KTM 990 Adventure: jednostopé SUV (velký test)

KTM 990 Adventure: jednostopé SUV (velký test)

Sedám na KTM 990 Adventure a při pohledu na šedé těžké mraky si v duchu říkám: Snad to vydrží... Po pěti kilometrech se spouští silný déšť a mě do Brna chybí ještě 140 km po dálnici D1. Voda nestíhá stékat z betonových panelů a pneumatiky se přestávají zakusovat do větších louží. Tohle nemůže dobře skončit.

Kapitoly článku:


Popravdě řečeno, ještě před měsícem jsem tápal, kde je městečko Vlašim a podvědomě bych to podle názvu (Vlašim, Valašsko...) umísťoval někam do Beskyd. K mému překvapení mě elektronický vyhledávač cest poslal do středních Čech, kam jsme jeli na prezentaci modelů KTM. Reportáž z akce Oranžový den, kterou pořádala společnost KTM, si můžete přečíst ve starším článku. Po akci jsem si odvážel nejvíce dojmů z hlavního modelu, KTM 990 Adventure. Když jsem dostal možnost otestovat tento motocykl na více dní, neváhal sem.

KTM 990 Adventure s vizáží Kyklopa

Oranžovo-černé enduro svými barvami vzbuzuje řadu emocí a díky své robustnosti se stává nepřehlédnutelným strojem v každé situaci. Vysoká a štíhlá stavba motocyklu, silné trubky přední vidlice a velké 21palcové kolo předesílají, jaké má Adventure ambice. Jednoduchá kapotáž s ostrými rysy, dvě víčka velké dělené nádrže, závodní stupačky a dlouhé sedlo napovídají, že půjde o stroj na všechny možné typy cest. Téměř kolmý přední štítek umocňuje dojem z jeho velikosti. Již pří letmém pohledu budí obdiv i respekt. Jednoduchost a precizní zpracování pomáhají mašině dotvářet její drsný vzhled. Nehledejte žádné velké výstřelky či finesy, vše je podřízeno především funkci.

Adventure má plno krásných detailů, trojúhelníkové blinkry budí dojem skrytého čertíka, dvojice koncovek výfukového potrubí připomínají armádní artilerii a vertikálně postavené přední světlo s vyboulenou optikou okomentovala přítelkyně slovy: „To enduro vypadá jak Kyklop z řeckých bájí...“ A já jí to nevyvracel, KTM 990 Adventure je velký stroj a vyvolává respekt.


Adventure při pohledu ze předu působí štíhlým dojmem.


Oranžovo-černá barva dokáže velmi snadno přitáhnout pohledy lidí.

Cestovní enduro 990 Adventure navazuje na výbornou pověst předcházejícího modelu LC8 Adventure s agregátem o objemu 942 ccm. Novinka letošního roku má pod kapotáží pohonnou jednotku původem ze silničního motocyklu Superduke o objemu 999 ccm, která má mimo jiné vstřikování Keihin nebo elektronicky řízený karburátor, a oproti předchozímu motoru bez problémů splňuje emisní normu Euro 3.

Čtyřtaktní, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec má výkon 72 kW (98 k) v 8 500 ot/min a maximální točivý moment 95 Nm nastupuje v 6 500 ot. Osy válců svírají úhel 75 stupňů a díky své koncepci dává tušit, že potáhne pěkně odspodu. Síla agregátu se přenášena na zadní kolo pomocí šestistupňové převodovky a řetězu.

Adventure v řadě testů porazil nejednu ikonu kategorie cestovních endur a v současné době je mezi elitou. K těmto výsledkům, ale i k vyšší pořizovací ceně, pomohly špičkové komponenty, jako je chrom-molybdenový mřížkový, trubkový rám, odpružení White Power a brzdový systém od společnosti Brembo.

Na vrcholu nádrže je praktická malá úložná schránka na doklady, popř. peněženku, mobil a další drobnosti. Pod víkem schránky je i pojisková skříň, oceňujeme přístupnost a praktické řešení. Palubní deska má velký analogový otáčkoměr a digitální multifunkční display s tachometrem, hodinami, celkovým počtem kilometrů, dvěma denními počítadly vzdálenosti (trip A/B) a ukazatelem teploty chladící kapaliny motoru. Malý žlutý trojúhelníček je tlačítko pro deaktivaci systému ABS.


Široká zrcátka mě informovala o dění za mými zády - Analogový otáčkoměr a digitální display - Malá, ale praktická odkládací schránka s pojistkovou skříní.

Pohodlné sedlo zve na dlouhé cesty

Letošní model je vybaven novým přepracovaným sedlem, snížila se také jeho výška, což ocení jezdci menších postav. Jízdní poloha je vzpřímená, široká řídítka jsou umístěna v optimální výšce, stejně jako stupačky. Páčky spojky a brzdy jsou nastavitelné, takže si každý najde tu svoji optimální polohu od řidítek. Pochválit musím i velká kulatá zpětná zrcátka, ve kterých bylo díky velké rozteči vidět téměř vše za mými zády i v rychlostech kolem 130 km/h.

Elektrický startér nahodí litrový dvouválec a „probuzený obr“ se začíná rozehřívat. Z výfuků vyletí basové staccato a mě se začínají vzrušením potit ruce. Sedám ve Vlašimi na 990 Adventure a při pohledu na šedé těžké mraky si říkám: „Snad to vydrží...“ Motor bez prodlení reaguje na pootočení plynu a ručička otáčkoměru svižně stoupá. Elektronicky řízené vstřikování paliva od firmy Keihin funguje opravdu výborně.

Po překročení hranice 5 000 otáček se žene stroj kupředu brutální silou. Velký točivý moment a široké spektrum otáček vás nenutí tak často řadit, Adventure by při dodržování rychlostních limitů v ČR mohl mít klidně jen čtyři rychlosti. Především šestý rychlostní stupeň je dobrý na dálnici, při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 4 800 ot/min.


Vzpřímený posez na komfortním sedle.

Doporučujeme

Články odjinud