. Všechny koncernové značky, kterých se to týká, zprovozní národní internetové stránky, na nichž budou moci zákazníci průběžně sledovat aktuální stav vývoje celé záležitosti.

V servisu se přehraje software řídící jednotky motoru. Co přesně se bude modifikovat, není v tento okamžik známo. Odhadujeme, že přehrání řídící jednotky pouze vymaže speciální mapu řízení motoru, která pozná, že auto právě prochází homologační zkouškou ve zkušebně, a upraví podle toho jeho emisní charakteristiku. 

Vaší povinností není se do servisu dostavit, neboť nejde o bezpečnost. Přesto doporučujeme pozvání vyslyšet – už kvůli tomu, že když přijde čas na prodej vašeho auta, kupující většinou rád vidí, že auto řádně absolvovalo všechna servisní opatření, která výrobce zavedl.

6. Bude mě to něco stát?

Úprava v rámci svolávací akce bude zcela jistě bezplatná.

7. Pojede mi to teď hůř?

To s jistotou nevíme. Dřívější verze tohoto článku uváděla, že servisní zásah se patrně omezí na vymazání jedné z map řízení motoru, která pozná „jízdu“ ve zkušebně a v reálném provozu se nikdy neuplatní. Ministr dopravy ale na dnešní tiskové konferenci uvedl, že nebude stačit pouze smazat závadný software. Změny podle něj budou muset být i technického charakteru:

Troufáme si tvrdit, že vaše auto bude i po servisním zásahu jezdit pořád stejně, bude stejně kouřit a bude mít velmi podobné reálné emise a spotřebu jako dosud. Přesnější odpověď budeme ale znát až poté, co skupina Volkswagen zveřejní podrobnosti o povaze servisního zásahu.

8. Projdu na STK?

Obavy z toho, že neprojedete přes STK a EK, nejsou na místě. Tam se složení emisí dle normy Euro nezjišťuje, technici v případě vznětových motorů vlastně kontrolují jen kouřivost. Pokud nemáte dodatečně vykuchaný filtr DPF nebo zaslepený EGR ventil, nemáte se čeho bát.

Naposled aktualizováno 30. 9. 2015 13:05

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud