Automobilka Honda právě představila evropské provedení svého hybridu Insight. Uspěje s ním i na starém kontinentu?
Honda Insight debutovala na letošním autosalonu v Detroitu, ale zde vystavený vůz byl v provedení, v němž se bude nabízet v USA. My vám však nyní představíme Insight ve verzi, s níž se za nedlouho budeme setkávat na našich silnicích. Její hlavní předností bude jistě spotřeba, která má v kombinovaném jízdním režimu představovat 4,4 l/100 km. Nezávislé testy však pochopitelně dosud neproběhly.
Evropa bude pro Insight velmi významným trhem, i z tohoto důvodu jej proto Honda koncipovala jako populární pětidvéřový liftback. „Důvodem pro pětidvéřovou koncepci byla snaha o to, aby se nový vůz prosadil v Evropě,“ vysvětlil Yasunari Seki, vedoucí tohoto projektu. „Amerika jakožto největší trh po nás žádala sedan s odděleným zavazadelníkem, přesto jsme se rozhodli pro hatchback, který bude lépe konkurovat podobným vozům prodávaným v Evropě.“ Tento velkorysý ústupek požadavkům Evropanů však může mít i podstatně prozaičtější důvody: splývavá záď jeví lepší aerodynamické parametry, zásadní pro snížení spotřeby, tato koncepce navíc snadněji uloží části komplikovaného hybridního systému a uživatel snáze přimhouří oko nad vyšší polohou dna zavazadlového prostoru.
Evropský Insight navíc adoptoval projektorové potkávací světlomety a oddělené paraboly pro světla dálková. Blinkry nalezly své místo ve spodní části předního spoileru, vzadu nalezneme soustavy LED pro obrysová a brzdová světla. V Evropě budou k dispozici osm odstínů laku a lité ráfky se sedmi paprsky. Obě verze, americká i evropská, nesou na palubě nový Ecological Drive Assist System, řízení automatické převodovky s plynulou změnou převodů (CVT) bylo doplněno režimem ECON, který za běžných provozních podmínek regulací celé pohonné soustavy dále optimalizuje spotřebu paliva.
Jádrem soustavy je celohliníkový čtyřválec s objemem 1,3 l, jediným vačkovým hřídelem a pochopitelně i proměnným časováním ventilů i-VTEC, navazuje na něj nová generace hybridního systému IMA a již zmíněná plynulá převodovka CVT. Zážehová spalovací jednotka dává sama o sobě výkon 88 koní a točivý moment vrcholící hodnotou 121 Nm, IMA přidává svým elektromotorem dalších 13 koňských sil a jednotka IPU je pak schopna rekuperace a dobíjení akumulátorů při brždění. Díky tomu evropský Insight zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,6 s a dosáhne rychlosti 186 km/h.
Honda plánuje ročně prodat celkem 200 000 vozů Insight. Tento model je prvním z rodiny nových vozů Honda s hybridním pohonem, takže se můžeme těšit na hybridní Jazz a sporťák, který bude vycházet ze studie CR-Z.
Honda Insight
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E