BMW nechce zůstat na autosalonu v Tokiu stranou pozornosti a představí na něm zajímavou verzi nejvýkonnější jedničky, 135tii.
BMW řady 1 stále trápí nevyužitý potenciál. Ačkoli se mnohým již model 130i s 265 koňmi zdál být přemotorovaný, BMW přišlo s karoserií kupé s ještě výkonnější verzí 135i, která disponuje výkonem přes 300 koní. Jednomu z nejagilnějších BMW dneška ale stále chybí verze M, která by z něj definitivně udělala špičkové sportovní náčiní. Jako by se BMW bálo znovu použít označení M1, které náleží jednomu z nejvýjimečnějších sportovních BMW minulosti.
I přesto v Mnichově kují další plány, jak učinit jedničkovou řadu ještě sportovnější. Verze 135i s 300 koňmi, samosvorným diferenciálem a velikostí starých eM trojek sice působí jako hotová M1, ale s 1560 kg pohotovostní hmotnosti (či 1485 kg suché hmotnosti, chcete-li) bude spíše sportovním cesťákem než sporťákem lámajícím rekordy na Severní smyčce Nürburgringu. Slabiny 135i jsou si dozajista vědomi i u BMW, důkazem budiž i nejnovější provedení 135tii. Pro tuto chvíli je pouhým konceptem, ale naznačuje, kam se další vývoj jedničkového kupé bude ubírat.
Ani označení „ti” a „tii” nejsou pro BMW novinkou. Zapomeneme-li na poslední trojkový kompakt, nosil jej především legendární model 02 (a jeho provedení 2002), který BMW vyrábělo v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století. Ve verzi ti disponoval tehdy jistě působivými 120 koňmi, ve verzi tii dokonce 130 koňmi, což mu při hmotnosti 1040 kg stačilo na zrychlení na 160 km/h za 30 s a maximální rychlost přesahující 190 km/h. V roce 1973 byl na frankfurtském autosalonu představen model 2002 turbo, který měl dokonce 170 koní a na 160 km/h byl již za 18 s. Ale zpátky do současnosti.
BMW 135 tii se svým předchůdcům snaží přiblížit hlavně hmotností. Již na první pohled zaujme černobílou barevnou kombinací exteriéru. Tmavou barvu ovšem nemá na svědomí černý lak, ale použití karbonu (či karbonovými vlákny zpevněného plastu, máme-li být přesní), který je na některých místech lakován jen průhlednou barvou. Nísto si našel na (pro BMW) typických místech jako kapota motoru nebo vnější zpětná zrcátka, ale dostal se i na méně typická místa jako části nárazníků, sání apod. Na kilech se šetřilo i uvnitř. Ačkoli interiér nepůsobí tak puritánsky jako v BMW M3 CSL E46, už jen použití skořepinových sedaček a zbavení vozu „zbytečné výbavy” svědčí o důslednosti konstruktérů. Masivní použití alcantary je pak spíše designovou záležitostí, právě tento materiál je ten, který má pověst toho „sportovně-luxusního”, i když na něm mnoho sportovního není. O výsledném snížení hmotnosti zdroje v BMW nic neříkají, dá se ale očekávat úspora přes 100 kg.
Koncept tii ale není jen lehčí, viditelné jsou i úpravy na aerodynamice (všimněte si např. negativního zkosení spodního okraje předního nárazníku, zajísté dávající vzpomenout na zmiňovaný model 2002 turbo), vidět můžete i výkonnější brzdy s vrtanými kotouči nebo lehčí kola nápadně připomínající ta z posledního BMW M3.
Velká škoda, že BMW nezveřejnilo žádné technické parametry vozu, tedy alespoň do této chvíle. Jisti si však můžeme být tím, že model tii nebude jen výstřelem do tmy. V Mnichově se již dříve rozhodli prodávat snížení hmotnosti a tak jako přijde model M3 CSL, přijde určitě i lehčí a sportovnější verze Coupé 135i. Jestli se bude jmenovat M1, CSL a nebo tii ukáže až čas.
BMW 135 tii Concept