EuroNCAP: pět hvězdiček jen s ESP

EuroNCAP: pět hvězdiček jen s ESP

Institut EuroNCAP podlehl tlaku a od roku 2009 změní podmínky pro udělování svých pověstných hvězdiček. Správným směrem?

Nové podmínky by měly lépe reflektovat rostoucí úroveň pasivní bezpečnosti nových aut, které získávají plný počet hvězdiček jako na běžícím pásu, o čemž jsme vás informovali zde. Novinkou však je potvrzení, že pěti hvězd nyní dosáhne pouze model, který je nabízen standardně s některým z druhů stabilizačního systému. Dosud se testy EuroNCAP soustředily výhradně na pasivní ochranu pasažérů při dopravní nehodě a tímto rozhodnutím se do hodnocení přidává i aspekt bezpečnosti aktivní.

Nová metodika celkového hodnocení bude nyní vycházet ze čtyř oblastí: ochrany dospělých pasažérů, dětí, chodců a nově i podpůrných bezpečnostních prostředků, kam patří ESP. Tato metodika tímto zohledňuje rostoucí roli elektronických systémů, které mají předcházet nehodám a zraněním nebo snižovat jejich riziko. Na druhou stranu do hodnocení čistě nárazových testů přidává prvky, jejichž funkčnost není při samotných zkouškách nijak ověřována, což je dost významný zásah do filosofie těchto testů...

Na základní metodice se však nic nemění a vůz musí pro zisk maximálního ohodnocení dosáhnout výborných výsledků ve všech ze čtyř základních kategorií. Bez ohledu na to, jakým způsobem hodnotí roli ESP pro bezpečnost provozu každý z nás, bude nová metodika motivací pro další šíření tohoto systému. Tento krok EuroNCAP může zasáhnout především trh s malými auty, u nichž dosud není ESP standardem. Právě v této kategorii se zřejmě projeví nová metodika ve standardní instalaci ESP do aut mnoha výrobců, což by mohlo přinést i nárůst prodejních cen. Kromě doplnění stabilizačního systému do spektra směrodatných kategorií EuroNCAP se nově objevuje také zohlednění následků nárazu vedeného zezadu.

Jen pro doplnění celkového obrazu současné situace v nárazových testech se pojďme podívat i na testy v Austrálii a Americe. EuroNCAP i australská ANCAP již dávno opustily čelní srážky celou plochou přídě a nahradily je přesazeným nárezm pouze její částí, což lépe odpovídá skutečným silničním podmínkám. Obě asociace navíc zavedly boční srážky s kovovým sloupem.  V Austrálii je právě úspěch v bočním střetu nezbytnou podmínkou pro zisk plného počtu pěti hvězd, neúspěch v této disciplíně konkrétnímu modelu naopak přinese nejlépe hvězdy čtyři. Americká NHTSA zůstává věrna starším testům - ty sice nemusejí mít takovou výpovědní hodnotu, na druhou stranu jsou ale křížově srovnatelné i v případě vozů z různých fází vývoje motorismu.

NHTSA také nehodnotí žádné dodatečné systémy jako ESP, ale posuzuje jen výsledky nárazového testu. To se zdá být čistší metodou - zda má vůz ESP či nikoli pozná kupující sám i bez toho, zda to bude znamenat nějakou hvězdičku v hodnocení testů něčeho docela jiného. V rámci metodiky NHTSA může pěti hvězdiček dosáhnout pouze auto, v jehož útrobách se nepovede v žádné části figurín naměřit větší než desetiprocentní riziko vážného zranění. IIHS, druhá z amerických zkušeben, však již zavedla přesazený čelní střet, takže samotná NHTSA spotřebitelům doporučuje porovnávat jimi naměřené hodnoty s IIHS pro doplnění celkového obrazu o pasivní bezpečnosti daného modelu.

Doporučujeme

Články odjinud