Jako první jsme vás informovali o záměru automobilky Audi nasadit největší naftový motor do osobních vozů (první zpráva, druhá zpráva). Nyní přišly konečně i oficiální informace, které doplnily původní spekulace.
Prvním z vozů, který se pochlubí naftovým dvanáctiválcem, bude model Audi Q7. Velký SUV model se bude pyšnit naftovým agregátem o objemu 5,5 l. Samotné parametry motoru pak tvoří vrchol dnešní nabídky. 368 kW (500 k) a 1000 Nm zajistí zrychlení na stovku za 5,5 s a elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Výkon je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím vylepšeného šestistupňového automatu Tiptronic.
Motor má svůj původ v závodním speciálu Audi R10, který letos vyhrál sérii Amercian Le Mans. Osm vítězství z osmi startů zajistilo výbornou předprodejní reklamu.
Motor však netěží pouze z tuctu válců, ale je přehlídkou nejvyspělejších technologií. Vstřikování paliva common rail s plnícím tlakem 2 000 barů (doposud maximálně 1 600 barů) zajistí dostupnost maxima točivého momentu již při 1 750 ot./min. Výborné rozprášení paliva umocňují i nejnovější piezoelektrické vstřikovače.
Piezoelektricky iniciované osmiotvorové vstřikovače pracují rychleji a přesněji než mechanické a umožňují během jednoho cyklu vstřiknout do válce více dávek paliva – u motoru V12 TDI až pět. Kromě hlavní dávky to jsou předvstřiky, které značně omezují tvrdost spalování, takže přispívají ke kultivovanému zvuku motoru. Dodatečné vstřiky zase zvyšují teplotu výfukových plynů a s ní zároveň i účinnost filtrů pevných částic.
Samotná konstrukce motoru je u Audi také specifická. Úhel rozevření válců je 60°, místo obvyklých 90°. To přispělo k dobrému vyvážení setrvačných sil a tím zajištění maximální kultivovanosti motoru.
Společným znakem s ostatními „véčky“ Audi je pohon vačkových hřídelů, olejového čerpadla a vysokotlakých vstřikovacích čerpadel bezúdržbovými řetězovými převody. Jsou umístěny na zadní části motoru, což je jeden z důvodů jeho malých rozměrů. Dvanáctiválec o objemu 5934 cm3 je s 684 mm jen o 166 mm delší než V8 TDI, a proto může být bez problémů instalován do motorového prostoru Audi Q7.
Velký důraz byl zaměřen i na optimální recirkulaci spalin, která snižuje tvorbu oxidů dusíku – recirkulované spaliny se ochlazují v chladiči a jejich podíl v plnicím vzduchu dosahuje při částečných zatíženích až 50 %. Tato opatření zajišťují dokonalé spálení paliva s velmi nízkým obsahem emisí – nový motor vyhovuje předpisu Euro 5, který má vstoupit v platnost až v roce 2010. Spotřeba paliva činí u Q7 v průměru 11,9 l/100 km.