Aspoň to tedy tvrdí šéf Volkswagenu pro Severní Ameriku Michael Horn, který vypovídal před Komisí pro energetiku a obchod dolní komory amerického kongresu. Podle něj se nejednalo o korporátní příkaz a úkol zhora, ale muselo jít o rozhodnutí několika málo inženýrů zodpovědných za vývoj softwaru.
Michael Horn odmítl kohokoli jmenovat, protože Volkswagen stále provádí vlastní interní vyšetřování celé události. Horn nicméně připustil, že o problému věděl už od doby, kdy byly publikovány výsledky emisního testu panelu ICCT.
Tehdy se ale přesně nevědělo, proč auta v reálném provozu vypouští několikanásobné množství emisí NOx proti udávaným normovaným hodnotám. Michael Horn ovšem tvrdí, že ho ani nenapadlo přemýšlet o tom, že mají auta zabudovaný software, který emisní test obejde.
Volkswagen je prý připraven auta značek Audi a VW provozovaná v USA upravit. Spotřeba se údajně nezmění, ale majitelé mohou očekávat drobné zhoršení maximální rychlosti „o pár mil za hodinu“. Nepůjde totiž jen o změnu softwaru, ale Volkswagen bude muset provést i hardwarové úpravy.
Automobilka již vyčlenila prostředky na podporu dealerů vozů VW a Audi v USA. Z těch mají být hrazeny servisní práce (v průměru zabere úprava auta pět až deset hodin) a kompenzace pro zákazníky, například zápůjčky náhradních vozů.