Dieselgate: Skandál VW připomněl slabinu emisních norem

[Komentář] Dokud se budou emise měřit tak, jak se měří dnes, budou mít výrobci aut prostor i motivaci na předepsanou metodiku vyzrát.

Určitě jste to už četli: Volkswagen v Americe podváděl s emisemi „čistých“ dieselů TDI. Auta rozpoznala měřicí cyklus a jejich motory v něm pracovaly jinak než v provozu. Akcie padají, šéf Martin Winterkorn se nevěrohodně omlouvá (tuše, že to bude jeho hlava, která padne za oběť) a média mají o čem psát. 

Je snadné uzavřít kauzu s tím, že Volkswagen švindloval nebo že se snažil neférovým způsobem využít děr, které jeho právníci a inženýři našli (lépe řečeno domnívali se, že našli) v americké emisní legislativě. Skandál má ale širší rozměr, který se týká i Evropy. Zde máme sice jiné požadavky na složení výfukových plynů a jejich dodržování kontrolujeme jinou metodikou, ale podstata zůstává stejná: motory při měření pracují jen v neúplné části celého pracovního rozsahu otáček a zatížení. Tím se otevírá obrovský prostor pro „invenci“ konstruktérů.

Život řidiče | Elektromobily | Byznys | Palivo

Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Jejich motivace nemusí být vyloženě podlá. Snahu obcházet emisní předpisy lze dokonce interpretovat i tak, aby sloužila automobilkám ke cti, tedy pokud nejde o vyložený podvod (jako nejspíše v tomto případě). Primárně jde o to, aby se splnila očekávání zákazníků v otázkách dynamiky a spotřeby při dodržení všech legislativních mantinelů. 

Výsledkem „kreativní“ interpretace norem tak nemusí být zrovna tajný software v řídící jednotce, ale třeba i Porsche 918 Spyder. Tento supervýkonný model s tabulkovou spotřebou tři litry na sto je svým způsobem výsměch homologační zkoušce emisí CO2. Stejně jako třeba Range Rover Hybrid nebo spousta podobných aut. 

Ale když jsou mantinely nastavené příliš volně, pak je možné všelicos: supermoderní přímovstřikové motory s výfuky černými od sazí jsou toho důkazem. Nebo vysoká spotřeba některých turbobenzinů na dálnici, pramenící z toho, že výrobce si pomáhal k ochlazování katalyzátoru extrémně bohatou směsí. Proč by ne, když při homologačním měření stav odpovídající rychlému dálničnímu přesunu nikdy nenastane…

Život řidiče | Technika | Názory

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne? 

Jak z toho ven? Teoreticky jednoduše. Měřit emise v celém pracovním rozsahu motoru a v různých režimech zatížení. Prakticky se ale takové metodiky nikdy nedočkáme. Automobilky se budou bránit zuby nehty v (správném) tušení, že násobné zvýšení dnes publikovaných čísel by rozpoutalo vlnu nevole ekologických i „ekologických“ organizací, negativní PR, možný odliv zákazníků a další neblahé důsledky. Zákonodárci to vědí stejně dobře. Kotníky okopávají automobilovému průmyslu rádi, ale kopnout ho zezadu do kolena by mohlo mít nedozírné národohospodářské následky. V Americe stejně jako v Evropě. 

Ojetiny | Život řidiče | Technika | Příslušenství | Palivo | Názory

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Radikální změnu měření emisí tedy nejde čekat. Ani změnu přístupu automobilek. Ty budou dál bruslit okolo mantinelů a občas přitom předvedou zakázané uvolnění. A když si rozhodčí zrovna všimne, jako se to stalo teď v Americe, budou dělat, že k tomu došlo nějakým nedorozuměním nebo omylem. Každá bouře se přece jednou přežene… 

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků