Carlsson ML500 - CM50 K: horkokrevné SUV (jízdní dojmy)

Carlsson ML500 - CM50 K: horkokrevné SUV (jízdní dojmy)

Německý Carlsson se specializuje na úpravu vozů automobilky Mercedes-Benz a nevyhýbá se ani velkým modelům jako je ML. Na brněnském Masarykově okruhu jsme měli možnost vyzkoušet verzi ML CM50 K, kde agregát V8 disponuje výkonem 316 kW (430 k).

Mercedes-Benz třídy M

Nová generace modelu M se světu ukázala na autosalonu v Detroitu, začátkem roku 2005. V České republice jsme se s ním poprvé setkali na brněnském Autosalonu a první čeští majitelé se jím mohli těšit začátkem léta. Dnes je přímým konkurentem především svých německých rivalů – Porsche Cayenne, VW Touareg nebo BMW X5. Mezi další luxusní klenoty kategorie SUV by se ještě daly zařadit japonský Lexus RX a seveřan Volvo XC90, případně Infiniti řady FX.

Nová třída M navazuje na svého úspěšného předchůdce ve velkém stylu. Mohutný vzhled je dokreslován elegantními tvary, vůz nyní působí o poznání dynamičtěji. Současná generace povyrostla ve všech směrech, především rozvor se natáhl o 95 mm, což se kladně odrazilo na vnitřním prostoru. Zavazadlový prostor se "nafoukl" o dalších 30 l na 833 l v základním provedení a po sklopení naroste až na slušných 2 050 l.


Mercedes-Benz ML

Třída M se nabízí se dvěma vznětovými a dvěma zážehovými agregáty – benzinový šestiválec ML 350 nabízí výkon 200 kW a točivý moment 350Nm, v silnější verzi ML 500 již tepe pětilitrový osmiválec o výkonu 225 kW. V dieselových verzích nese vůz označení ML 280 CDI (140 kW, 440 Nm) a 320 CDI (165 kW, 510 Nm). Všechny motory jsou standardně spojeny se sedmistupňovým automatem 7G-Tronic.

Tip: Přečtěte si podrobnější představení třídy M.

Mercedes-Benz ML500 má v základu např.: 18palcová kola, 6 airbagů, CD přehrávač s 8 reproduktory, brzdová světla z LED diod, trvalý pohon všech kol, vícezónová automatická klimatizace, ESP, ABS s brzdovým asistentem atd. Cena ML500 v základu je 1 995 000 Kč. Námi testovaný vůz měl navíc vzduchové pérování (+ 59 976 Kč), navigační systém (+ 82 467 Kč), aktivní bi-xenony (+ 51 354 Kč), bezklíčový přístup KeyLess Go (+ 42 733 Kč) a řadu dalších příplatkových prvků. Cena se pak vyhoupla na více než 2,5 mil. korun.

Zbytek fakturuje Carlsson

Tuner Carlsson přidal pohonné jednotce kompresor, který vyšvihl výkon o 124 koní výše a pětilitrový osmiválec s ním má sílu celkem 316 kW (430 k) v 6 000 ot/min. Maximální točivý moment 650 Nm je dostupný v 2 800 - 4 000 ot/min. Akceleraci z 0 km/h na 100 km/h zvládá posílené ML za 5,6 s a s velkou chutí pokračuje až k nejvyšší rychlosti 260 km/h. Pro srovnání: sériové ML500 (225 kW a 460 Nm) zvládne sprint na stovku za 6,9 s a nejvyšší rychlost má 240 km/h.

O dynamičtější jízdu se starají nové tlumiče, které díky pneumatickému pérování mohou snížit světlou výšku vozu až o 40 milimetrů. Díky tomu máte lepší jízdu na silnicích a v terénu můžete autu zvednout podvozek, aby si "nesedlo". Optický kit zastupuje nový přední spoiler, zadní difuzor a výfukový systém se čtyřmi koncovkami. Carlsson nabízí upravené ML na 20palcových kolech s pneumatikami Dunlop SP Sport 9000 o rozměrech 295/40 ZR20. Za všechny tyto úpravy včetně koženého volantu a hliníkových pedálů si tuner účtuje 928 200 Kč, takže v součtu stál testovaný vůz 3 467 711 korun.

Hodně rychlé SUV

Po usednutí do luxusních kožených sedaček mi oči těkaly po všech možných ovladačích na středovém panelu. Kožený volant má příjemný povrch na omak, spodní a horní oblouk je z karbonu. Pokud budete hledat na středovém tunelu řadící páku, jste vedle. Na pravé straně pod volantem není ovladač stěračů, ale malá páčka na ovládání převodovky. Tento systém je u všech nových vozů třídy M, R a S s automatem. Pro lidi, kteří nemají zkušenosti s vozy koncernu Daimler-Chrysler, bude zpočátku trochu problém ovládat jednotlivé funkce, protože páčka na směrová světla je podstatně níž, než u jiných vozů, a vy budete mít tendenci chytat ovladač tempomatu a na druhé straně místo stěračů páčku převodovky.

 

Po nastartování se ozvala krásná symfonie vykouzlená pětilitrovým osmiválcem a laděným výfukovým systémem. Motor zavrní jak spokojená kočka. V dobře odhlučněném interiéru je tento zvuk utlumen, aby vůz řidiči ponechal adekvátní komfort, ale pro kolemjdoucí je to jiná písnička. Už jen podle zvuku člověk pozná, že se nejedná o standardní verzi ML 500.

Široké pneumatiky, náhon na všechna čtyři kola a elektronický pomocník protiprokluzu pomohou přenést maximum výkonu na asfalt. Po sešlápnutí plynového pedálu motor zaburácí a stádo 430 koní začne dělat s vozem o celkové hmotnosti 2 830 kg divy. Akcelerace na stovku pod 7 sekund je u takového mastodonta vskutku působivá a s rostoucí rychlostí polevuje jen nevýznamně. Převodovka 7G-Tronic se výkonu nebojí a přeřazuje skoro u omezovače. Jednotlivé stupně při řazení nahoru pod plynem skoro necítíte, horší je to při sundání nohy z pedálu, kdy si automat postupně přeřadí na nejjvyšší stupně. Citelné škubnutí mě dost překvapilo. Při jízdě sedmistupňová převodovka celkem solidně reaguje na akcelerační proces, není výjimkou, že z šestky briskně přeřadí na trojku, jen aby vůz vyhověl řidičovým požadavkům.

Vůz je i přes náhon všech kol nedotáčivý, u skoro třítunového monstra si musíte hlídat zatáčky, rozjetá masa železa vás pošle mimo silnici raz dva. Podvozek s pneumatickým pérováním má dva režimy: komfort a sport. Při jízdě ve verzi sport se světlá výška sníží o 40 mm a měly by se přitvrdit i tlumiče. I v režimu podvozku sport jsou ale velmi citelné náklony karosérie, které nedotáčivosti a pocitu z vysoké hmotnosti vozu pouze přidávají. ML 500 je zkrátka i po úpravě firmou Carlsson především SUV a okruh není jeho druhým domovem, mnohem lépe se bude cítit při rychlých přesunech po dálnicích, na kterých nabídne vysoký komfort a více než dostačující dynamiku. Nastavení podvozku komfort se hodí spíše do terénu a na velmi rozbité silnice, při rychlejší jízdě po kvalitní cestě je pouze obtěžující.

 

Má své kouzlo

Velký luxusní kočár pod označením Carlsson ML500 - CM50 K má svou nezaměnitelnou image, výkon motoru a komfort v interiéru. Majitel tohoto vozu se neztratí na žádném sebeluxusnějším vozovém parku, nebude ztrácet dech při jízdě po boku Porsche Cayenne Turbo a o víkendech může s rodinou na chatu v horách nebo s kamarády na okruh. Svou cenou přesahující 3 milióny korun v České republice zajistí exkluzivitu i velmi náročným zákazníkům, za celý svůj život jich mnoho jezdit neuvidíte. Pokud váháte mezi Cayenne Turbo a Range Roverem Sport Supercharged, přidejte si mezi kandidáty také CM50 K, do tohoto duelu má určitě čím promluvit...

Kompletní fotogalerie

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud