Velmi sledována třída malých vozů přinesla na jaře facelift pro jednoho z typických představitelů. Jaká je Ibiza po jarním omlazení?
Kapitoly článku:
Letošní rok přinesl stálici mezi modely Seatu facelift, který mírně oživil vzhled exteriéru a interiéru. Přinesl také nové motory, které prošly drobnými inovacemi. Staronová Ibiza si tak vysloužila pozornost a také řádné otestování jejího omlazeného charakteru.
K testu jsme získali Ibizu se základním tříválcovým benzínovým motorem 1,2, který většina motoristů zná pod přezdívkou "HTP", Seat ale toto označení nepoužívá. Spojení sportovně střižené Ibizy a etalonu mezi malými benzinovými motory připravil velmi zajímavý test, který odhalil mnoho nového.
Tip: Megatest Ibizy s motorem 1,4 16V o výkonu 55 kW si můžete přečíst zde
Exteriér
Vozy automobilky Seat skoro vždy patřily k těm, které rozdávají radost z jízdy už na pohled. Sportovní střih modelu Ibiza toto tvrzení jen podtrhuje. Drobný facelift, který přišel na jaře letošního roku oživil v decentních mantinelech vzhled malého hatchbacku.
Sportovní nádech vozu zůstal po faceliftu zachován.
Ibiza se řadí mezi kompakty, které svou délkou nedosahují čtyř metrů. Většina nových generací konkurenčních vozů již tuto hodnotu překonáválíží. Ibiza měří na délku 3 953 mm, na šířku 1 698 mm a na výšku 1 441 mm. Rozvor má hodnotu 2 460 mm.
Hlavní zbraní Ibizy pro demonstraci svého sportovního střihu je přední část vozu. Originálně řešená přední maska s poměrně malými světlomety, které jsou protaženy ke středu mřížky chladiče černým žebrováním navozuje pocit zamračeného pohledu - "Drsňák Ibiza".
Ibiza a její zamračený pohled.
Úzké světlomety provází Seat celou minulou generaci modelů a Ibiza na tom není jinak. Čirá optika s jasně zřetelným rozmístěním jednotlivých světlometů působí svým barevným zpracováním s modrou barvou velmi dobře. Záď vozu je pak opticky rozšířená v oblastí blatníků díky tvarování zadních dveří a děleným světlometům.
Úzké zadní světlomety jsou typickým prvkem Seatu Ibizy.
Sportovnímu charakteru a dojmu z vozu napomáhá i nízká příď vozu a také střecha, která se zhruba od B sloupku svažuje směrem k zádi a plynule přechází v zadní dveře. Testovaný vůz navíc dostal pěti paprskové 16" kola z lehké slitiny, ze kterými se bohužel schovává malý přední kotouč a zadní bubnová brzda.
Velká kola za sebou ukrývají malé brzdy.
Interiér
Skutečný věk Ibizy je nejvíce patrný v Interiéru. Přestože Seat nikdy nepatřil k automobilkám, které by vymýšlely složité kreace, interiér Ibizy je na dnešní dobu přeci jen už příliš konzervativní a svým způsobem i zastaralý.
Interiér Ibizy nepatří v dnešní době k nejmodernějším.
Jednoduchý středový panel na sobě ukrývá základní ovládání vozu. Pod dvojicí kruhových výdechů ventilace je umístěn vysunovací držák na nápoje. Klasické autorádio má pod sebou malý odkládací prostor. Poté již následuje ovládání ventilace a topení. Zbylé ovládače lze najít na madlech dveří a také vlevo od volantu.
Jednoduché prvky ovládání jsou na svých tradičních místech.
Velmi jednoduché svým designem jsou i ukazatelé na přístrojové desce. Žádné dekorace a pouze šedý hladký plast. K dobru Ibizy je třeba dodat, že tento vzhled se poměrně výrazně mění s vyššími výbavami a lepší motorizací.
Přístrojový panel v šedém plastu nepůsobí zrovna nejlépe.
Sportovnímu nádechu vozu pomáhají i velmi dobrá řadička a také na pohled dobře tvarované sedačky. Jejích boční vedení je opravdu velmi dobré, ale celkové tvarování sedadel již tolik ne. Delší jízdy byly v Ibize poměrně náročné hlavně na bederní část zad a také na krční páteř. Podpora zad je poměrně malá a také sedák by mohl být o něco delší. Na zadních sedadlech je situace obdobná.
Sportovně tvarované sedačky nejsou vhodné na dlouhé cestování.
Ibiza je připravena i pro milovníky odkládacích prostorů. Mimo ty na palubní desce a ve dveřích jsou k dispozici i uzavíratelná schránka před spolujezdcem a malé šuplíky pod předními sedačkami.
Praktické šuplíky pod sedačkami pojmou i velké autoatlasy.
Seat nepatří ani u svých nových modelů k těm, kteří by si nějak extrémně vyhráli s tvarováním interiéru. Vše je až příliš konzervativní na to, že se tato automobilka prezentuje jako sportovní značka, která má ve svém mottu "auto emoción". Dle mého názoru velké plochy tvrdých a hladkých plastů moc emocí vzbudit nemůže. Není to problémem pouze Ibizy, ale také nových generací Toleda nebo Leonu. Zde by mohl Seat trochu více experimentovat a pokud nechce odejít od konzervativních tvarů, pak by bylo na místě začít používat jiné, nápaditější materiály.
Zavazadlový prostor
Ibiza nabízí základní objem zavazadlového prostoru 267 litrů. Ten lze zvětšit po sklopení sedadel až na slušných 900 l. V tomto parametru patří Ibiza k průměru daného segmentu. Také variabilita ničím nezaostává a nabízí klasické sklopení opěradel zadních sedaček v poměru 3:2.
Co se týká přístupu do zavazadelníku, tak mírnou nevýhodou je vyšší nakládací hrana. Ložná plocha navíc není v rovině a tak může znesnadnit převoz větších předmětů. Výhodou je pak opravdu široký a vysoký otvor pro nakládku a také fakt, že podběhy kol zasahují do kufru jen decentně.