106
Fotogalerie

Dvojtest ojetin: Opel Vectra vs. Mazda 626

V dnešním duelu sedanů se utkala německá Vectra s japonskou „šestdvašestkou“. Vítězí starý kontinent, nebo dálný východ?

Kapitoly článku:


Interkontinentální souboj

K našemu dvojtestu jsme zvolili dva zástupce obou modelových řad, kteří byli srovnatelní svým věkem, modelovými roky, původem, kilometrovým náběhem a stříprostorovou karosérií sedan. V obou případech se jednalo vlastně o poslední, faceliftované  typy v daných řadách. Mazda se od Opelu odlišovala výkonnějším, byť rovněž zážehovým čtyřválcem, ale také mírně rozsáhlejší výbavou. 150 000 najetých kilometrů a sedm let provozu, to jsou již slušné hodnoty k tomu, abychom oba vozy mohli porovnat s patřičným časovým odstupem. Můžete srovnávat s námi, a to nejen v textu, ale také podle přiložených snímků a obvyklých tabulek s výbavou, technickými údaji a námi naměřenými hodnotami.

PA110004.jpgP9290040.jpg

Německý matador

Když koncem roku 1998 prodělala Vectra druhé generace (B) facelift, jezdilo po světě již 1,2 milionu jejích exemplářů. A to se představila teprve v roce 1995. Zcela přesvědčivě se jí podařilo navázat na prodejní úspěchy své předchůdkyně z roku 1988 a na řadě evropských trhů se ve své třídě umístila na první pozici. Na první pohled se facelift projevil pouze v drobnostech, zejména v upravené masce a světlometech s širou optikou, dílčí úpravy na její technice však vedly především ke zvýšení komfortu, zlepšení jízdních vlastností a snížení spotřeby. Všechny motory Ecotec byly odlehčeny, „dvoulitr“ s výkonem 100 kW dostal k potlačení vibrací a hlučnosti dva protiběžné vyvažovací hřídele. Postupně nabíhala nová pětistupňová převodovka s řazením lanovody, cestující na zadních sedadlech dostali navíc 30 mm prostoru před koleny díky vybrání v předních opěradlech. Nově odladěn byl podvozek DSA (Dynamic Safety), který stále spočíval na vzpěrách McPherson vpředu a dvojitých příčných ramenech vzadu, ale nabídnul omezené naklánění v zatáčkách.

Opel Vectra.jpgP9290008.jpgP9290042.jpg

Standardně montované patnáctipalcové ráfky umožnily instalovat na přední kola zvětšené kotouče o průměru 288 mm. Rozšířila se nabídka standardních a příplatkových výbav, kam se zařadily i xenonové světlomety nebo multimediální systémy Philips s navigací či telefonem, aktivní opěrky hlav vypůjčené od bratrského Saabu se podílí na zvýšení pasivní bezpečnosti. Faceliftovaná Vectra B modelového roku 1999 se nabízela s karosériemi pětidvéřový hatchback, kombi a čtyřdvéřový sedan. Naším testem prošel právě sedan v kombinaci se standardní výbavou a základním zážehovým čtyřválcem 1,6i. Náročnější uživatelé mohli vybírat ještě ze čtyřválců 1,8i/92 kW a 2,0i/100 kW, později nahrazeného novým 2,2i/108 kW. Zážehový šestiválec měl zprvu objem 2,5 a později 2,6 l, přičemž výkon zůstal na hodnotě 125 kW. K dispozici byly též vznětové, přímovstřikové čtyřválce 2,0 a 2,2 DTI, jež nahradily letité jednotky 1,7 D. Bez výjimky všechny motory pro Vectru přitom disponovaly šestnáctiventilovými rozvody.

Japonský decenťák

Až do příchodu řady 6 nepůsobily vozy Mazda střední třídy nikdy příliš dravým dojmem, a to ani přes proklamace výrobce o jeho sportovním akcentu. Model 626 z roku 1991 (generace GE) však patřil zvenčí k nejvyváženějším a nejelegantnějším vozům střední třídy ve své době, třeba pětidvéřové provedení vynikalo zdařile integrovaným zadním spoilerem, a fanoušci značky jen s rozpaky přijímali hranatější vzezření nové generace GF z roku 1997, která přišla s novým logem Mazdy a příliš sterilním vzezřením. Ta již byla vyvíjena s důsledným akcentem na evropského zákazníka, ačkoli zvláště koncepcí interiéru si zachovala asijský charakter. To se příliš nezměnilo ani s nástupem faceliftované verze z roku 2000, jejíhož zástupce jsme pro vás otestovali. V rámci modernizace byl vzhled vozu osvěžen použitím výraznější masky chladiče či světel s čirou optikou.

P5180004.jpgPA110049.jpgPA110002.jpg

Drobných změn doznal interiér, zvláště s ohledem na rozšíření spektra odkládacích prostorů, a volant byl také nový. Výbavové stupně byly tři, Exclusive, Touring a Sporting, a byly vesměs lépe vybaveny. Již ten základní disponoval třeba výškově stavitelným volantem a sedadlem řidiče, ABS a TCS (kromě vznětového motoru), klimatizací s pylovým filtrem dle patentu Mazda či elektrickým ovládáním předních oken a zpětných zrcátek. Zachována byla paleta nabízených karosérií, jež byla tvořena čtyř a pětidvéřovým sedanem a pětidvéřovým kombíkem. Také v nabídce pohonných jednotek se takřka nic nezměnilo. Základem tedy byl 1,8i/74 kW a následoval dvoulitr ve výkonových verzích 85 a 100 kW. Zájemci o „naftu“ měli možnost zvolit jen přímovstřikový čtyřválec 2,0 DiTD o výkonu 74 kW. Šestiválec byste pod kapotou Mazdy 626 bohužel již hledali marně.    

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud