Denní svícení může pomáhat, ale v rukou nezodpovědných i zatopit

Se zavedením povinnosti svítit po celý den v červenci 2006 u nás došlo k boomu denních světel…

Hlavně „být viděn“

Je jasné, že osvětlené vozidlo je za bílého dne viditelné lépe než to neosvětlené, i když i to někteří odborníci zpochybňují s tím, že na rozsvícená světla protijedoucích aut lidské oko přirozeně reaguje tak, že je v periferním vnímání potlačuje. V současnosti se některé evropské země k této povinnosti přidávají a jiné ji opouštějí, přičemž relevantní statistiky, v nichž by bylo možno dohledat skutečné důkazy o prospěšnosti tohoto opatření, k dispozici nejsou.

O to důležitější otázkou je v dané situaci role aut, které z nějakého důvodu nesvítí. To může mít několik důvodů, přičemž za všemi obvykle stojí řidič a jeho nevšímavost nebo přímo bezohlednost. Moderní vozy mívají trvale podsvícený přístrojový štít, takže méně zkušenému řidiči často až do setmění, tedy do chvíle, dokud sám neuvidí před sebe, vůbec nedojde, že nesvítí. Ovšem nezřídka potkáváme, zvláště v městech, také auta, jež spokojeně jezdí bez světel i v noci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
S denním svícením se u moderních aut setkáváme v nejrůznějších podobách

Paradoxně spoustu problémů zapříčiní denní svítilny, jež do svých vozů dnes instaluje většina automobilek. Připomeňme, že svítí pouze vpředu a záď vozu zůstává neosvětlena. Za jízdy při dobré viditelnosti tato světla určitě šetří xenonové výbojky hlavních světel (především při kratších jízdách) a další světelné zdroje osvětlení vozu i jejího interiéru, přičemž jistě bychom došli i k jisté úspoře paliva díky nižšímu zatížení alternátoru.

Problém stále mezi sedadlem a volantem

Potíž je, že ne všichni výrobci opatřují tyto soustavy samočinným přepínáním na potkávací světla při snížení intenzity vnějšího osvětlení či za hustého deště. Právě řidiči těchto aut (jde většinou o služební auta v nejnižších výbavových stupních) se spoléhají na to, že „jim to přece samo svítí“, a kdo na vzadu nesvítící auto narazil v tunelu nebo v chumelenici na dálnici, jistě ví, že o žádné příjemné setkání nejde… 

Dalším problémem jsou dodatečně dodělávaná denní světla v kombinaci s konstruktérskou kreativitou některých řidičů. Jistě, elektroinstalace starších aut často s trvalým svícením potkávacími světly nepočítá, a tak samostatné zdroje denních světel mohou odvádět užitečnou práci, nicméně je třeba dodržovat určité předpisy.

Zajímavosti | Technika | Bezpečnost | Názory | Příslušenství | Ostatní značky

Mlhovky vpředu: jsou bezpečné, nebo nebezpečné?

Je totiž třeba připomenout, že požadavky na tyto zdroje, zejména jejich povahu, umístění a způsob zapojení, jsou podrobně rozepsány v předpise ECE R87. V běžném provozu se tak často setkáváme s velmi slabými zdroji, zdroji umístěnými příliš blízko blinkrů nebo zdroji nepropojenými správným způsobem se zbytkem osvětlovacího systému vozu.  

Trocha paragrafů na závěr

§ 32 zákona č. 361/2000 Sb. o silničním provozu říká, že (1) motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno a (2) vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno.

Zároveň § 2 tohoto zákona v písmeně ff) říká, že snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu. Jistě, „snížená viditelnost“ je jako situace charakterizována velmi vágně, ale předpokládejme, že každý, kdo projevil dostatek inteligence a úsudku pro získání řidičského oprávnění, bude její hranice schopen alespoň přibližně odhadnout.

„Světla pro denní svícení se používají za jízdy mimo sníženou viditelnost,“ připomíná Andrea Volaříková z tiskového oddělení Ministerstva dopravy a dodává: „Jakmile nastane snížená viditelnost (což je, jak vyplývá z § 2 písm. ff, třeba v tunelu vždy, bez ohledu na faktické světelné podmínky v něm), je nutné mít zapnutá obrysová a potkávací nebo dálková světla. Jedním z důvodů pro tuto úpravu je to, že světla pro denní svícení svítí pouze vpředu a záď vozidla je tak neosvětlená, což by za snížené viditelnosti byl problém.“
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2002
Stav: 300 000 km
Cena: 40 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 139 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků