Kdo chce dieselovou Fabii, volí obvykle motor 1,4 TDI. Je to chyba, jednadevítka ho totiž válcuje ve všech ohledech o tolik dražší není.
Kapitoly článku:
Když už padne rozhodnutí investovat do Fabie, drtivá většina kupujících se rozhoduje mezi benzinovým tříválcem 1,2 HTP a čtyřválcem 1,4. Kdo chce jít z jakéhokoliv důvodu do nafty, nechá se zlákat na tříválec 1,4 TDI.
Nepříliš výkonný tříválec jsme měli možnost vyzkoušet už počátkem roku v Portugalsku. Je bezvadný na ekorallye, když se jede na spotřebu, případně na městské pojížďky, ale dynamiku moderní dopravy moc dobřenezvládá. Kdo tedy chce jezdit úsporně a dynamicky, má jedinou volbu – dnes již takřka legendární koncernový 1,9 TDI. Jaký je pod kapotou nové Fabie?
K designu jen stručně
V minulém testu Škody Fabia 1,2 HTP jsem se o designu rozepsal šířeji a navázal tak na portugalské představení na počátku tohoto roku. Tentokrát se tedy na vzhled vozu podíváme z trochu jiného pohledu.
Škoda Fabia stále překvapuje určitými disproporcemi mezi výškou a šířkou vozu, což vychází ze snahy postavit větší nový vůz na menším starém základu. Oním základem je stará dobrá Fabia se všemi jejími chybami i přednostmi, nová Fabia se liší lepším obestavěním interiéru a především extrémně vysokou střechou.
Jak je dnes moderní, přední nárazník tvoří harmonický celek s předkem a přední kapotou, což je zásadní zlepšení oproti předchozí generaci. Námi testovaná Fabia v elegantní stříbrné metalíze působila švihácky a leckdo se za ní s radostí ohlédl. Je znát, že Češi, ač na domácí výrobky občas nadávají, mají stále ke škodovkám vztah. Jinak by si v Mladé Boleslavi nemohli dovolit poněkud odvážnou cenovou politiku, kdy naprosto ignorují existenci levných potahů v podobě Dacie Logan, případně i některých Korejců. Jenže to už je filosofie celého koncernu, který si zakládá na vyšších cenách za lepší kvalitu.
Pohled zboku je harmonický a Fabia působí jako malá jachta na neklidném moři kompaktních hatchbacků. Přední linka negativního prohnutí se nese od blatníků až k A sloupku, ten je zajímavý použitím lesklých černých lišt. Ty působí opravdu krásně, ale troufám si odhadovat, že po pěti letech a nespočtu projetí myčkou budou nevzhledné a poškrábané. Ale třeba se mýlím.
Spodní linka bočního proskelní tvoří fajfku podobnou té u Nike a působí opravdu sympaticky. Rovněž záď je daleko dynamičtější než u kritizovaného předchůdce. Testovaný vůz navíc doplňují elegantní patnáctipalcová liníková kola s nízkoprofilovými pneuamtikami.
Záď vozu tvoří elegantní boule pátých dveří a subtilně řešený přechod mezi prosklením pátých dveří a C sloupky karosérie. Koncové svítilny jsou elegantně vkomponovány do zadních blatníků.
Testovanému vozu dodávají na kráse nadstandardní přední mlhovky a také elektrické střešní okno, které se z nabídky konkurentů takřka vytratilo. Ten, kdo chce v létě šetřit palivo s vypnutou klimatizací, otevře si zkrátka šíbr.
Komfort na palubě
Revoluce. Tak lze nazvat prostornost interiéru v nové Fabii. Vyšší čelní sklo, vyšší střecha, nezúžené sedačky i pro pozadí rozmazlená klubovkami anglických automobilových plnokrevníků. Ba co víc, v luxusní výbavě testované Fabie nechybí ani loketní opěrka, výškové seřízení sedadel je samozřejmostí, i když v tomto případě stále jen ručně.
Hodněkrát jsem již zmiňoval použití laciných plastů v interiéru nové Fabie, ale po shlédnutí interiéru jiných koncernových vozů tvrdím: Fabia v tom není sama a trend neustálého zlevňování materiálů se jen tak nezastaví. Do úspor na plastech v interiéru už spadli i tak věhlasní Japonci, jako Toyota se svým Yarisem, nebo i o třídu větším Aurisem.
Palubní desku netřeba znovu představovat – ergonomii nové škodovky považuji za prvotřídní a dokázal bych ji řídit i poslepu, kdyby mi včas říkala, jakým směrem jet a kdy se vyhnout překážce. Jednu malou výtku si neodpustím a tou je trčící středový panel, do kterého neustále naráželo mé pravé koleno. A to není nic příjemného, když plasty použité pro tento díl zjevně vyvíjeli jako náhražku proslulého bakelitu.
Testovaný vůz byl vybaven výkonnou audiosoustavou s integrovanou navigací. Pod pojmem výkonný si nelze představit konkurenta systémů jako je Bose, ale na škodovácké poměry před deseti lety se jedná o další revoluci – rádio nechrčí a snese i výrazné basy. O důvod více pro sympatie k malé škodovce.
Další lahůdkou je střešní okno s elektrickým ovládáním. Můžete jej jednoduše vyklopit nebo zasunout a pak si hrát na tankovou rotu, ale to spíše napadne vaše děti. Použití střešního okna je dnes tak ojedinělé, že za tuto položku lze škodovce vystavit body za odvahu udržet kdysi tradiční prvek luxusnějších verzí zadokolek z osmdesátých let.
Důvodem je automatická klimatizace, pracující klasicky ve standardním a úsporném režimu. Standardní režim zvyšuje spotřebu a úsporný režim pracující bez kompresoru klimatizace je natolik úsporný, že byste vůz lépe vychladili kostkou ledu v přívodním potrubí. A tak se u šetřivé české rodiny opět dostane ke slovu onen šíbr.
Poslední lahůdkou je sledování tlaku v pneumatikách a výstražný systém, který upozorní řidiče na špatný tlak v některé z pneumatik. Za tento systém díky, zvláště když dnes máme tak málo času, abychom pravidelně kontrolovali tlak, tak jako to dělávali naši dědové před třiceti lety.
Na zadních sedadlech si lze užívat dostatek místa pro hlavy dvoumetrových cestujících, což je v této třídě u českých vozů dosud nevídaný jev. Dobře si pamatuji, jak jsem se krčíval ve vozech Škoda 1000 MB, 100, 105 – 130, Favorit nebo Felicia na zadních sedadlech. Ani první generace Fabie mě v tomto ohledu neuspokojila. Teprve u nové Fabie mohu se zadostiučiněním konstatovat: My dvoumetroví zákazníci existujeme, u škodovky si nás všimli. Bohužel to stále neplatí o rozměrech na šířku a kolena se nám také často zaboří do opěradla přední sedačky, ale jde to.
Zavazadlový prostor má základní objem 300 litrů a sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit na přijatelných 1 163 litrů. Zavazadlový prostor je vybaven praktickým plastovým košem, který několika pohyby vymontujete ven. Po stranách u podběhů kol se nacházejí přihrádky na povinnou výbavu, pod dnem zavazadelníku je umístěno rezervní kolo s nářadím. Po sklopení zadních sedadel bohužel nevznikne rovná plocha, ale i tak je Fabia přívětivá k nákladu, určitě více, než předchozí generace. Určitě příjemným prvkem je vysoký zdvih pátých dveří na hydraulických vzpěrách, takže i dvoumetrové dlouháni naloží kufr po okraj, aniž by se udeřili do hlavy o páté dveře.